Del : SMS
Berlingske Business

Talent 100 er erhvervslivets rugekasse

fdgdfg
Overskrift
strunge 100
Overskrift
Morten Strunge, som blev mangemillionær på at sælge Onfone til TDC, er blandt årets talenter i Berlingske Business Magasin.
 

Berlingske Business Magasins Talent 100-særnummer er spækket med talenter, der i en tidlig alder har nået store resultater. Mangfoldigheden blandt udvalgte talenter afspejler, at talentudviklingen i de danske virksomheder i dag omfatter både deciderede ledelsestalenter og højt skattede specialister.

Artiklen fortsætter under annoncen

Først en lille fanfare, før tæppet går op, og vi præsenterer Berlingske Business Magasins 100 nye talenter i dansk erhvervsliv anno 2014.

Lad os lige tage et smugkig bag tæppet og se på fem af de unge talenter:

Her befinder sig en ung serieiværksætter – Morten Strunge – der allerede har skrevet sig ind i teleindustriens historiebog, og som blev mangemillionær, da han solgte sin første virksomhed Onfone til TDC. I øjeblikket er han ved at revolutionere bogverdenen med sin lancering af Mofibo – en form for bøgernes Spotify, hvor man for et fast beløb om måneden får ubegrænset elektronisk adgang til et stort katalog af bogtitler. Og så er han ikke engang fyldt 30 år.

steno ny2

Her står også den unge kvindelige forsker Kirsten Kastberg Møller, der er 33 år. Hun formulerer og designer byggestenene til nye mejeriprodukter, som havner på supermarkedernes hylder kloden rundt.

35-årige Jesper Rønn-Simonsen er god til at skaffe penge til hjælpeorganisationen Kirkens Korshær. Han har i sine tre år som udviklingschef forbedret driften i organisationens butikker og fået Kirkens Korshær til at stå stærkere i mediebilledet.

33-årige Maria Kofod Larsen begyndte som studentermedhjælper i DLG. I dag er hun koncerndirektør i virksomheden og har ansvaret for HR og Kommunikation.

Og inden man helt taber pusten, så lad os nævne 25-årige Stefan Bruun, der på blot to år har startet et ventureselskab sammen med en håndfuld partnere. Men ikke nok med det, han har også sat flere virksomheder i søen. Heriblandt to af Sydøstasiens største online-virksomheder og det hurtigst voksende bureau for online marketing, som beskæftiger 80 medarbejdere og har en kundeportefølje, der tæller blandt andet Ikea, AirAsia og Samsung.

Velkommen til erhvervslivet rugekasse.

jens bjørn dsv

Berlingske Business Magasin har siden 2003 hvert år udpeget 100 unge talenter i et særnummer. Portrætterne i dette års særnummer viser, at de særligt udvalgte er blevet flere og blevet globale, og de er ikke længere snævert lig med topchefpotentiale. Virksomhederne skatter i højere grad både lederaspiranter, specialist-frø og projekt-spirer. De unge talenter føjer også flere internationale meritter til deres CV.

»I løbet af de seneste ti år er det blevet mere comme il faut at tale om talenter, men at tale om eliten er stadig fremmed for danskerne, fordi vi i Danmark har en kultur, hvor vi er fokuseret på, at vi alle er lige meget værd,« siger administrerende direktør Stina Vrang Elias fra tænketanken DEA.

commodities

Både danske og udenlandske undersøgelser viser, at talent management er en af de højest prioriterede arbejdsopgaver inden for human ressource management i disse år.

Det hænger sammen med, at både private og offentlige virksomheder bliver mere og mere videnintensive og dermed er afhængige af at kunne tiltrække, fastholde og udvikle talent. Medarbejderne udgør en strategisk ressource, fordi de leverer organisationens kerneydelser. Det giver konkurrencekraft og er svært at kopiere for andre virksomheder, hvis man formår at udvikle talenterne på en professionel måde.

Den massive satsning på talentudvikling har tillige betyder, at der er sket store landvindinger både inden for forskning og i virksomhedernes praksis.

Talentprogrammerne har ændret sig, siden magasinet begyndte at sætte fokus på talenter. Under højkonjunkturen før 2008 bar mange af talentprogrammerne præg af at være fastholdelsesprogrammer, fordi de videntunge virksomheder herhjemme simpelthen manglede talentfulde unge. Sådan er det ikke længere.

Talent BOND

I dag er langt de fleste programmer forankret i og er en del af virksomhedens strategi ud fra devisen: Hvilke talenter og kvalifikationer har vi brug for i fremtiden?

Derudover er mange virksomheder begyndt at tænke talentledelse uden for Danmark, og især de store virksomheder er begyndt at arbejde med, hvordan de på emerging markets kan finde og udvikle talenter, så datterselskaberne bliver ledet af lokale.

sylvester

Men ikke mindst har talentbegrebet ændret sig radikalt. Hvad der i den enkelte virksomhed bliver kaldt talent, afhænger helt af, hvad virksomhedens strategiske kompetencer er: Det kan være den skarpe juridiske hjerne i et ministerium eller en type som Kirsten Kastberg Møller, der er development scientist hos ingrediensproducenten Chr. Hansen A/S.

»For ti år siden havde vi et enøjet blik på talent - nemlig, at det kun var ledelse. Nu ved vi, at talent findes inden for alle områder,« siger Henrik Holt Larsen professor og talentforsker på CBS.

»Det er selvfølgelig dårligt nyt for den, der helst vil danse om den ledelses­mæs­sige guld­kalv,« siger han.»Der er simpelthen sket en revolution. Det ortodokse ledelsesmæssige karrierebegreb er blevet fortrængt eller suppleret af et meget mere dynamisk, tidssvarende talentbegreb, der viser respekt for fagprofessionelle profiler. Det harmonerer meget bedre med virksomhedernes strategiske behov, og det betyder også, at man ikke tvinger alle talenter til at spise den samme menu.«

Samtidig gør det også virksomhederne attraktive for specialister.

sf møde ny

Derfor har virksomhedernes talentprogrammer i dag flere spor. Og programmerne skræddersys i forhold til dem, de henvender sig til.

En videnvirksomhed vil typisk sørge for at have talentprogrammer, der tiltrækker forskellige slags talenter, og til det skal der bruges forskellige slags incitamenter.

De fagprofessionelle specialister har en identitet, som i høj grad er knyttet til deres profession. Derfor tænder de typisk på andre ting end ledelsestalenterne. De ønsker at bruge deres faglighed, have selvstændigt ansvar, se faglige udviklingsmuligheder og arbejde sammen med fagfæller.

Den øgede fokusering på specialisterne skyldes ifølge Henrik Holt Larsen:

employer brand – arbejdspladsens omdømme – ved at være kendt i specialisternes eksterne netværk.

Billede til Talent900

Hos Novo Nordisk siger Lars Christian Lassen, der er global HR-direktør for medicinalvirksomheden:

»Den måde, vi ser talent på i dag, rummer en dualitet. På den ene side siger vi, at enhver medarbejder har talent, og at alle har retten og pligten til at udvikle sig. Derudover har vi både en ledelses- og specialistvinkel.«

»Den vigtigste forskel i dag i forhold til for ti år siden er, at når vi udvælger kandidater til vores talentudviklingsprogrammer, så kigger vi både på ledelsestalent og på specialisttalent. Og at vi sørger for, at vi værdsætte begge karrierespor, så de materielt og prestigemæssigt er lige attraktive.«

»Vi har brug for, at vores kloge medarbejdere bliver ved med at dyrke, at de er kloge. I virkeligheden skal vi lære vores ledere at lede nogle, der er meget klogere end dem selv.«

Køb adgang til PDF-udgave af årets Talent 100-nummer af Business Magasin her

Mød de 100 talenter her:

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere