Del : SMS
Berlingske Business

Tester engelsk til jobsamtalen

pix-jobinterview
Modelfoto       

Danfoss er en af de virksomheder herhjemme, som har haft de længste og bedste erfaringer med at have engelsk som koncernsprog, og allerede i rekrutteringsfasen testes kommende ansatte for deres sprogkundskaber.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hvor godt en jobansøger er skåret for tungebåndet, når det gælder det engelske sprog, spiller en helt afgørende rolle for, om han eller hun har en fremtid som ansat i Danfoss.

pix-oledaugbjerg

Siden begyndelsen af 1980erne har industrigiganten haft engelsk som koncernsprog, og flere sprogforskere peger på netop Danfoss som en af de virksomheder, der med succes formår at arbejde systematisk og strategisk med at have engelsk som lingua franca på tværs af afdelinger og landegrænser.

»Skal du have et job, hvor du har kontakt over landegrænserne, vil det være et krav, at du er i stand til at forstå og kommunikere på engelsk. Ellers har du ikke en chance for at passe dit arbejde. De kompetencer, du bliver ansat på baggrund af, skal kunne komme i spil til glæde for hele organisationen. Derfor tester vi folk ved samtalerne,« fortæller Chief Reputation Officer Ole M. Daubjerg, Danfoss.

Engelsk læseprøve

Typisk får kandidaten en engelsk læseprøve, som danner basis for en efterfølgende samtale med dem, der fører jobsamtalen, og her vil det give sig selv, om ansøgeren berhersker sproget på det nødvendige niveau.

»Kan du ikke forstå og læse engelsk, kan vi ikke snakke om det, der står,« siger Ole M. Daubjerg.

pix-jobsamtale-biz

Med mere end 80 fabrikker over hele verden, har koncernens ansatte mange forskellige modersmål, og at finde et fælles sprog har derfor været helt nødvendigt. Derfor er kommunikations- og sprogpolitik da også en del af koncernens regelsæt.

»Vores overordnede strategi skal kunne leve inden for den rammebetingelse, at vi har engelsk som koncernsprog. Du kan jo ikke arbejde globalt, hvis du ikke har en ordentlig måde at kommunikere på,« siger Ole M. Daubjerg.

Dansk i produktionen

Generel information sendes ud på engelsk, møder holdes ofte på engelsk af hensyn til de mange udenlandske ansatte, og efter møder med udelukkende danske deltagere, skrives referatet på engelsk, så andre i koncernen kan forstå det.

»Sproget var den største stopklods« - 1

Dog stilles der typisk ikke krav til de ansatte i produktionsafdelingen om, at de skal kunne engelsk på et bestemt niveau, og skal der sendes besked ud til mange produktionsmedarbejdere på en gang, bliver meddelelsen da også givet på dansk.

Medarbejderne bliver løbende opkvalificeret med engelskkurser, hvis det skønnes at være nødvendigt.

Løbende kurser

»Hvis en ansat i dag udelukkende arbejder på vores danske personaleavis, men har ambitioner om at arbejde på vores koncerndækkende magasin, vil vi nok kræve, at vedkommende tager et intensivt engelskkursus, ligesom produktionsmedarbjedere, der har ønsket at deltage i internationale samarbejdsrelationer, men ikke har følt sig gode nok, får tilbudt engelskundervisning,« siger Ole M. Daubjerg, der mener, at det for medarbejderne i dag er helt normalt at tale engelsk på jobbet.

»På vores hovedkontor i Nordborg - som ikke ligefrem er globalt - er det ikke dansktalende folk, der går rundt på gangene, så det bliver naturligt,« siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere