Del : SMS
Berlingske Business

Virksomheder vil udstationere flere ansatte

Vestas-biz
Vestas er en af de danske virksomheder, som oplever et stigende behov for at udstationere medarbejdere. Virksomheden har på den baggrund udviklet et udstationeringsprogram – Global Knowlegde Extenders, der uddanner ansatte med specialistviden til at drage ud og dele deres kundskab med deres udenlandske kolleger. Foto:

Selv om udstationeringer er dyre, venter de multinationale virksomheder i Danmark at udstationere endnu flere ansatte i de kommende år på grund af vækst. I forvejen udstationerer de danske virksomheder flere end andre.

Artiklen fortsætter under annoncen

Vækst på nye markeder i udlandet, nyetablerede datterselskaber og udflytning af produktion til lavtlønslande får virksomheder til at ville sende stadigt flere medarbejdere tværs over landegrænser som udstationerede. Hele 48 procent af virksomhederne venter fremover at sende flere ansatte end i dag af sted, selv om udstationeringer er en bekostelig affære. Det viser en undersøgelse, som revisions- og rådgivningsfirmaet KPMG har gennemført iblandt store nordiske virksomheder.



LÆS MERE : 100 globale topjob



»Internationaliseringen og globaliseringen kræver, at man kommer ud og møder kunderne, hvor de er, og hvis man ligefrem etablerer datterselskaber, er der en til, at man i startfasen besætter nøglepositionerne med ansatte hjemmefra. Nogle, der kender produkterne, firmaets værdier og metoder, og som kan sikre, at produkt, levering og kvalitet lever op til forventningerne,« fortæller partner i KPMG Per Ørtoft Jensen.


Passer til dansk kultur

I forvejen udstationerer de danske virksomheder langt oftere end virksomheder i andre lande, fortæller lektor og ph.d., Dana Minbaeva, CBS, som forsker i videndeling og udstationering. Forklaringen ligger i, at det passer godt til den danske virksomhedskultur.





»Hvis du sammenligner med virksomheder i eksempelvis Storbritannien, følger man der de ordrer, der bliver udstukket fra hovedkvarteret. Regler og rutiner dominerer. I danske virksomheder indebærer det flade hierarki, at man lægger vægt på dialog og konsensus. Det kræver, at man møder hinanden ansigt til ansigt,« siger Dana Minbaeva, der videre fortæller, at alle de virksomheder, som hun taler med, betegner udstationering som en helt nødvendig del af videndeling på tværs af landegrænser.


Viden til nye sites

En af de virksomheder, der allerede nu oplever et stigende behov for at udstationere, er Vestas. For selv om virksomheden netop har været igennem en nedjustering af forventningerne til omsætningen i år, og Vestas-aktien har kuret nedad igennem længere tid, har vindmølleproducentens udviklingsdivision i de seneste år etableret nye kontorer i Kina, Indien, Singapore, Tyskland og USA. Et nyt udstationeringsprogram – Global Knowlegde Extenders – som Vestas selv har udviklet, uddanner ansatte med specialistviden til at drage ud og dele deres kundskab med deres udenlandske kolleger, fortæller HR-direktør Anette Dahl, Vestas.


Jens Moberg



»Vi globaliserer og vækster så hurtigt, at vi ikke kan nå at overføre viden på traditionel vis, derfor er vi nødt til at sætte turbo på og accelerere videnoverførsel. Vi bruger vores allerbedste medarbejdere til dette her. Dem, der har den bedste viden, har gode kommunikationsevner og er åbensindede. Det handler om at få overført den forretningsmæssige tunge viden til de nye sites,« fortæller Anette Dahl.


Viser opbakning trods krise

Lige nu er 25 såkaldte Knowledge Extenders på »videnoverførselsrejser« rundt om i virksomheden. En af dem er udviklingsingeniør  Lasse Lundberg Nowack, der har været ni år i Vestas. Siden januar har han siddet i et nyere kontor i Denver, Colorado, USA, og forud for det, gennemførte han programmet for at blive klædt på til opgaven som videnoverfører.

Bl.a. er han med til at sikre, at vindmøllerne lever op til de nødvendige kvalitetskrav.

»Der ligger en særlig know how i, hvordan man designer vindmølletårne i Vestas, som vi værner om. Det handler også om, hvordan interaktionen foregår imellem de øvrige afdelinger, vi arbejder sammen med. Vores Arbejdsgange, kultur og brugen af vores kvalitetssystemer,« fortæller Lasse L. Nowack.

Efter hans opfattelse rækker værdien af hans og andre udstationeredes tilstedeværelse ud over værdien af den viden, de bringer med sig.

»Man sender også det budskab til den nye afdeling, at man trods kriser og fyringsrunder gerne vil satse på den, siden man sender en værdifuld medarbejder til at hjælpe dem igang. At man gør, hvad der skal til, for at få dem op og performe hurtigst muligt,« fortæller han.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere