Del : SMS
Berlingske Business

Vi arbejder kun to timer om dagen

pix-mødebordet
Mødebordet er en af de helt store tidsrøvere, når det gælder kontoransatte.

Svensk undersøgelse bekræfter chefernes skræk. Ud af en hel arbejdsdag arbejder kontoransatte kun på det, de er ansat til, 25 procent af tiden.

Artiklen fortsætter under annoncen
Der er meget spildtid i kontorarbejde – faktisk 75 procent. Det er konklusionen på en undersøgelse som det svenske konsulentfirma Ming Company har foretaget, skriver chef.dk.

Undersøgelsen bygger på tidsstudier over et halvt år på syv virksomheder i både den private og offentlige sektor. Ming Company har kategoriseret medarbejdernes handlinger, og skærer man ind til benet er det kun 25 procent af en arbejdsdag, der går på at udføre de kerneopgaver, medarbejderne er ansat til.

Resten af tiden går alle mulige andre ting – nogle mere faglige end andre. Halvdelen af arbejdsdagen går på mødeaktivitet, læse e-mail, tale i telefon og på spontane samtaler. Derudover ryger der halvanden time på at planlægge ens arbejde samt at sammenholde data. Endelig bruger de svenske kontoransatte tre kvarter af deres tid på gerninger, der falder ind under kategorien ”bevægelse”.

Tilbage er der altså kun knap to timer til kerneopgaverne.

pix-chef

Undersøgelsen viser også, at chefer har en anden adfærd end deres ansatte. Jo højere man er i hierarkiet, desto mere tid bruger man på kommunikation, procedurer og bevægelser.

Konsulentfirmaet bag undersøgelsen mener, at undersøgelsen viser, at der faktisk er masser af plads til effektiviseringer i virksomheder som dem, der er i undersøgelsen. Det peger på, at det kan være værd at stoppe op af og til og tænke over, hvad ens kerneopgaver er, og om man ikke skal prioritere dem frem for de øvrige ting, der ikke nødvendigvis er lige så vigtige.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere