Del : SMS
Berlingske Business

Virksomheder vil betale for øremærkede studerende

CBS
Først til januar vil internationale business-studerende som disse på CBS kunne læse den nye Engage-linje, som flere store virksom- heder skal være samarbejdspartnere til. Foto:

CBS barsler med et nyt studie, hvor virksomheder mod betaling kan udvælge studerende, som uddannes til at særligt attraktive kandidater for dem, når de har bachelorgraden i hus.

Artiklen fortsætter under annoncen

Valgfagene har virksomheden indflydelse på. Hvor praktikopholdet finder sted. Og – nå, ja – hvilke studerende, der overhovedet får lov til at tage en ny uddannelse, som CBS lige nu arbejder på at søsætte til januar. Den giver nemlig virksomheder mulighed for ned i detaljen at præge enkelte studerendes bacheloruddannelser, så de er attraktive at hive direkte ind i et job, når uddannelsen er gennemført.

»Engage« kaldes studiet, hvor virksomheder ved at indgå partnerskab med CBS om uddannelsen og for 50.000 kr. pr. år kan blive en slags sponsor for en studerende med det mål, at den studerende får nøjagtig de kompetencer, som virksomheden har brug for.

»Virksomhederne investerer i studiet, hjælper os med forelæsninger og casemateriale og laver praktikophold. Til gengæld er de med til at vælge, hvem der kan være interessant fremtidig arbejdskraft. Og det er jo i forvejen en talentgruppe, de kan vælge iblandt,« siger lektor på CBS Martin Jes Iversen, der står for tilrettelæggelsen af den nye linje.

Skal øge arbejdskraften

De studerende skal først præstere at komme ind på business-universitetets internationale bacheloruddannelse, International Business, hvilket i fjor krævede et karaktergennemsnit fra en gymnasieuddannelse eller tilsvarende på 10,7. Først efter tre måneder der, kan de søge ind på Engage-sporet. Gør de det, følger en nøje tilrettelagt udvælgesesproces omfattende flere tests.

CHINA-US-IT-COMPANY-COMPUTER

Formålet med uddannelsen er at gøre flere unge attraktive for virksomhederne efter kun tre års studie.

»I Danmark taler vi om, at vi arbejder for lidt og går for tidligt på pension. Men man kan også fokusere på, om ikke der er nogen, der bliver overuddannede. Vi behøver ikke at trække så mange igennem fem års uddannelse. Der er masser af talentfulde og utålmodige unge, der ikke kan se dem selv på et universitet i flere år, men som vil ud og prøve tingene af i praksis,« siger Martin J. Iversen, der uddyber, at der i uddannelsen netop lægges vægt på at knytte teori og praktisk erfaring igennem opgaver, som er knyttet til den enkelte virksomhed.

Skræddersyede forløb

En af de virksomheder, der er særdeles interesserede i den nye ordning, er Nordea, hvor studiet opleves som en oplagt mulighed for at tiltrække særligt attraktive profiler, siger bankdirektør Torben Laustsen.

»Det giver os også mulighed for at målrette og skræddersy et forløb til et jobområde, som den studerende har særlig interesse for, og vi har behov for,« fortæller han.

TIL Urban - CBS

Også Deloitte er blandt de interesserede:

»Vi synes, der er gode takter i konceptet. Man øger intensiteten og fagligheden for de studerende, så de lærer mere på kortere tid, og der bliver skabt en relation mellem den studerende og virksomheden, som kan fortsætte bagefter,« siger HR-direktør i Deloitte Kirsten Torp, der dog gerne så, at samarbejdsordningen blev indført for kandidatstuderende også.

Egenbetaling bør være undtagelsen

Hverken Nordea eller Deloitte knyr ved selv at skulle betale en del af studiet, og egenbetalingen er – så længe der er tale om et interessant pilotprojekt som dette – helt i orden, lyder holdningen fra erhvervsorganisationerne.

»Men at brede det princip ud i stor skala ville være farligt rent samfundsøkonomisk. Der ville blive underinvesteret i uddannelse, bl.a. fordi man som virksomhed ikke kan være sikker på, at den, man uddanner, bliver i virksomheden bagefter,« siger forskningschef i DI Charlotte Rønhof.

Egenbetalingen betyder, at ordningen kun er interessant for store virksomheder, understreger forskningschef i Dansk Erhverv Jannik Schack Linnemann:

»Det gode er, at de store virksomheder på den måde til gengæld kan være med til at tage samfundsansvar og bidrage til at øge arbejdsudbuddet,« siger han.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere