Del : SMS
Berlingske Business

Vil du være rig - så bliv købmand

Lars Larsen, Jysk_business
Lars Larsen , direktør Jysk Sengetøjslager, fotograferet ved hovedkontoret. Foto:

Danmark er en handelsnation, og det præger Berlingske Business Magasins liste over landets 100 rigeste. Godt købmandskab giver god indtjening. Især hvis man forstår at tænke internationalt.

Artiklen fortsætter under annoncen
Vil man for alvor tjene penge i Danmark, bør man have næse for godt købmandskab.

Handel har været et solidt grundlag for dansk økonomi i et par tusinde år, og det er det stadig. På Berlingske Business Magasins opgørelse over "Danmarks 100 rigeste", indtager et par kendte købmænd pladserne som nummer 2 og 3, nemlig familien Holch Povlsen (Bestseller) med en formue på 24,6 milliarder kr. og Lars Larsen (Jysk) med 18 milliarder kr.

De må dog overlade førstepladsen til en familie, der ikke er kendt for egentlig købmandskab, men i al fald er god til at tjene penge. Som nr. 1 på listen over de rigeste finder man familien Kirk Kristiansen - familien bag Lego - med en formue på 55,3milliarder kr.

Men det er karakteristisk for opgørelsen over Danmarks største formuer, at mange af dem er tjent ved at lange varer over disken.

1. Kirk Kristiansen


Den fynske oliekøbmand Torben Østergaard-Nielsen (Bunker Holding) er avanceret 14 pladser og kommer ind som nr. 18. Hans fynske kollega Niels Thorborg, der gjorde leasing af tv og hvidevarer til en folkesag med L’easy, springer 19 pladser op ad listen til nr. 27.

Legetøjssælgerne i Gjørup-famlien (BR Legetøj) avan¬cerer med hele 15 pladser, og grænse¬købmændene i Fleggaard-familien hører nu til blandt de 25 mest velhavende i Danmark. Knud og Erling Daell, der sælger værktøj og byggevarer i kæderne Harald Nyborg og Jem og Fix, er også blandt højdespringerne.

Listen rummer desuden ikke færre end seks rige familier, som boltrer sig inden for salg, import og handel med biler og biltilbehør. Og det i et land med verdens højeste bilafgifter.

Købmanden kender forretningen

De stærke købmænd har generelt klaret sig godt gennem finanskrisen, selv om detailhandelsomsætningen i Danmark og i store dele af verden er stagneret, siden finanskrisen brød ud i september 2008. Det har de ikke mindst gjort ved at tænke internationalt.

Både Lars Larsens Jysk og Holch Polvsens Bestseller er i dag globale kæder, der er repræsenteret i alle vækstmarkeder. Den samme lektie har oliekøbmanden Torben Østergaard-Nielsen lært, og flere af de øvrige detailhandels-matadorer på listen driver også forretning uden for landets grænser.

En garvet købmand, tidligere direktør i Netto Mads Krage, har denne forklaring på det danske købmandsgen:

”Købmænd er i forretningen hver dag. De ser helt ned i detaljen, hvilke konsekvenser deres beslutninger har hos kunden. Og fordi de lever af små marginaler og skal præstere en omsætningshastighed, der er kortere end deres kredittid hos leverandørerne, har de hele tiden deres opmærksomhed rettet mod små forbedringer, der kan optimere salget og indtjeningen”.

Læs hele artiklen om købmandskab og om "Danmarks 100 rigeste" i Berlingske Business Magasin torsdag 13. september 2012.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere