Del : SMS
Berlingske Business

Vi har ikke tid til at holde pauser

stress_Business
Foto:

Stress og jag - hver tredje dansker får ikke holdt små pauser i løbet af arbejdsdagen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Frokosten ryger indenbords i lynfart foran computeren eller bag rattet i firmabilen. Mere end hver tredje ansatte holder ingen pauser udover en hurtig frokostpause.

Det viser en ny undersøgelse, som analysebureauet fra Wilke har lavet for Avisen.dk. Her er 426 repræsentativt udvalgte danskere blevet spurgt om, hvor mange pauser de holder udover frokostpausen.

En tredjedel, 35 procent, svarer, at de slet ikke holder pauser. Og det er en rigtig dårlig idé, fastslår stressekspert og psykolog Jeanett Bonnichsen.

"Det er meget usundt ikke at få holdt pauser i løbet af arbejdsdagen. Mange danskere er meget optaget af deres job, fordi det er så medrivende og spændende, eller fordi de har for travlt og er meget ansvarsfulde. Derfor får de måske kun hugget en sandwich i sig og får ikke koblet af i løbet af dagen," siger Jeanett Bonnichsen, der er direktør i Center for Stress og Trivsel, til Avisen.dk.

Hun peger på arbejdspladskulturen som en synder, der kan være svær at få bugt med.

"Hvis hjernen ikke får en pause en gang imellem, bliver vi stressede. Det medfører en konstant belastning. Det er ikke farligt på kort sigt, men på længere sigt er det skidt. Hjernen fungerer bedst, hvis den laver noget andet og så vender tilbage til arbejdet igen", siger psykologen.

Din arbejdsgiver får også en bedre medarbejder ved at lade dig koble 10-15 minutter både formiddag og eftermiddag, understreger Jeanett Bonnichsen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere