Del : SMS
Berlingske Business

Virksomheder prioriterer CSR på trods af krise

Virksomheder prioriterer CSR på trods af krise - 1
Foto:

Trods finanskrise undgår virksomheder at skære ned på deres sociale ansvar, som er et vigtigt konkurrenceparameter.

Artiklen fortsætter under annoncen
Social ansvarlighed – der i managementsprog bliver kaldt Corporate Social Responsibility (CSR) – er højt prioriteret hos danske virksomheder, selv om mange står midt i en finansiel krise.

Ifølge en ny undersøgelse fra Ledernes Hovedorganisation baseret på svar fra 680 ledere har danske virksomheder ingen planer om at bruge færre penge på at kontrollere arbejdsforhold hos leverandørerne eller udvikle miljøvenlige produkter.

Undersøgelsen viser, at 37 procent af lederne i Ledernes Hovedorganisation arbejder med CSR. Blandt de virksomheder, der arbejder med CSR, vil 19 procent forstærke indsatsen under den aktuelle økonomiske krise, mens 61 procent vil fastholde en uændret CSR-indsats.

Det skyldes ifølge Niels Aagaard, arbejdsmarkedschef i Ledernes Hovedorganisation, at virksomheder, der integrerer CSR i virksomheden, har en klar formodning om, at de får en øget omsætning og lavere omkostninger.

Med det mener han, at virksomheder, der opfører sig etisk korrekt, også ofte har et bedre omdrømme, fordi de helt konkret får skrevet deres sociale ansvar ind i deres virksomhedsstrategi.

»Netop derfor prioriterer mange virksomheder stadig at fokusere på dette område, selv om der er krise. Der er jo ingen grund til at stoppe,« siger Niels Aagaard.

Ikke et modefænomen
Samme melding giver Mette Morsing, professor på Handelshøjskolen i København, CBS, og leder på Center for Corporate Social Responsibility. Hun mener kort og godt, at CSR er kommet for at blive.

»Jeg ser debatter som aldrig før om ansvarlighed og etisk ledelse og kan se, at flere virksomheder rekrutterer nye CSR-medarbejdere. Der er en klar tendens til, at flere virksomheder har behov for at demonstrere, at de er ansvarlige,« siger hun.

Tiden, hvor der kun skulle tænkes i at tjene penge, er dermed slut, mener hun.

»Virksomhederne har i dag et stort behov for at fortælle, at de er til at stole på, og CSR kan være en måde til at vise folk, at de kan have tillid til dem,« lyder det fra hende.

Arbejd systematisk
For at få det optimale ud af at tænke ansvarligt skal virksomhederne arbejde systematisk med CSR, mener Niels Aagaard fra Ledernes Hovedorganisation. Det kan ske gennem en klar forretningsstrategi, hvor man viser, at man tager et ansvar.

Han anbefaler at bruge CSR som et værktøj til at få større medarbejderloyalitet og til at rekruttere nye medarbejdere og få respekt hos kunderne og leverandørerne. På miljøsiden giver den ansvarlige tankegang øget profit i form af mindre CO2 forbrug til opvarmning og dermed et lavere el-forbrug. Hans råd er desuden at kommunikere budskabet ud til lokalområdet.

Orden i butikken
Som begrebet antyder, skal etikken være i orden. Hvis det bliver opdaget, at virksomheden ikke står bag det, den lover, så er virksomhedens omdømme og legitimitet på spil, advarer Mette Morsing.

Ofte er medarbejderne de første, der opdager at løfterne ikke indfries og det kan give illoyale medarbejdere.

»Virksomhederne må regne med at blive stillet til ansvar for deres CSR-strategier og skal kunne demonstrere, at værdierne ikke bare er rent bluff,« lyder det fra Mette Morsing.

CSR-kravene bliver større fremover, fordi kravene til ansvarlig produktion stiger fra kommuner og private virksomheder.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere