Del : SMS
Berlingske Business

Vi leger ledelse

cbs_spil_business
Unge CBS studerende, der skal være fremtidens ledere benytter spil til at lære at håndtere mennesker og ansatte omkring sig. Foto:

Studerende øver sig på at være ledere gennem store simulationer, hvor det handler om at få trodsige medarbejdere med på store forandringer i en virksomhed.

Artiklen fortsætter under annoncen

»Hvis ikke han vil lege med, så må vi jo fyre Mark,« siger Ida Henriksen. Der kommer et par protester, blandt andet bliver det foreslået at give Mark et par flasker rødvin og en god lang sommerferie, men Ida skærer igennem: »Han havde en værdi i den gamle organisation, hvis han ikke bidrager i den nye, så er der ingen grund til at beholde ham«.

Det er ikke i et direktionslokale hos en dansk virksomhed, at beslutningen træffes. Det er i et lokale på CBS, at Mark møder den kolde konklusion. Mark er en brik i et spil, hvor et hold studerende fra HA(it.) på 3. semester spiller et spil »forandringsledelse«, hvor det handler om at drive en forandring gennem i en virksomhed. I dag skal de studerende overbevise medarbejdere i en stor virksomhed, at det nye salgssystem er lykken. Men det er ikke nemt, for systemet betyder, at nogle af de gamle med- arbejdere mister noget af deres kundedatabase.

Den runde spilleplade er i lokalets midte. Spillebrikkerne, medarbejderne, flytter sig i takt med, at de studerende træffer valg i simulatoren, der styres af deres computer. I sidste ende handler det om at få medarbejderne op i den største spillebrik, båden, der skal vise projektet og virksomhedens færd mod en succesfuld implementering.

Slagets gang ledes af underviseren Louise Harder, der er ekstern lektor ved CBS og Research Manager i Futurecombusiness. »Husk at notere ned, når I gør noget, så vi kan reflektere over det senere,« siger hun og beder de studerende vælge et nøglebudskab. Et budskab der skal præsenteres for alle medarbejderne ved et stort møde. Uanset hvad de vælger, bliver de mødt med forskellige reaktioner fra medarbejderstaben.

Inventar i erhvervslivet

Nogle undrer sig, nogle smækker hænder sammen i taktfaste klapsalver og så er der de, der går i sort og slet ikke vil være med på forandringen. Det skal de studerende lære, mener Louise Harder.

»Mange studerende tror, at IT-systemer er sådan en magisk kugle, man skyder ud i virksomheden, og så virker det bare. Det er langtfra tilfældet«.

Derfor bliver spil i stigende grad brugt på landets højere læreanstalter. Et redskab der for længst er taget i brug i erhvervslivet. Poul Skadhede er Group CEO i konsulentvirksomheden Valcon. Konsulenthuset bruger redskaber som spil og rollespil i erhvervslivet, og det giver et klart resultat, fordi ledelsesteorier kan bringes i anvendelse på en anden måde, end ledere typisk er vant til.

»En ting er at få forklaret noget teori. En anden ting på kroppen at føle, at nu gør jeg noget anderledes, og det virker bedre. Hov, det var det manden sagde,« siger han. Det er noget, der efterlyses i erhvervslivet ikke bare til ledere, men også til medarbejderne, så de kan få en forståelse af, hvorfor beslutningerne falder ud, som de gør.

Spillene har været en hel naturlig del af det danske erhvervsliv siden sluthalvfemserne, hvor det for alvor blev moderne at bruge muligheden for at simulere en forandring i en virksomhed. Siden 2006 har danske universiteter også brugt spillene decideret i undervisningen. I USA og England er spillene mere udbredt, og det kan tage noget tid, før det for alvor slår igennem i Danmark.

»Det tager et generationsskifte, før det slår igennem i Danmark, fordi undervisere og systemet først skal forstå at bruge den ressource, spil er,« siger Liselotte Lyngsø, spiludvikler og m.phil i økonomi og politik fra St. Anthony’s College fra Oxford University. Det skyldes, at der er en modstand mod spillene, fordi de fremelsker konkurrence og en mere testbaseret undervisning.

Rigtige mennesker

Selv om simulationerne er omfangsrige og opstiller gængse scenarier, så er oplevelsen hos én af de studerende, at spillet skyder forbi målet, fordi det er »misvisende« at træffe beslutninger i et fingeret scenarie.

»Det er opsat, og det er ikke rigtige mennesker. Vi ved ikke, hvor meget f.eks. Mark betyder for virksomhedens dynamik, så jeg synes egentligt ikke, vi får så meget ud af det,« siger Christian Ahlefeldt, der dog mener, at det giver en idé, om hvordan teorierne kan virke i virkeligheden.

Christians opfattelse står i kontrast til tendensen i brugen af spil i forbindelse med uddannelser.

CBS har på få år fordoblet antallet af undervisere, der bruger spillene. Nu er det op mod 50 undervisere, der kaster eleverne ud i de vidtrækkende simulationer. En tendens der også underbygges af, at handelshøjskolen har truffet en central beslutning om at understøtte underviserne i at finde spillene og lave aftaler med leverandørerne.

Selv om spillene møder kritik fra nogle af de studerende, mener underviser Louise Harder, at spillene giver de studerende noget, de måske ikke engang selv lægger mærke til.

»De bliver helt afgjort bedre til teorierne. De kan måske huske en detalje eller et teoretisk begreb mere til deres eksamen, og det er må siges at være meget værd. Samtidig får de en mere balanceret forståelse af den virkelighed, de skal ud i,« siger hun, og samler nok en gang de studerende ved spillebrættet, hvor Ida Henriksen sammen med sin gruppe er kommet meget langt frem på spillebrættet. Hun har mange medarbejdere om bord på »ledelsesskibet«. En præstation der flugter med hendes egne ambitioner.

Styrker kendskab til ledelse

»Jeg kunne godt forestille mig selv som leder, og ledere må nogle gange træffe beslutninger, der får konsekvenser på personalesiden. Jeg synes, spillene styrker mit praktiske kendskab til ledelse, og det er da kun fedt,« siger Ida Henriksen.

De hurtige, kyniske beslutninger, de studerende tager, kan synes virkelighedsfjern fra en hverdag, hvor chefer fra tid til anden må fortælle betroede medarbejdere, at deres tid i virksomheden er udløbet. Det er en udfordring, som Poul Skadhede fra Valcon erkender, derfor bruger Valcon også rollespil, så deres kunder prøver at få sat kød på de kyniske beslutninger, der skal tages i en virksomhed. En model flere af de spillende studerende synes vil give mening.

Brugen af spil tager ni procent af de CBS-studerendes arbejdstid, men kan med de nu-værende regler ikke angives som pensum.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere