Del : SMS
Berlingske Business

Travlhed og panik giver fejlansættelser

Business finance team young attractive members at the airport or convention event
Skal Mette eller Peter have jobbet? Virksomhederne er igen begyndt at ansætte nye medarbejdere i stakkevis, men alt for ofte finder virksomhederne ikke den rigtige kandidat, og vedkommende forsvinder hurtigt igen. Fejlansættelser kan hurtigt koste virksomhederne en halv årsløn. Foto: Iris.

Virksomhederne forbereder sig ikke grundigt nok, når de skal ansætte nye medarbejdere. Derfor sker det tit, at kemien ikke passer sammen, og at en forkert person bliver ansat, lyder det fra både lønmodtagerorganisation, a-kasse og forsker.

Artiklen fortsætter under annoncen

Skal Mette eller Peter have jobbet? Virksomhederne er igen begyndt at ansætte nye medarbejdere i stakkevis, men alt for ofte finder virksomhederne ikke den rigtige kandidat, og vedkommende forsvinder hurtigt igen. Fejlansættelser kan hurtigt koste virksomhederne en halv årsløn.

Sådan lyder det fra både en lønmodtager­organisation, en a-kasse, et rekrutterings­bureau og en forsker. De er alle enige om, at når det går galt med ansættelsen af nye medarbejdere, skyldes det først og fremmest, at virksomhederne har alt for travlt, når ledige stillinger skal besættes.

teambuilding

Der findes officielle tal for, hvor ofte det går galt, når en virksomhed ansætter en ny medarbejder, men rekrutteringsfirmaet Genux fremhæver en liste på fem punkter, som virksomhederne ikke arbejder grundigt nok med ved rekrutteringer.

Ud over manglende forberedelse drejer det sig om, at der ikke spørges nok ind til, hvilke værdier og præferencer den enkelte ansøger har.

Værdierne skal passe sammen

Genux understreger, at fejlansættelser ud over at være et problem for virksomheden ligeledes er ubehagelige for den enkelte, fordi vedkommende skal videre i karriere.

Det er rådgivningschef hos Lederne Niels Henriksen enig i. Han fremhæver, at virksomhederne tit går i panik, når en nøglemedarbejder pludselig siger op.

»Den første tid efter opsigelsen skal man bruge til at finde ud af, hvordan de opgaver, som den opsagte medarbejder har, skal fordeles mellem de øvrige ansatte. Så kan man spørge sig selv, om alle opgaverne fortsat skal løses. Hvad er det, virksomheden fremover har brug for. Det er en god øvelse i at ansætte en ny medarbejder,« siger Niels Henriksen.

Han påpeger, at virksomhederne har en helt speciel opgave, når de skal ansætte en ny chef. Spørgsmålet er, om personens og virksomhedens ledelsesvædier passer sammen. Det kan man ikke se ud fra personens ansøgning og CV.

»Hvis en kandidat er uenig i virksomhedens ledelsesværdier, skal vedkommende ikke ansættes. De faglige kompetencer kan dokumenteres, men det kan de personlige præferencer ikke. Dem skal virksomheden sørge for at spørge om. Der skal to til tango. På begge sidder af bordet skal man gøre sig klart, hvilke forventninger den enkelte kandidat har,« siger Niels Henriksen.

For lidt over to år siden foretog lektor ved Marketing & Management ved Syddansk Universitet Bo H. Eriksen en undersøgelse af ansættelserne i 3.000 små og mellemstore virksomheder. Resultaterne viser, at 40 procent af de nyansatte i virksomhederne var forsvundet i løbet af det første år. Bo H. Eriksen påpeger, at det tal er skræmmende højt og et klart tegn på, at virksomhederne laver mange fejlansættelser.

Skytte

Bo H. Eriksen mener, at man godt kan drage nogle generelle erfaringer fra under­søgelsen.

»Det er specielt, når en virksomhed stiller nogle særlige krav, at det går galt. Hvis man eksempelvis har en vækstvirksomhed, nytter det ikke noget at ansætte en person, der ikke har det godt med konstante forandringer,« siger Bo H. Eriksen, som mener, at det er et problem, at førstehåndsindtrykket af en kandidat betyder for meget for virksomhederne.

Vær mere kritisk

»Arbejdsgiveren er måske blevet imponeret af en persons CV eller vedkommendes fremtræden. Selv om virksomheden får andre oplysninger undervejs, fastholder man det oprindelige billede af kandidaten. Det, virksomhederne skal gøre, er at gå mere systematisk og kritisk til værks. De skal have en tjekliste med spørgsmål, som de sørger for at stille alle kandidater,« siger Bo H. Eriksen, der ligeledes opfordrer arbejdsgiverne til at tage bedre imod nye folk første gang, de træder inden for døren i virksomheden.

»Når virksomhederne har ansat en ny medarbejder, tror de ofte, at personen kan klare sig selv fra første dag. Men alle skal vænne sig til noget nyt. Det er godt at tilbyde et introduktionsforløb på en uge eller en måned, hvor man sætter den nye medarbejder ind i tingene,« siger Bo H. Eriksen.

CA er a-kasse for højtuddannede i det private erhvervsliv. Den yder en gratis rekrutteringsservice, hvor den forsøger at hjælpe virksomhederne med at finde de rigtige kandidater. En ydelse, der er pænt stigende efterspørgsel på, understreger karriereråd­giver i CA Helle Krogsgaard.

»Der, hvor der opstår fejlansættelser, er, hvor virksomhederne går ud med en job­annonce, men de søger alt for bredt. Derfor får de et alt for spredt felt af ansøgere ind. Virksomhederne arbejder ikke nok med specifikation af ønskede personlige kompetencer, når de ansætter en ny medarbejder. De kan godt finde ud af det med det faglige, men billedlig talt er det ligesom at finde en ny date. Man læser annoncerne på nettet og tænker, at her er et match. Men når man kommer ud og møder personen, er det noget andet, så mangler kemien,« siger Helle Krogsgaard, der fortæller, at CA arrangerer såkaldte company days, hvor virksomheder og kandidater netop kan komme og møde hinanden og føle hinanden på tænderne, inden en ansøgning sendes afsted.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere