Del : SMS
Berlingske Business

Virksomhederne skal åbne for skabet

26BUSLGBT-Dan-Bred.jpg
Overskrift
Dan Boyter, direktør for Pressalit, har indført åbne samtaler mellem medarbejdere om emner, der kan være grænseoverskridende at tale om - eksempelvis homoseksualitet. Det bidrager til et arbejdsklima, hvor medarbejderen kan forstå, han må være sig selv. Foto: Claus Bech
26BUSLGBT-Claudia-Bred.jpg
Overskrift
Claudia Woody blev ansat i IBM i 1996 og er i dag managing director. Som lesbisk er hun ambassadør for IBM’s tolerance omkring homoseksualitet og har modtaget internationale priser for sit engagement for at fremme accepten af homoseksualitet. Foto: Claus Bech

Åbenhed om seksuel orientering på arbejdet gør virksomheder sundere og dygtigere. Det var det klare budskab på Nykredit-konference om mangfoldighed og seksuel åbenhed på de danske arbejdspladser.

Artiklen fortsætter under annoncen

Debatten om seksuel frihed har nok engang taget fat. Verden over rases der mod Ruslands kontroversielle homolov, som sidestiller homoseksuelle med kriminelle.

Også hjemme i vort eget København, var LGBTere (lesbian, gay, bisexual, transgender) på tapetet i weekenden, hvor der afholdtes det årlige Copenhagen Pride.

Debatten om inklusion af LBGTere blev dog også taget op i mere formelle rammer, da Nykredit fredag eftermiddag slog dørene op for at diskutere mangfoldighed og seksuel åbenhed på de danske arbejdspladser.

Budskabet var klart: Virksomheders accept af seksuel orientering skaber nemlig velbefindende hos medarbejderen og med det også vækst og innovation. Alligevel viser en nylig undersøgelse, at hele 30 procent af 1.200 adspurgte homoseksuelle ikke er sprunget ud på arbejdspladsen.Det er et problem, mener Dan Boyter, direktør for toiletsædeproducenten Pressalit, der er erklæret homoseksuel og har modtaget hæderspriser for at være et godt eksempel i det danske erhvervsliv.

»Det er klart, at du ikke er glad, hvis du skal gå og beskytte dig selv. Folk ude af skabet arbejder bedre og er tilfredse med deres karriere. Det er helt logisk.«

Amerikanske undersøgelser peger på det samme. Homoseksuelle ude af skabet er mellem 20 og 30 pct. mere produktive i deres arbejde, end ligesindede der ikke er sprunget ud.

Ledere er rollemodeller

Det viser erfaringen også hos computer-giganten IBM. Til at fortælle om det, havde Nykredit inviteret en personlighed, der er homoguro i det globale erhvervsliv, managing director og lesbisk Claudia Woody.

Hun talte på konferencen om den helt særlige mangfoldighedskultur i IBM. Det var den første store amerikanske virksomhed, der ansatte kvinder og sorte, og den vedtog sin første anti-diskriminationspolitik mod homoseksuelle helt tilbage i 1980erne.

Hun er én af i alt 40 topledere i den globale virksomhed, der er homoseksuel. Det er vigtigt, at ledere er rollemodeller, der udstråler, at det er »okay to be gay«.

»Mangfoldighed gør os til en mere kreativ virksomhed. Innovation er af største betydning i high-tech-branchen, og vi tror på, at åbenhed og diversitet gør os i stand til at innovere hurtigere, bedre og anderledes end andre virksomheder. Det giver os en styrke og evne til at konkurrere,« siger Claudia Woody.

»Vi forsøger at skabe et klima, hvor folk bliver komfortable nok til, at folk kan springe ud. Det er vigtigt for os at vise, at det sagtens kan lade sig gøre at blive forfremmet, selv om du er homoseksuel.«

Både Claudia Woody og Dan Boyter mener, at der i deres tid i erhvervslivet er sket fremskridt, når det kommer til åben virksomhedskultur.

»Men vi har stadig en udfordring. Virksomhederne skal blive bedre til at skabe rammerne til at være sig selv. Der er stadig mange unge i virksomheder, der ikke trives, fordi de er homoseksuelle. Så længe der er de barrierer, er vi ikke langt nok,« siger Dan Boyter.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere