Del : SMS
Berlingske Business

Virksomheder elsker rekrutteringstest

20BUShelle-hvilshoej.jpg
Coach og karriererådgiver i Djøf Helle Hvilshøj holder oplæg på et kursus, der skal forberede jobsøgende på, hvad der venter dem af rekrutteringstest i kampen for drømmejobbet. Foto: Simon Skipper

Forvent at du skal til test, næste gang du søger en stilling. Det er populært som aldrig før blandt danske virksomheder at personlighedsteste.

Artiklen fortsætter under annoncen

Novo Nordisk bruger dem, i A.P. Møller Mærsk kan man nærmest ikke komme uden om dem, og også virksomheder som DONG Energy, Post Danmark og TDC har taget dem til sig. Rekrutteringstest er populære blandt danske arbejdsgivere, og tanken om at blive vurderet på den måde får mange jobsøgende hænder til at ryste.

I Djøf mærker man, at rekrutteringstest fylder rigtig meget i hovederne på danskerne. Nogle synes, de er blevet sorteret fra på en test, og nogle lærte sig selv endnu bedre at kende. Andre har ikke prøvet det og bliver hunderædde for, hvordan det vil være.

20BUSdjoef.jpg

»Vi oplever medlemmer, der er usikre og tænker »er jeg nu i forhør og kan leve op til kravene?«« siger coach og karriererådgiver i Djøf Helle Hvilshøj.

Derfor valgte Djøf i foråret at oprette et kursus, der kan forberede danskerne på, hvad der venter dem, når de skal ud at kæmpe for drømmejobbet.

»De spørger, om det er ligesom at gå til eksamen, og om man kan øve sig i at tage sådan en test. Det er ikke en eksamen. Det handler om, at man har en dialog med virksomheden, hvor man finder ud af, om man passer til jobbet,« siger Helle Hvilshøj.

jobsamtale?

Det er især i rekrutteringen til lederjob, at personlighedstest vinder frem. Ved årtusindeskiftet fik færre end hver femte kandidat til en lederstilling testet sin personlighed, og i 2013 var det tal steget til hver anden ansøger. Det viser en undersøgelse blandt 1.030 ledere fra organisationen Lederne.

Det er tendensen, at man i sin jobsøgningsproces støder på personlighedstesten efter første samtale. Her har virksomheden tjekket, om kandidaten passer til jobbet fagligt, og går skridtet videre for at lære ansøgeren bedre at kende. I langt de fleste tilfælde går man herefter i dialog om resultaterne til anden samtale.

»Det handler om, at virksomheden skal få større indsigt i, hvordan kandidatens personlige kompetencer og præferencer er i forhold til de krav, der er til jobbet,« siger Helle Hvilshøj.

Virksomhederne bruger også test af kandidaternes logiske sans og evne til at tænke analytisk eller i opgaver, der skal teste kandidaternes evne til at håndtere en arbejdsrelateret opgave.

Vibeke Skytte, Lederne

Det handler om at svare så ærligt, man kan, for så vil man selv få noget ud af det. Sådan bliver de jobsøgende på Djøf-kurset rådet til at forholde sig til de test, der kan virke angstprovokerende.

»Der er også noget værdi i det for den enkelte. Det kan godt være, det bliver et afslag for dig, som er kandidat, men forhåbentlig er man blevet klogere på sig selv og har fundet ud af, hvad der egentlig er vigtigt for en, og hvad man trives med i et job. Deri skulle der meget gerne ligge en god oplevelse og brugbar indsigt, der kan kvalificere endnu mere til næste gang, man skal ud og lægge billet ind på et job,« siger Helle Hvilshøj.

Også virksomhederne har stor fordel af at teste, så de sikrer sig, at de får den rette til jobbet, vurderer Helle Hvilshøj.

»Personlighedstest kvalificerer processen. Virksomhederne oplever, at de på sigt får en større træfsikkerhed. Det er omkostningstungt at ansætte en forkert, som ikke trives i jobbet. Alle, der har prøvet at skifte job, ved, at der går et stykke tid, inden man bliver dus med jobbet. Hvis man kan undgå en fejlrekruttering, er det ønskeligt for begge parter,« siger hun.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere