Del : SMS
Berlingske Business

5 dogmer skal give ledere i verdensklasse

leder
Overskrift
Fem enkle og præcise dogmeregler skal være med til at udpege, hvad der kendetegner god dansk ledelse.
22busKarriere Henriette Søl.jpg
Overskrift
Ifølge branchedirektør Henriette Søltoft, DI, er begrebet »dogme« et meget bevidst valg – inspireret af film- og madverdenerne. PR-foto

En række topchefer fra det offentlige og private har sat sig sammen for at udvikle fem dogmer, som skal give dansk ledelse i topklasse. De berømte dogmer er meget bevidst valgt, fordi det handler om enkelhed.

Artiklen fortsætter under annoncen

For snart 20 år siden skabte dogme-brødrene en række filmsucceser som Festen og Idioterne ud fra nogle meget enkle og konkrete regler. Nu skal ideerne fra dogme-brødrene brede sig til direktionsgangene i de danske virksomheder og derved være med til at gøre din chef bedre. Fem enkle og præcise dogmeregler skal være med til at udpege, hvad der kendetegner god dansk ledelse.

Det skal gøre en stærk ledelse til en vigtig konkurrenceparameter for de danske virksomheder. Det er DI Videnrådgiverne, som har sat gang i en proces, der skal ende med et spritnyt værktøj til de danske chefer. Resul­tatet kommer ikke til at fylde meget mere end et A4-ark. Topchefer fra både det offentlige og private er med i arbejdet.

Ifølge branchedirektør hos DI Henriette Søltoft er begrebet dogme et meget bevidst valg.

»Vi er dybt inspireret af det, man har lavet med dogmeregler for film og nordisk mad. Det har været med til at differentiere, hvad det er, som er dansk. Dogmer er princippet om, at man ved enkle regler kan finde en kerne og dyrke danske styrkepositioner,« siger Henriette Søltoft, der mener, at netop det simple er et afgørende element for mange topledere i en stærkt konkurrencepræget og globaliseret verden.

Det mener lederne om de 5 dogmer:

22BUSLars-Liebst.jpg

22busKarriere Stefan Birkeb.jpg

22BUSGaarn.jpg

»I en tid præget af konstant omstilling er ledelse helt central. Derfor er der behov for nogle klare pejlemærker, som man kan styre efter i sit personlige lederskab udover den enkelte virksomheds værdier. Ligesom man i dag i højere grad arbejder med strategiske pejlemærker fremfor detaljerede planer, giver dogmer for den enkeltes ledelse god mening. Hermed er man bedre og hurtigere i stand til at justere sin adfærd og beslutninger, når omverdenen ændrer sig – samtidig med at man fastholder den overordnede kurs,« siger Henriette Søltoft.

Fra ti til fem og med tre boblere

Listen med dogmereglerne er ikke færdig endnu. Den var i første omgang på ti punkter, der nu er skåret ned til de fem med tre boblere. Tre af de vigtigste ting er involvering, uddelering af ansvar og åbenhed. Henriette Søltoft fremhæver, at det handler om at finde ud af, hvad der er et særkende ved dansk ledelse og ikke bare hvad der er god ledelse mere generelt.

Det andet formål med projektet er at se på ledelse i den offentlige sektor, og hvad den kan lære af det private. Og omvendt.

»Vi taler meget om modernisering af den offentlige sektor. Det kræver nogle stærke ledere, som kan håndtere de udfordringer, der er. Der er en generel opfattelse af at ledelse i det offentlige og private ikke er det samme. Men god ledelse er det samme på tværs af sektorerne. I stedet for at tale om det offentlige og private som modsætninger, gør vi det modsatte,« siger Henriette Søltoft.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere