Del : SMS
Berlingske Business

Udenlandske eksperter strømmer til Danmark

SAS leverer igen overskud
Arkivfoto Foto:

Næsten ti procent af samtlige eksperter i private danske selskaber har udenlandsk pas.

Artiklen fortsætter under annoncen

Tyske, britiske, svenske og indiske eksperter myldrer frem i danske virksomheder. Siden årtusindeskiftet er andelen af udenlandske eksperter vokset markant.

Omkring 2.000 udgjorde de kloge hoveder fra udlandet omkring fire pct. af samtlige eksperter i danske virksomheder, mens procentdelen i 2013 var nået op på ni pct.

Det er Jan Rose Skaksen, som er forskningschef i Rockwool Fondens Forskningsenhed, der har kortlagt antallet af udenlandske eksperter i danske virksomheder i dagens udgave af Politiko.

mm

De kloge hoveder fra udlandet spiller en afgørende rolle i danske virksomheders jagt efter vækst og fremgang, fordi udlændingene bidrager med særlig viden og bedre adgang til internationale markeder.

»Udenlandske eksperter bidrager til at øge produktiviteten mere, end hvis der ansættes danske eksperter. Når du ansætter udenlandske eksperter, kan du desuden se, at der er en større andel af virksomhederne, som begynder at eksportere varer og serviceydelser. Udenlandske eksperter giver samlet set et vigtigt bidrag til virksomhedernes produktivitet og konkurrenceevne,« siger Jan Rose Skaksen.

De udenlandske eksperter er derfor meget værdifulde for det danske samfund som helhed. Og derfor er det ifølge Jan Rose Skaksen særdeles positivt, at de danske virksomheder over de senere år i stigende grad har haft held til at lokke flere udenlandske eksperter til Danmark.

»Det er med til at tegne et billede af en fremadskridende globalisering. Det gør, at vi i højere grad udnytter hinandens eksperter. Stigningen i ansættelsen af udenlandske eksperter frem til finanskrisen er måske ikke så overraskende, men det er interessant, at udviklingen er fortsat efter finanskrisen. Det er en lille smule overraskende, synes jeg,« siger Jan Rose Skaksen.

dd

I Dansk Industri ser vicedirektør Kent Damsgaard gerne, at de danske virksomheder bliver endnu bedre til at tiltrække kloge hoveder fra udlandet. Han peger som Jan Rose Skaksen på, at de udenlandske eksperter skaber stor værdi og flere arbejdspladser.

»Det er vigtigt at understrege, at det ikke er sådan, at der er nogen, der mister deres arbejde, fordi der kommer udenlandske eksperter ind. Når vi skal tiltrække de udenlandske eksperter, så er det, fordi det giver os mulighed for at oprette langt flere arbejdspladser til gavn for danskerne,« siger Kent Damsgaard.

I en analyse fra 2012 kom Dansk Industri frem til, at danske virksomheder, der henter udenlandske eksperter, opnår en årlig produktivitetsgevinst på omkring 2.500 kr. pr. medarbejder i forhold til at ansætte danske eksperter. Begrundelsen er igen, at de udenlandske eksperter typisk bringer specialviden til bordet og kommer en særlig ekspertise om udenlandske markeder.

Fra Dansk Industri lyder opfordringen derfor, at de danske virksomheder bør gøre endnu mere for at få fingre i de kloge hoveder fra udlandet. Kent Damsgaard mener dog, at de danske virksomheders kamp for at lokke udenlandske eksperter til Danmark først for alvor får et boost, hvis politikerne skruer ned for topskatten.

»Vores tilgang er, at hvis det skal være endnu mere attraktivt at komme til landet som udenlandsk ekspert, så skal vi have kigget på topskatten. Der er simpelthen så stor signalværdi i den. Det er der, man kigger først,« siger Kent Damsgaard.

Ifølge Jan Rose Skaksens opgørelse var der i 2013 omkring 1​7.000 udenlandske eksperter i private virksomheder i Danmark.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere