Del : SMS
Berlingske Business

Virkeligheden er god at lære af

Bestyrelseskonference Birgit Nørgaard
Bestyrelseskonference i Berlingske konferencesal. Her er det Birgit Nørgaard under konferencen. Foto:

Problemer og praktiske eksempler fra det virkelige liv er en afgørende hjørnesten i bestyrelsesuddannelserne. DI understreger, at virksomheder skal se sig godt for, inden de sender deres bestyrelsesmedlemmer af sted.

Artiklen fortsætter under annoncen

»Jeg synes, I skal lave osten lidt mere cremet. De elsker »cremet« i Asien.« På et bestyrelsesmøde anbefalede Lars Libbert, næstformand i Royal Denmark, den administrerende direktør Allan Nygaard denne ændring. De diskuterede virksomhedens udvidelsesplaner i Asien.

»Men i henhold til vores strategi bevæger vi os i modsat retning. Vi prøver at reducere fedtindholdet i vores produkter for at matche sundheds- og fitness-trenden i samfundet,« sagde Allan Nygaard.

Sådan lød indgangen til den første case, som deltagerne på en bestyrelseskonference i Berlingske Media skulle tage stilling til. Den er taget fra det virkelige liv og handlede om, hvordan bestyrelsen skulle håndtere ejerne af virksomheden, der var en kapitalfond. Det kan ofte være en svær øvelse.


20BUSbestyr.jpg

Direktør i Foreningen til udvikling af bestyrelsesarbejde i Danmark Tom Jacobsgaard fremhæver, at bestyrelsesarbejdet er komplekst og helt afgørende for, at bestyrelsesuddannelserne giver det nødvendige input til deltagerne, er, at den er baseret på cases. Og helst nogen, der har fundet sted.

»Udgangspunktet for bestyrelsesuddannelserne skal være spændingsfeltet mellem forskning og praksis. Spørgsmålet er, hvad der sker i den »black box«, som bestyrelseslokalerne er. Det er ikke offentligt, men det er dét, som deltagerne skal lære af, og det kan de ikke gøre via et foredrag,« siger Tom Jacobsgaard.

»Når bestyrelsesmedlemmerne kommer ud i virksomhederne, skal de selv have prøvet at være i en række forskellige situationer. Det er idéen bag de mange praktiske øvelser på bestyrelsesuddannelserne,« siger Tom Jacobsgaard.

Bestyrelseskonference Birgit Nørgaard

Hos både DI og Håndværksrådet ser man positivt på udbredelsen af de mange bestyrelsesuddannelser herhjemme, men uddannelserne er dyre. De kan nemt koste 50.000-60.000 kr. for fire dage. DI og Håndværksrådet anbefaler kurserne til folk, der allerede har siddet i, eller som sidder i en bestyrelse. For chefer med ambitioner om at gøre karriere som bestyrelsesmedlem er det bedst at vente lidt.

»Man skal få en bestyrelsespost først og derefter arbejde på at blive bedre til den rolle. Det at sidde i en bestyrelse i en mindre virksomhed er meget konkret, og tillid samt den personlige kemi betyder meget. Når det er sagt, mener vi, at det er godt, hvis virksomhederne tilbyder deres bestyrelsesmedlemmer adgang til uddannelse,« siger adm. direktør i Håndværksrådet Ane Buch.

Underdirektør i DI Charlotte Rønhof er enig. Men hun understreger samtidig, at virksomhederne skal være varsomme.

»Mange af uddannelserne er dyre, og man skal ikke bare vælge det første og det bedste. Det kræver, at man sætter sig ordentligt ind i, hvad der tilbydes og finder ud af, hvilke behov man har. Skal det være en dansk eller en udenlandsk uddannelse, og er det et nyt og utrænet bestyrelsesmedlem eller en med mere erfaring, som skal af sted,« siger Charlotte Rønhof.

majken schultz

»Det er en rigtig god ide at se sig godt for,« siger Charlotte Rønhof.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere