Del : SMS
Berlingske Business

Virksomheder foretrækker tysk arbejdskraft

Virksomheder foretrækker tysk arbejdskraft - 1
I busselskabet Arriva kigger man mod Tyskland for at få løst behovet for nye buschauffører. Foreløbig er der påbegyndt to pilotprojekter i Århus og København. Foto:

Post Danmark og Arriva vil hente flere hundrede tyskere til Danmark for at gå med post og køre bus. Servicevirksomhederne ansætter flest udenlandske medarbejdere fra Tyskland, viser nye tal.

Artiklen fortsætter under annoncen
Tyskere er i høj kurs blandt danske servicevirksomheder, der oplever så stor mangel på arbejdskraft, at de også er begyndt at ansætte udenlandske medarbejdere i kunderelaterede job som for eksempel postbud og buschauffør.

Post Danmark har ansat 120 tyske postbude i København og Nordsjælland, og personaledirektør Hans Erik Nielsen forventer at ansætte yderligere 100 i 2008.

»Vi rekrutterer de tyske medarbejdere gennem et samarbejde med Deutche Post AG. De tog selv kontakt til os, fordi vi mangler folk, og de skal skære kraftigt ned på antallet af ansatte. I Tyskland er det ikke så nemt, at skille sig af med medarbejdere, og derfor har de en interesse i, at vi kan bruge nogle af dem,« siger Hans Erik Nielsen.

Han oplever, at mange af de tyske postbude er villige til at flytte familien til Danmark, hvis der står et fast job og venter.

»I Tyskland er beskæftigelsessituationen helt anderledes end i Danmark, og de her familier er truet på hus og hjem. I nogle tilfælde har vi både ansat mand og kone, men ellers betyder arbejdskraftmanglen i Danmark, at der er gode beskæftigelsesmuligheder for en ægtefælle,« siger Hans Erik Nielsen.

Rutinerede chauffører
Efter ni måneder i Danmark er det kun tre af de 120 postbude, som har valgt at forlade Post Danmark. Det tyder på, at tyskerne kan komme til at udgøre en meget stabil arbejdskraft i Post Danmark, som ellers er kendetegnet ved en høj personaleomsætning.

I busselskabet Arriva har man også vendt blikket mod Tyskland for at få løst et presserende behov for nye buschauffører. Foreløbig er der påbegyndt to pilotprojekter i Århus og København med i alt 45 tyskere.

»Når vi vælger at satse på tyskere, så skyldes det, at vi står med et akut problem. Vi har lavet en samlet vurdering af, hvor arbejdskraften er tilgængelig, kvalificeret og har de bedste forudsætninger for at lære at forstå dansk,« siger Jan Wildau, kommunikationsdirektør i Arriva Skandinavien.

Hvis pilotprojekterne bliver en succes regner Arriva med at rekruttere yderligere 200 tyskere til buskørsel i Danmark.

Kulturelt kenskab
En ny undersøgelse fra Handel, Transport og Service (HTS) viser, at tyskere er den mest populære arbejdskraft blandt de 13 procent af virksomhederne, som har valgt at ansætte medarbejdere fra udlandet. Dernæst kommer svenskere og polakker.

»Tyskerne er i høj kurs, fordi de er nemme at integrere i virksomhederne. Det kulturelle kendskab mellem danskere og tyskere er højere, end det kendskab vi for eksempel har til Østeuropa. Samtidig kan vi se, at en tredjedel af de udenlandske medarbejdere pendler frem og tilbage fra deres hjemland hver dag, og det er der helt sikkert også en del tyskere, der gør. Det er lidt sværere, hvis man kommer fra Polen.« siger Lars Storr-Hansen, afdelingschef i HTS.

Han understreger, at tyskerne har stor økonomisk fordel af at tage arbejde i Danmark, selvom det drejer sig om helt almindelige servicejob.

»Både de tyske lønninger og arbejdsløshedsdagpenge er lavere end i Danmark, så der er faktisk en ret stor forskel i indtjening. 40 procent af vores lastbilchauffører tjener så godt, at de betaler topskat,« siger Lars Storr-Hansen.

HTS» medlemsvirksomheder har ansat flest udlændinge som lastbilchauffører, buschauffører og rengøringsassistenter.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere