Del : SMS

Unge chefer med skarpe spareknive overtager magten

Selskaber jagter unge skarprettere
Elektronikikonet B&O har været igennem en voldsom hestekur for at vende et minus til plus.

Krisen har sat unge, analytiske direktører med en skarpsleben sparekniv i høj kurs, og flere af landets største virksomheder har allerede skiftet deres mangeårige topchefer ud med en ny type af topledere, der kan sørge for at skære selskaberne til og trimme organisationen med det formål at forbedre bundlinjen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der er rift om yngre danske direktører med et skarpt blik og en nøjeregnende kugleramme i toppen af dansk erhvervsliv, hvor der i langt højere grad end tidligere er behov for besparelser og frasalg.

Derfor har der på det seneste været et større indtog af relativt unge og analytisk tænkende topchefer, der har overtaget hjørnekontorerne i landets største selskaber og skubbet tidligere tiders ellers så succesfulde direktører ud på gaden.

Virksomheder som B&O, Coloplast, Royal Unibrew, og IC Companys har således alle sagt farvel til deres topchefer gennem mange år og i stedet overladt direktørstolen til en ny type af unge erhvervsledere, der i langt højere grad end tidligere tiders chefer skal fokusere på at skære til og sikre vækst både på top- og bundlinjen.

De nytilkomne chefer har nemlig ikke samme nidkære forhold til selskabernes mange forskellige forretningsområder og kan derfor mere frit svinge sparekniven og slagte de hellige køer.

»Vi ser en stigende efterspørgsel på træfsikre og analytiske CEOs, der effektivt kan eksekvere og ikke er farvet af fordums bedrifter i firmaet. Opgaven er nemlig typisk at kigge selskabet efter i sømmene og ruske op i faste rutiner og gamle vaner, og her har de nye direktører en anden energisk tilgang til tingene,« siger en af landets førende headhuntere Tobias Petri, partner i Heidrick & Struggles.

Investorerne jubler

Headhunteren peger på, at en nytilkommen direktør, der ankommer på et tidspunkt, hvor både aktiekurs og overskud er i bund, vil have et stærkt mandat til at sætte gang i en omfattende oprydning.

Se billederne: De nye direktører

Det har topchef i Coloplast Lars Rasmussen blandt andet sat gang i internt i den børsnoterede medicokoncern, hvilket allerede nu har resulteret i, at selskabet har nået sine finansielle mål langt før tid, samtidig med at koncernens aktiekurs er steget med over 50 procent, siden den nye direktør tog over efter den fyrede Sten Scheibye.

»Aktiemarkedet vil næsten altid reagere positivt, når der kommer nye øjne til med et formål at skære til og fokusere på omkostningerne. Investorerne har nemlig en forventning om, at de nye direktører vil skabe vækst og få konsolideret virksomhederne,« siger analysechef i Danske Bank Morten Kongshaug.

Han mener, det er helt naturligt, at der sker en stor udskiftning af direktører oven på en krise, hvor mange selskaber vil kigge sig om efter yngre kræfter, der kan gå til jobbet med en ny energi.

Radikal ændring

Ifølge professor Steen Hildebrandt fra Handelshøjskolen i Århus er de nye direktørtyper ikke et symbol på, at deres forgængere har gjort et dårligt stykke arbejde.

Han peger i stedet på, at der i en lynhurtig omstilling fra vækst til krise er brug for en helt anden profil i spidsen for mange virksomheder.

»Stort set alle danske virksomheders vilkår er blevet ændret fra den ene dag til den anden, og de meget voldsomme kursændringer betyder, at vi ser et skift i, hvad der er brug for af kvaliteter hos en topleder. Nu er spareiver i højsædet, og det kræver nogle helt andre kompetencer,« understreger han.

Især nye direktører, der hyres eksternt, har desuden den store fordel, at de har betydelig lettere ved at sløjfe tidligere markeder eller droppe gamle samarbejdspartnere, da de ikke har samme mangeårige tilknytning til dem som deres forgænger.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere