Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Test dig selv: Har du det rette job?

IDA
Foto: IDA.

Er du træt af at høre, at du skal udvikle dig, og at du ikke må gro fast? Er du i tvivl om, hvornår det er ok bare at læne sig tilbage og nyde det fede job, du har kæmpet for? Tag testen og find ud af, om du er på rette hylde.

Finder du stadig glæden i det job, du er i? Så kan du roligt sige tillykke til dig selv: Du har fundet din rette hylde. Du skal derfor ikke føle, at du skal skifte job, fordi du har været 10 år i samme virksomhed. Når du har været mange år i en virksomhed viser det, at du er en loyal og værdsat medarbejder. Og hvis dit job konstant udvikler dig, så udvikler din markedsværdi sig også.

»Vi skal ikke alle stræbe efter det store lederjob eller den unikke specialist-stillling. Det afgørende er, at du bruger dine styrker, evner og talenter i dit arbejdsliv og trives i det. Så skal du selvfølgelig tænke over, hvordan du får dem i spil,« siger karriererådgiver i IDA, Jeanette Svendsen.

IDAs karriererådgivere har samlet 5 spørgsmål, der giver dig en indikation om, hvorvidt du er det helt rigtige sted, eller om du skal tage en snak med din chef. Du får samtidig tips til at gøre dit nuværende job til det rigtige for dig.
Prøv også testen: Er du klar til jobsamtalens svære spørgsmål?
SPØRGSMÅL 1: Det er mandag morgen og en ny arbejdsuge venter. Hvordan har du det?

21BUSThomas-Gregers-Honor--.jpg

A: Jeg vågner glad og glæder mig til at tage ind på arbejde.
Det første og tydeligste tegn på, at du er det rette sted, er, at du hver mandag tager glad på arbejde. Du har masser af arbejdsglæde og er fyldt med energi, fordi du har en masse spændende opgaver som du brænder for.

B: Arbejdet er ikke så vigtigt for mig. Mit fokus er på min familie, min hobby eller lignende.
Timing er vigtigt i karrieren, og det kan være helt fint, at fx familien fylder mere i en periode. Men det er ikke en strategi, der holder over et helt arbejdsliv. Tænk på, hvor mange timer, du bruger på dit arbejde - det vil oftest være mange flere timer, end du tilbringer med familien i hverdagene, så det er vigtigt, at du er glad og engageret. Hvis du er glad, når du er på arbejde, har du også god energi med hjem når arbejdsdagen slutter.

C: Jeg har brugt hele søndagen på at grue for den nye uge. Bare tanken dræner mig.
Vi har allesammen dage, hvor vi kan have det sådan - især i starten af en uge eller ved perioder med meget travlhed. Men det er et rigtigt dårligt tegn, hvis du har det sådan hele tiden. Hvis det er tilfældet, er det værd at overveje, hvorfor du har det sådan, og hvilke initiativer du kan tage for at ændre din situation. Prøv evt. IDAs situationsanalyse, som du finder nederst på siden. Og tag en ærlig snak med din chef, om der kan ændres på din opgavesammensætning, så du fx har mere tid til de opgaver, der giver dig energi.


Danske penge. Pengesedler og mønter.

SPØRGSMÅL 2: Hvordan er dine muligheder for personlig og faglig udvikling?

A: I min jobfunktion har jeg ikke mulighed for at udvikle mig fagligt eller personligt i den retning, som jeg gerne vil. Min chef er lydhør, men der sker ikke noget.
Det er vigtigt, at du oplever udvikling og udfordring. Der kan være gode grunde til, at du ikke bliver udfordret lige nu, men det skal ikke blive et mønster, at din udvikling gang på gang bliver udskudt. Få konkretiseret hvad du savner og få lavet en plan sammen med din chef, så I er enige om, hvornår og hvordan det skal foregå. Hvis du fornemmer en manglende vilje fra chefens side, bør du overveje, om det er realistisk, at forandringen vil ske, og beslutte med dig selv, hvor længe du kan vente på, at der sker noget.

B: Der er gode muligheder for at jeg kan udvikle mig - både fagligt og personligt.
Lærer du noget, har du det sjovt, bliver du anerkendt og har indflydelse på dit job – hvorfor skulle du så søge nyt arbejde? Du skal i hvert fald tænke meget over, hvad det er, du leder efter – for ellers finder du det måske ikke et nyt sted. Er du utilfreds, så find ud af tendenser og mønstre i det, der gør dig utilfreds, og se om du kan få ændret det i hverdagen.

C: Jeg elsker at prøve noget nyt, så jeg vil gerne videre et andet sted.
Pas på med at have alt for mange korte ansættelser, fordi du hele tiden mener, at du skal have et nyt job for at udvikle dig. Du risikerer at virke som en rodløs person – eller en, der er svær at arbejde sammen med. Prøv i stedet at udvikle dig i din nuværende ansættelse – i stedet for at kvitte jobbet, hver gang du søger udvikling.

D: Jeg har udviklet mig og nu vil jeg blive bedre til det, jeg aldrig har kunnet.
Det er ikke nogen god strategi, for du skal bygge din karriere på dine styrker, evner og talenter. Du skal altid lave karrierestrategier efter, hvad du er god til. Ellers går det skidt for din trivsel og dine præstationer.


Det er vigtigt, at du hele tiden vedligeholder din kompetencer på jobbet ellers risikerer du, at din markedsværdi falder.


Portræt -Lea Birk fra Rambøll

SPØRGSMÅL 3: Hvordan er din relation til din chef?

A: Jeg har en god chef, der anerkender mig.
Har du et godt samarbejde med din chef, som kan se, hvad du kan og sætter dine kompetencer i spil og anerkender din indsats, skal du være glad. Relationer bygget på tillid og respekt giver meget arbejdsglæde.

B: Jeg er utilfreds med min chef.
Der er stor forskel på chefer, og hvis I er uenige om arbejdsmetoder, prioriteringer, eller bare mangler kemi, kan det gøre hverdagen sur og uinspirerende. Gør op med dig selv, om din utilfredshed udspringer af faglige eller personlige uoverensstemmelser.

Få konkrete mål for dit arbejde, så du ved, hvad din chef forventer af dig, og hvornår du er en succes i jobbet. Find gerne ud af i fællesskab, hvordan og hvor ofte chefen bedst kan give dig konstruktiv feedback, så I oplever færre uoversensstemmelser.

C: Min chef er min bedste ven.
Uddybning: En tæt, personlig relation til chefen kan både være en fordel og en ulempe. Dels kan det skabe utilfredshed i teamet, hvis i virker meget venskabelige - og dels kan det som chef være nødvendigt at sige svære ting, som risikerer at gå ud over den personlige relation.

Det er derfor vigtigt, at i har en professionel relation på arbejdspladsen. I bør sammen afklare, hvordan jeres relation skal være, når i er på arbejde. Lav nogle klare spilleregler, så I undgår, at ødelægge den personlige relation - eller at den personlige relation går ind og forstyrrer arbejdet.


Det er vigtigt at have et godt forhold til din chef og kolleger, både i forhold til din arbejdsglæde, men også så du nemmere kan synliggøre dine resultater for din chef.


11BUSNilab-Rona-150817.jpg

SPØRGSMÅL 4: Har du det godt med dine kolleger?

A: Lidt for godt. Jeg er kommet til at kysse med min kollega.
Ja, det kan da godt være lidt akavet efterfølgende. Men du og kollegaen må tage en snak og få talt ud, så I igen kan have en professionel relation. Lav en forventningsafstemning og et sæt spilleregler sammen.

B: Jeg mangler gode kolleger.
Den sociale dimension er utrolig vigtig. Det er de gode kolleger, der kan hjælpe dig med faglige udfordringer, sparre med dig og løfte dig, samtidig med at du her har et fortroligt rum, som kan være gavnligt på en arbejdsplads. Det er ikke antallet af kollegiale relationer, der gælder, men dybden af de relationer. Hvis du har én nær kollega på arbejdspladsen, som du kan grine med og lufte dine bekymringer for, viser forskningen, at du er en væsentligt lykkeligere medarbejder og i højere grad vil trives med dit job.

C: Jeg har de bedste kolleger.
Er du i et miljø, hvor I sparrer fagligt, og I har det socialt godt sammen, så du både kan levere gode resultater og have det sjovt, mens du gør det, så er du heldig. Gør dig og kollegerne hinanden bedre og dygtigere, skal du være taknemmelig.

D: Min bedste kollega stopper, så nu kigger jeg også efter andet arbejde.
Det er en dårlig grund til at kvitte jobbet. Selvfølgelig lider du et tab, når en god ven forlader arbejdspladsen, men du kan helt sikkert skabe nye, gode relationer til de øvrige kolleger. Har du en god leder, der skaber gode rammer, er der stor sandsynlighed for, at du og kollegerne kan skabe gode kollegaskaber.


Onsdag - Robotten Erna

SPØRGSMÅL 5: Giver dit arbejde mening?

A: Mit arbejde giver masser af mening.
Når du ved, at dit arbejde giver mening for dig selv, virksomheden, kunderne, kolleger og måske samfundet, så er du det rette sted. Det er en følelse, som mange forgæves jagter i karrieren.

B: Min lønseddel giver mening.
Det er selvfølgelig dejligt, men løn kan ikke stå alene. Det er ikke lønnen, der får dig til at springe ud af sengen og som motiverer dig gennem arbejdsdagen. Løn er nemlig ikke en motivationsfaktor i sig selv - selvom for lav løn i høj grad kan være demotiverende. Hvis du trives og udfordres i dit nuværende job, og lønnen derudover er god, så skal du ikke skifte job for en lille lønstigning, for måske at få dårligere opgaver. Men er lønnen det eneste positive ved dit job, bør du overveje om du er det rigtige sted - for uden motivation svinder dit engagement og din markedsværdi hurtigt.

C: Jeg har svært ved at se meningen med mit arbejde.
Ligegyldigt hvad du arbejder med, kan du altid definere mening ind i det. Hvad betyder dit bidrag for slutbrugeren - eller for kunden, kollegaen eller virksomheden? Hvorfor er det værdifuldt?

Hvis du synes, at det er svært at finde meningen med arbejdet, skal du ikke fortvivle, for det er ikke dit ansvar alene. Din arbejdsgiver skal også bidrage. Vi risikerer at stresse os selv urimeligt i en evig og aldrig forløst jagt på mening, hvis det udelukkende er vores eget ansvar. Derfor er det også arbejdsgiverens ansvar at skabe arbejdsglæde. Det kan arbejdsgiveren for eksempel gøre ved at tydeliggøre, hvordan det job, du udfører, er betydningsfuldt.

 

Forskning viser, at du er mest glad for dit arbejde, hvis det giver mening. Få gode råd til, hvordan du kan skabe mening i dit job.

Artiklen er oprindeligt bragt på universe.ida.dk

18BUSmena-102114.jpg
For abonnenter LÆS MERE : Topchefer: Kvinders barsel skader karrieren

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen