Del : SMS
Berlingske Business

Unge i kø efter jobhjælp

Dobbelt så mange unge søger sparring til jobsøgning som sidste år, viser nye tal fra DJØF. HK og Magisterforeningen genkender billedet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Flere og flere unge søger sparring på deres CV og jobansøgninger. Det viser nye tal fra DJØFs karriererådgivning. I årets første kvartal havde forbundet 1.200 henvendelser fra unge, der søgte hjælp til jobsøgning, skriver Urban. Sidste år var tallet under det halve.

»Det er gået op for de unge, at man skal være virkelig opsøgende for at få et job i dag. Så de søger al den hjælp, de kan få,« siger Ulla Grymer, der er konsulent i Djøfs rådgivningscenter.

Hun fortæller, at mange unge allerede under studierne søger arbejde og hjælp til at målrette deres ansøgninger og CV:

»De unge har erkendt, at der er en høj ledighed blandt nyuddannede, så de rykker tidligere på jobsøgningen. Krisebevidstheden er flyttet ind blandt ungdommen, så de forsøger at forberede sig på arbejdsmarkedet.«

Hvor unge tidligere var frustrerede, når de ikke kunne få et arbejde, mener Ulla Grymer nu, at de tager sagen i egen hånd.

»Alle ved, at jobsøgningen og det gode CV er en del af spillet. Det kræver virkelig noget at få et arbejde i dag, og det kæmper de unge så for at få,« siger hun til Urban.

Også hos Dansk Magisterforening (DM) oplever man en stigende interesse inden for rådgivning af jobsøgere.Fra første halvår sidste år til første halvår i år har foreningen således oplevet en stigning på 65 procent i antallet af henvendelser.

»De arbejdssøgende er blevet mere målrettede i deres søgning, og for de unges vedkommende sætter kampen tidligt ind,« siger Øjvind Vilsholm, der er forhandlingskonsulent med ansvar for studenterområdet i DM.

Trods hård konkurrence om de gode jobs, mener han dog ikke, at de unge jobsøgende skal skrue alt for meget op for charmen.

»Det handler ikke om at se så smart ud som muligt, men om at fremstå så realistisk som muligt. Man skal se godt ud på en ægte måde. Det dur jo ikke, at man pynter sig med lånte fjer,« siger han.

Hos HK oplever man også, at unge i stigende grad opsøger hjælp til at få arbejde.

»De unge søger i stigende grad hjælp. Rigtig mange deltager for eksempel i vores endags-jobsøgningskurser, hvor vi har en tredjedel flere deltagere end for tre år siden,« siger Hanne Riedler, der er afdelingsleder i HK Hovedstaden, Job og Vejledning.

»Desuden ønsker flere og flere sparring på deres ansøgning og CV. Så vi overvejer kraftigt at udvide vores åbningstider,« siger hun til Urban.

Emilia Van Hauen, der er sociolog, vurderer, at de unges søgning om hjælp til ansøgninger handler om en professionalisering af samfundet.

»På mange områder i livet henter man i dag professionel hjælp. Det ligger i tiden, at man ikke har lyst til vise sig som middelmådig ved at sende en dårlig ansøgning,« siger hun og uddyber:

»Så når de unge står i en konkurrencesituation på jobmarkedet, søger de hjælp til at skrive den godt.«Derudover mener Emilia Van Hauen, at ansøgnings-hypet er en del af en større strømning.

»Performance-kulturen er blevet mere og mere udbredt. De unge skal lære at sælge sig selv - og der bruger de så ansøgningen og CV'et som platform for deres performance,« siger hun til Urban.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere