Del : SMS
Berlingske Business

Topchefen der endte i det marokkanske køkken

Brian Petersen har slidt sine direktørsko tynde, rejst jorden rundt for en amerikansk kæmpekoncern og haft tusindvis af ansatte under sine vinger. Den tidligere direktør for Københavns Lufthavn lægger nu det globale karriereræs på hylden og satser på en fremtid som iværksætter med måltidskurve fra Marokko.

Herskabslejligheden tilhører Stenaldermanden. Det er ikke det navn, der står på hoveddøren, men det står malet på en sten placeret på en lille kommode i lejlighedens entre: Stenaldermanden.

Brian Petersen har netop budt velkommen ved hoveddøren. Han bor ikke i lejligheden, men har lånt den af stjernekokken Thomas Rode. Om en time kommer Brian Petersens fotograf. Han skal knipse en masse billeder af den tidligere lufthavnsdirektør og hans hustru, der tilbereder en marokkansk kyllingeret med sauterede broccoli og rispilaf. Thomas Rodes køkken er blevet valgt som kulisse, fordi det ganske enkelt er den perfekte ramme, når det gastronomiske interiør godt må kunne lidt ekstra.

Artiklen fortsætter under billedet
Brian 4
I Danmark blev Brian Petersen først kendt i offentligheden, da han overtog styrepinden i Københavns Lufthavn i 2007. Tre et halvt år senere forlod han sin post igen. Og siden har der været stille om Brian Petersen. Foto : Ida Marie Odgaard

Brian Petersen er selv vokset op med sovs og kartofler, men vil nu gøre det til en levevej at få danskerne til at købe måltidskurve med en smag af Marokko. Efter mange år på de bonede direktørgulve rundt om i verden har den 54-årige tidligere topchef lagt sin tilværelse helt om og er sammen med sin marokkanske hustru hoppet ud som iværksætter på fuld tid.

Parrets projekt går grundlæggende ud på at lave og levere økologiske måltidskurve til danskernes dørtrin med opskrifter og mad inspireret fra Middelhavet: Lette at gå til og til at tilberede på under 30 minutter.

 

Fra et liv som topchef og indpisker på hjørnekontorer i lande som USA, England, Sverige, Marokko, Tyskland, Schweiz og Kina er Brian Petersen nu i bogstaveligste forstand gået i køkkenet. Han udvælger selv sine råvarer, hakker grøntsager og får dagens ordrer ud over rampen til kunderne, som bestiller de håndlavede måltidspakker online.

12BUSEva-Lotta-Sjstedt-1221.jpg

Arbejdet i køkkenet ligger langt fra direktørlivets rampelys, men Brian Petersen har ingen problemer med at lægge slipseknuder og jakkesæt på hylden.

»De bonede gulve har aldrig interesseret mig. Jeg er aldrig gået efter prestige eller penge. Min drivkraft har altid været at skabe noget og løse udfordringer,« siger Brian Petersen.

Det har ellers ikke været små iværksætterprojekter, der har lagt beslag på Brian Petersens erhvervskarriere. Han forlod Danmark som 24-årig i 1986 og vendte først tilbage igen, da han blev tilbudt en stilling som topchef for Københavns Lufthavn mange år senere.

Første destination i Brian Petersens karriererejse var det forjættede USA, hvor han var blandt de to procent bedste studerende, da han tog sin MBA i Californien. Siden blev han ansat i den amerikanske gigant Procter & Gamble, som sidder på mærkevarer som Pampers, Pantene og Pringles. Og derfra skiftede han mere eller mindre land og stilling hvert tredje år. Mod alle råd gjorde han det til en vane at blive forfremmet og rejse til en ny nation i en og samme bevægelse.

Artiklen fortsætter under billedet
Brian 6
»Jeg skal ud at lede efter gode samarbejdspartnere. Vi kigger på, hvem der vil bidrage med andet end bare penge. Det kunne være folk, der har ekspertise inden for mad eller levering,« siger Brian Petersen. Foto : Ida Marie Odgaard

I Danmark blev Brian Petersen først kendt i offentligheden, da han overtog styrepinden i Københavns Lufthavn i 2007. Tre et halvt år senere forlod han sin post igen. Og siden har der været stille om Brian Petersen. Efter afskeden med lufthavnen flyttede familien til Marokko og kastede sig over et fælles projekt, der bestod i at bygge et miljøvenligt hus op fra bunden. Det var et ganske usædvanligt projekt på de kanter.

Da parret flyttede tilbage til Danmark for halvandet år siden, begyndte Brian Petersen og hans hustru Nezha tilskyndet af de fælles anstrengelser fra husbyggeriet at brygge på en ny plan: En satsning på salg af færdigpakkede marokkanske måltidskurve med snittede grøntsager, marineret kød og orientalske krydderiblandinger.

Mens husbyggeriet ved Marrakech aldrig blev den store succes hos parrets to teenagedrenge, har madprojekt til gengæld føjet nye kapitler til familiesammenholdet. Brian Petersen har fået styrket sit bånd til sine to teenagedrenge på en måde, som både familie og venner har bemærket. De to drenge er helt tæt på begivenhederne i forældrenes bestræbelser på at gøre de marokkanske måltidskurve til en succes.

»Brian har aldrig været så tæt på børnene, som han er nu. Aldrig. Det er helt anderledes. Det er fantastisk. Det har betydet, at vi er kommet tættere på hinanden som familie,« siger Nezha Petersen.

stefano

Parrets to sønner har bevæget sig helt ind i forretningens maskinrum og agerer både kritikere og overdommere, når Brian Petersen og hans hustru eksperimenterer med nye retter i hjemme i køkkenet. Drengene er med til at teste, udvikle og forfine.

»De spørger hver dag ved aftensmaden: Hvordan går det med forretningen? Det har de aldrig interesseret sig for før. Det varmer virkelig om hjertet at se, hvor meget børnene brænder for at hjælpe. De giver os en masse idéer og inspiration,« siger Nezha Petersen.

Troen på madprojektet tog for alvor fart kort før jul, hvor iværksætterparret testede forskellige retter hos mere end 100 danske familier. På det tidspunkt foregik alt hjemme i parrets køkken, hvor Brian Petersen snittede sig igennem hundredvis af grøntsager. Tilbagemeldingerne på parrets pilotprojekt var så overrumplende gode, at konceptet på det nærmeste havde født sig selv.

Artiklen fortsætter under billedet
Brian 3
Brian Petersen er selv vokset op med sovs og kartofler, men vil nu gøre det til en levevej at få danskerne til at købe måltidskurve med en smag af Marokko. Foto : Ida Marie Odgaard

Siden ansatte Brian Petersen en marokkansk køkkenassistent, som efter flere år på kontanthjælp havde svært ved at finde fodfæste på det danske arbejdsmarked. Derfor består firmaet i dag af tre ansatte.

I USA er konceptet med måltidskurve leveret direkte til forbrugernes hoveddøre en branche i hastig vækst. Investorer har kastet flere hundrede millioner dollar ind i såkaldte startups som eksempelvis Blue Apron, HelloFresh og Plated. Millionerne ruller i USA, fordi pengemændene er overbeviste om, at landets fortravlede forældre ikke selv har overskud til at tilberede sunde måltider til deres børn. De amerikanske forældre har brug for hjælp. Og det får de med en måltidskurv, hvor alt besvær med indkøb og børn på slæb i supermarkedet klokken 17 er skåret ud af ligningen.

Det er forventningen, at branchen – i USA kaldet meal kit deliveries – vil vokse markant de næste ti år og blive en større milliardforretning. En undersøgelse fra december 2015 viste, at omkring en pct. af USAs befolkning har prøvet konceptet. Det svarer til omkring 3,2 millioner mennesker.

Konceptet er også for længst gået i land i Europa, hvor firmaet HelloFresh på en god dag sælger i omegnen af 150.000 måltider om dagen i Tyskland.

bilka

Den udvikling er for Brian Petersen et bevis på, at konceptet også kan flyve i Danmark. Han understreger, at ægteparrets madsatsning på ingen måde er et hobbyprojekt.

»Vi er gået ind i den her satsning 110 pct. Vi bruger al vores tid på det. Målet er at skabe en europæisk succes,« siger Brian Petersen.

Det første delmål i den plan er, at YouCook, som parrets firma hedder, får fat i det danske marked. Her udpeger Brian Petersen et felt af konkurrenter, der strækker sig lige fra internationale fastfoodkæder til den danske virksomhed Årstiderne, der leverer måltidskasser direkte kundernes hoveddør.

Hvordan har I tænkt jer at ændre danskernes madvaner, så de får mere smag for Marokko og middelhavsmad end koteletter og kartofler?

»Jeg tror ikke, at vi skal overbevise dem om noget. Danskerne er på vej. Vores madvaner bliver bedre år for år. Folk vil gerne rykke sig. Vi skal give dem løsningen, så det bliver let og velsmagende at tage det skridt, som de i virkeligheden gerne vil tage. Vi er hverken messias eller ernæringsguruer. Vi har fået tilbagemeldinger fra folk, der fortæller os, at det er den type mad, de gerne vil have. Det findes bare ikke på markedet,« siger Brian Petersen.

Artiklen fortsætter under billedet
brian 5
Parrets to sønner har bevæget sig helt ind i forretningens maskinrum og agerer både kritikere og overdommere, når Brian Petersen og hans hustru eksperimenterer med nye retter i hjemme i køkkenet. Drengene er med til at teste, udvikle og forfine. Foto : Ida Marie Odgaard

Kimen til at kigge den danske madkultur efter i sømmene og tilføre den ny luft fra Middelhavet opstod første gang tilbage i 2007, da parret vendte hjem til Danmark. Her blev Brian Petersen som lufthavnsdirektør inviteret til talrige middagsselskaber, hvor hans hustru gang på gang undrede sig over, hvad det egentlig var, den danske madkultur prøvede at fortælle hende.

»Da jeg kom til Danmark i 2007, blev jeg virkelig chokeret. Jeg tog til fine middage med Brian, hvor der blev serveret store stykker kød med grøntsager som pynt. Jeg kiggede på Brians tallerken og spurgte: Må jeg få din pynt? Jeg forstod det simpelthen ikke,« siger Nezha Petersen.

At Brian Petersen har byttet ledelsesgange i globale virksomheder ud med skærebrætter i et køkken, har ikke rokket en millimeter ved hans måde at anskue verden på.

Hans parole lyder kort fortalt: Det gælder om at lære noget hele tiden og hele livet.

»Allerede efter tre-fire år i Procter & Gamble stillede jeg hvert tredje år det samme spørgsmål: Har I et job til mig, som er radikalt anderledes end noget som helst andet, jeg har prøvet hidtil? Det blev simpelthen en fast tradition. Og de fandt noget til mig hver gang.«

Hvorfor gjorde du det?

»For mig er det eventyret. Det ukendte. Udfordringen. Det er den rigdom, der kommer ud af at prøve noget nyt. Jeg skal derud, hvor jeg ikke kan bunde. Så arbejder jeg på at lære at svømme, men når jeg så har lært det, så skal jeg et andet sted hen, hvor det bliver svært igen.«

Så jeres nye projekt har en indbygget deadline?

»Ha ha. Nej, der er en forskel her. For vi vil gerne skabe en stor virksomhed. Det tager jo lidt mere end et år eller to. Vi synes først, at vi kan gøre forskel, når virksomheden bliver stor. Når det er titusindvis af danskere, der spiser vores mad hver dag. Når vi går ind i Sverige, Norge, Tyskland eller England,« siger Brian Petersen.

03BUSPix1-Morten-Viktor-142.jpg

Det kan lyde som store armbevægelser for en lille virksomhed med kun tre ansatte, der knap nok er fløjet fra reden, men Brian Petersen mener det alvorligt.

Derfor er næste skridt i parrets slagplan, at Brian Petersen skal på jagt efter investorer, der vil skyde penge i madprojektet.

Hvis parrets satsning skal op i de højere luftlag og ikke bare svæve rundt et par meter over jorden, skal der mere benzin på motorerne.

»Jeg skal ud at lede efter gode samarbejdspartnere. Vi kigger på, hvem der vil bidrage med andet end bare penge. Det kunne være folk, der har ekspertise inden for mad eller levering,« siger Brian Petersen.

Artiklen fortsætter under billedet
Skal vi gå i køkkenet? - 1
Parrets projekt går grundlæggende ud på at lave og levere økologiske måltidskurve til danskernes dørtrin med opskrifter og mad inspireret fra Middelhavet: Lette at gå til og til at tilberede på under 30 minutter. Foto : Ida Marie Odgaard

Det ringer på døren i Stenaldermandens lejlighed. Det er Brian Petersens fotograf. Han hilser på sin vej gennem stuen og går videre ud i køkkenet og gør sit udstyr klar. Billederne fra Thomas Rodes granvoksne køkken skal parret bruge som blikfang til en ny hjemmeside.

Brian Petersen kigger op og smiler, mens han nikker ud mod fotografen.

»Skal vi gå i køkkenet?«

0 Kommentarer

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere