Del : SMS

Tjen kassen –- bliv konsulent

henrik poulsen
Henning Poulsen, Dong Energy. Foto:

Konsulentbranchen består af mange små og få store. De store giver medarbejderne millionlønninger. Men kravene er også store.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der er 16.000 virksomheder i Danmark, som beskæftiger sig med virksomhedsrådgivning og anden rådgivning ifølge en opgørelse fra Dansk Erhverv.

Men kun 230 har mere end fem ansatte. Det er dermed en fragmenteret branche med mange små enkeltmandsfirmaer, som drives fra hjemmet. Det kan være en fordel. For netop de små virksomheder er i stand til at være på forkant med udviklingstendenser, og det er et af konsulentbranchens kendetegn. Man skal være på forkant med udviklingen og tendenserne for at være i stand til at rådgive kunderne om det.

Konsulenterne er en broget flok, og der er store forskelle på lønningerne og ikke mindst, hvilken forretningsmodel der er motoren for virksomheden. De fleste konsulentfirmaer er performance-orienteret med deres aflønningsmodeller for medarbejderne. Det betyder, at en del af aflønningen sker med udgangspunkt i den enkelte medarbejders resultater. Ikke mindst i form af antal solgte timer til kunder og salg.

Kongen i konsulentbranchen i Danmark er McKinsey. Ikke mindst lønningerne er i de højere luftlag. Personaleomkostningerne – der også medtager pension, sociale omkostninger m.v. – er i gennemsnit 2,2 millioner kroner ifølge Dansk Erhverv. Det er gennemsnitstal og dækker derfor over et stort spring mellem topledelsen, og hvad menige administrative medarbejdere skal have i løn.

Anonyme kilder fra branchen kan fortælle om ledende medarbejdere, der får 5-10 millioner kroner i løn hos det eksklusive top­konsulentfirma, som ligger i København med direkte udsigt til Christiansborg i en palæejendom, hvor nobelpristageren Niels Bohr blev født.

De er pengene værd

Isoleret set er det store beløb, og det gør McKinsey-medarbejderne i Danmark til de rigeste af den art i Danmark. Men det vil være fejlagtigt at sætte spørgsmålstegn ved lønnens størrelse. Konsulenterne fra dette toprådgiverfirma arbejder for de største danske virksomheder og har deres gang i bestyrelses- og direktionslokalerne. Og for at være i øjenhøjde med dem skal de være mennesker, som lige så godt kunne sidde på direktionsgangen.

McKinsey er således storleverandør til topledelserne i de største danske virksomheder. Som i alle andre sammenhænge koster kvalitet penge. Det koster kassen at få besøg af McKinsey. Ikke mindst fordi virksomheden sjældent accepterer småopgaver, som kan løses af en enkelt konsulent. Her møder de op med teams sammensat på kryds og tværs af landegrænserne for at finde de dygtigste konsulenter med brancheerfaring inden for netop det område, som kunden efterspørger.

Derfor er kunderne villige til at betale direktørlønningerne for rådgiverne. De er ganske enkelt pengene værd.

Samarbejde om forskning

De fire topledelsesikoner fra dansk erhvervsliv, Jørgen Vig Knudstorp fra Lego; Niels B. Christiansen fra Danfoss; Henrik Poulsen fra DONG Energy og Tue Mantoni fra Bang & Olufsen har alle en baggrund fra McKinsey.

Selv om McKinsey giver høje lønninger, er virksomheden blandt de største i Danmark. Accenture er dog størst i Danmark med 561 medarbejdere, og globalt har Accenture næsten en kvart million ansatte.

Konsulentbranchen lever af tendenser. Konsulenterne skal opfange tendenserne og formidle dem til virksomhederne og organisationerne. Derfor er der ikke sjældent et samarbejde mellem universiteterne og konsulentvirksomhederne, der får direkte adgang til ny viden og forskning, som kan udmønte sig i praksis.

»Managementbranchen er en branche, der i særdeleshed er følsom over for de store trends, der rammer dens kunder. Det hænger sammen med, at branchen ofte skal definere og udpege netop disse forandringer eller give svar på mulige reaktioner herpå. Og helst være et skridt foran kunderne. Derfor spiller udviklingstendenserne i de politiske og økonomiske systemer en stor rolle,« skriver Dansk Erhverv i rapporten »Management Outlook 2013«.

En af konsulentbranchens store skikkelser sagde engang om 1980erne, da konsulentbranchen etablerede sig: »Det vigtigste var altid at læse en ny managementbog på engelsk, før kunderne fik den, eller den blev oversat til dansk.«

Også den gang var det vigtigt at have blik for udviklingstendenserne.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere