Del : SMS
Berlingske Business

Tro på dig selv – Vane 2

Det er så banalt - men så svært for mange. Hvis ikke man giver sig selv licens til at vinde, ved at tro på sig selv, vinder man aldrig, skriver bogens forfatter.

Artiklen fortsætter under annoncen
"Der var i hvert fald mange kørere, der som unge var bedre end mig. Vi kørte de samme løb og tog de samme konditests, men jeg var aldrig den bedste. Dengang tænkte jeg; "I kan da bare have gode kondital, men kom og mød mig på banen, så skal jeg slå jer". Den tro på mig selv har tit gjort mig 10 procent bedre, end jeg egentlig var."

Citat Nicki Pedersen. Speedway-kører.

Mennesket er, hvad det tror, skrev den russiske forfatter, Anton Tjekhov. Når vi tror, at noget er sandt, sætter vi os bogstaveligt talt ind i en tilstand, hvor det er sandt. At tro på, at vi kan, bliver en selvopfyldende profeti.

For eksempel viser masser af undersøgelser, hvor en person under hypnose berøres med et stykke is under foregivelse af, at det er glødende jern, at der med stor sikkerhed udvikles en brandvabel på kontakt stedet.

Andre undersøgelser viser, hvordan det er muligt at få mennesker, der får amfetamin, til at føle sig afdæmpede, eller mennesker der får sovemiddel, til at føle sig opkvikket. Oplevelsen svarer næsten hundrede procent til deres forventninger.

Hvad der tæller er ikke virkeligheden, men vores tro og forventninger. Hjernen gør ganske enkelt, hvad den får besked på. Det betyder, at alt hvad vi forventer med selvtillid bliver en selvopfyldende profeti. Vi får i langt de fleste tilfælde ret, uanset om vi tror, at vi vil lykkes eller mislykkes

Den stærkeste kraft i den menneskelige psyke er at forblive tro mod det billede, vi har tegnet af os selv. Er dit billede af dig selv, at du ikke er god nok, bliver det svært at tro på, at du kan nå dit mål. Målet lever ikke i din indre selvrespekt. Og skulle du lykkes med noget, vil du typisk spørge dig selv: Fortjener jeg det virkelig? Fordi dit selvbillede ikke stemmer overens med dine mål, vil du sabotere den succes, du egentligt har gjort dig fortjent til.

Føler du ikke, at du er god nok, at du ikke er noget værd, eller at der er noget galt med dig, er det naturligvis svært at forestille sig, at du kan skabe den succesrige virksomhed eller finde den kæreste, du drømmer om, for det spiller ikke sammen med din indre selvfølelse.

Den store pointe er, at vi ikke kan udkonkurrere vores eget selvbillede. For at lykkes og blive en vinder i vores liv, må vi give os selv licens til at vinde. Og den eneste, der kan udstede din licens, er dig selv.

Her er de seks vaner:

Tænk stort – Vane 1

Tro på dig selv – Vane 2

Dans med frygten – Vane 3

Tag det fulde ansvar – Vane 4

Betal prisen – Vane 5

Gør rejsen til målet – Vane 6

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere