Del : SMS
Berlingske Business

X-faktor hos Novo Nordisk

novo
Overskrift
Elitestuderende fra hele verden konkurrerer om 60 pladser i Novo Nordisk Graduate-program på en særlig konference. En af opgaverne var at bygge et modelfly ud fra en model – uden en tegning. Foto: Claus Bech
 

Novo Nordisk lever i sin egen vækstlomme. Berlingske Business var med, da en stor flok globale elitestuderende kæmpede om at blive en del af succesen.

Artiklen fortsætter under annoncen
Måske er det i virkeligheden en omvendt form for jagt på opsving, vi er på, da vi træder ind ad døren i Bella Sky-hotellet på Amager og går op ad den smukt rundede trappe.

Her er det ikke os, der jagter opsvinget. Men derimod 160 særligt udvalgte ambitiøse, globale elitestuderende, der jagter muligheden for at blive en del af Novo Nordisks succes.Den danske medicinalkoncern, der lever i sin egen vækstlomme og gang på gang leverer rekordresultater uanset økonomisk krise i det omgivende samfund, er et trækplaster for de internationale studerende, der er samlet til en todages test- og interviewevent.

Novo Nordisk kalder det Graduate Recruitment Center, men man kunne også kalde det en slags X-faktor for globale ledertalenter, selv om både deltagere og dommere er langt mindre flyvske og farverige end i den danske TV-udgave af »X Factor«.

Her er det nydelige og nærmest mirakuløst fnugfri sorte spadsedragter og jakkesæt i kombination med koncentrerede og interesserede miner og yderst høflig optræden, der dominerer billedet. De færreste har lyst til at skille sig mere ud end, hvad et pænt tørklæde og et venligt smil kan bidrage til. Det er fremtiden, der står på spil.

Byline af Linda Overgaard.

Inde i den store mødesal står der 00.20.00 med store tal på skærmen.

Ved runde borde er ansøgerne bænket, mens de undersøger små poser med røde, gule og grå legoklodser. I udkanten af lokalet står næsten lige så mange Novo Nordisk-observatører klar med deres notesblokke.

Lige om lidt går starten til den første praktiske opgave, der skal være med til at bringe dem et skridt nærmere drømmen om at blive ansat i Novo Nordisks eftertragtede graduate program. Opgaven lyder på at bygge en lille flyvemaskine i Lego alene ved at kigge på en færdigbygget model. Der er ingen byggevejledning.

Instruktøren kommer med de sidste formaninger: »I må gå op og kigge på modellen én ad gangen fra hvert bord. Men kun kigge, ikke røre.«

Ved bordet til venstre for indgangen har en ung mand i lyseblå skjorte og med det blonde hår redt til siden i en erhvervsrettet frisure overtaget kommandoen over Lego-poserne. Han diskuterer med dæmpet stemme strategi med dem, der sidder nærmest.

Ved bordet til højre sidder en flok mørkhårede piger og hopper i stolene.

Da startskuddet lyder, river de poserne op. På skift spurter de frem og tilbage for at kigge på modellen og kravler halvvejs op på bordene i bare iver efter at hjælpe hinanden.

Ved det andet bord åbner den blonde i den blå skjorte posen og sorterer klodserne, mens en særlig udpeget kollega går op og kigger på modellen og melder tilbage.

Christina Jensen er én af de 160 deltagere udvalgt blandt 10.068 ansøgere fra hele verden.

»Jeg drømmer om måske at få en lederstilling herinde i Novo Nordisk på længere sigt. Det er dét, deres program lægger op til. Og så drømmer jeg om at kunne gøre en forskel for nogle mennesker, sådan som jeg netop synes, at Novo Nordisk gør,« siger Christina Jensen, der er civilingeniør i innovation og design fra DTU.

Graduate-programmet er da også for en stor dels vedkommende springbrættet til en lederkarriere hos Novo Nordisk. Faktisk er én af deltagerne fra det første hold graduate-studerende, som Novo Nordisk ansatte i 1989, i dag nået hele vejen op til koncernledelsen, nemlig koncernchef og CIO Lars Fruergaard Jørgensen.

16INDNovo-Nordisk2.jpg

Mens Christina Jensen skiller sig ud ved at være dansker, falder vietnamesiske Thanh Dan Pham, der også er ingeniør og har en koreansk MBA i bagagen, bedre ind i flokken.

I år har Novo Nordisk nemlig ekstra mange ansøgere fra nye vækstmarkeder efter helt bevidst at have markedsført graduate-programmet i blandt andet Asien. En væsentlig forudsætning for fortsat vækst er nemlig at kunne få fat i de bedste ledelsestalenter over hele verden.

Novo Nordisk vokser i disse år voldsomt. Det kan man se på udviklingen i medarbejderstaben. Og i modsætning til andre store danske virksomheder har Novo Nordisk formået at skabe vækst i form af arbejdspladser både ude og hjemme.

Faktisk viser en analyse, som Berlingske Research har foretaget, at havde det ikke været for Novo Nordisk, ville det være så som så med jobskabelsen i Danmark i medicinal- og medicoindustrien, der ellers har titel af en dansk styrkeposition.

Siden 2008 har otte af landets førende medicinal-, biotek- og medicovirksomheder skabt 2.800 job i Danmark. Men fraregner man Novo Nordisk, har de syv tilbageværende ikke skabt, men nedlagt knap 500 job.

Sådan noget tænker Thanh Dan Pham og de andre deltagere overhovedet ikke på. Han tager det helt roligt, da Berlingske forstyrrer ham, mens han sidder bøjet på gulvet over arbejdet med at tegne sit personlige kompas. Than Dan Pham drømmer om en fremtidig karriere hos Novo Nordisk, efter at han har forhørt sig om selskabets ry hos nogle af sine amerikanske venner i medicinalindustrien, fortæller han.

Tilbage i mødesalen er Lego-øvelsen slut. Pigerne ved bordet til højre for indgangen har lavet et næsten perfekt fly, mens den velovervejede strateg ved bordet til venstre end ikke har nået at få vinger på sin kreation.

Men instruktøren har ros til alle fra scenen, for det handler ikke om at lave den perfekte model, men om at kunne reflektere over processen. Det skal ansøgerne nu i gang med. Dem ved bordet til venstre ser ud til at have noget at tale om. Novo Nordisks observatører rykker tættere på, mens Berlingske Business stilfærdigt forlader konferencecenteret på Bella Sky.

En uge senere tikker en mail ind fra Novo Nordisks pressechef. Christina Jensen og Thanh Dan Pham er begge blevet ansat i Novo Nordisk.

 

http://www.b.dk/upload/webred/bmsandbox/uploads/2014/04/9d704b7c9bc8ee234e1dfd2d4b38c17c.jpg

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere