Del : SMS
Berlingske Business

Syv gode råd til at bryde isen

smalltalk

Smalltalk er en nødvendig kompetence for at få de netværk, der kan give store muligheder. Få her syv gode råd om, hvordan man smalltalker.

Artiklen fortsætter under annoncen
Enhver, der har været til reception, ved hvordan det ser ud. Små grupper af folk, der sludrer om lidt af hvert, mens de udveksler visitkort med den ene hånd og spiser pindemadder med den anden.

Kunsten at smalltalke er svær at mestre, men en nødvendighed, hvis man vil til tops i erhvervslivet. Det er nemlig små-snakken, der baner vejen til de samtaler, hvor beslutningerne træffes.

Og nu er der hjælp at hente fra forfatteren og konsulenten Birgitte Sally, der har skrevet en ny bog, "Tag kontakt - Guide til smalltalk".

- Smalltalk er et socialt bindemiddel, der gør det muligt også at tale sammen om seriøse og vigtige emner - senere. Mange mennesker er bange for at virke banale, og derfor kan smalltalk virke som en uoverskuelig opgave. Men i et arbejdsliv, hvor vi skal samarbejde, skabe netværk, sælge og dele viden, er smalltalk en nødvendig kompetence og en trædesten til alt det vigtige, siger Birgitte Sally ifølge epn.dk

Syv gode råd

1: Præsentér dig

Præsenter dig kort ved at sige dit navn og lidt om, hvad du laver. Når begge har præsenteret sig på den måde, er der mulighed for at spørge ind til det, man vil vide lidt mere om.

2: Gratis information

Der er altid en masse omkring dig, du kan tage udgangspunk i i en samtale. Det er for eksempel anledningen til at både du og samtalepartneren er til stede eller nogle af de ting, man kan iagttage omkring sig.

Se eventuelt om din samtalepartner har et særligt ur eller smykke, man kan tale om, eller lyt til hvad samtalepartneren snakker med andre om og spørg ind til det.

3: Udsagn med et spørgsmål

I den første samtale kan det være en hjælp at skabe tryghed hos samtalepartneren ved at komme med udsagn først. Dermed viser man lidt af sig selv og undgår dermed at starte en række spørgsmål, der kan virke som et forhør.

Eksempelvis "Jeg er it-konsulent hos IBM. Hvad laver du?".

Pas i øvrigt på med ikke at stille for mange spørgsmål. Samtalen skal helst være ligevægtig, og begge parter skal give nogle oplysninger om sig selv.

4: Spørg din samtalepartner til råds - eller om information

Stort set alle kan lide ros, og de fleste bliver smigret, hvis man spørger dem om råd. Tøv derfor ikke med at stille et spørgsmål, der spiller på netop det. Tænk over, hvad din samtaleparter formodentlig ved noget om, eller stil et mere neutralt spørgsmål, for eksempel om hvornår konferencen slutter.

5: Kommentér

Når du kommenterer noget, viser du noget af dig selv, hvilket gør dig til en mere tillidsvækkende samtalepartner.En kommentar kan lægge op til et svar hos en anden, men sker det ikke, er der intet tabt, da kommentaren ikke nødvendigvis var rettet mod nogen bestemt.

Eksempelvis: "Hold da op, hvor er det en god pindemad".

6: Tilbyd noget

Det er også en god indledning at tilbyde samtalepartneren noget. Det eksempelvis være at skænke en kop kaffe eller spørge om de har brug for hjælp.

7: Komplimentér din samtalepartner

Det er dejligt at blive komplimenteret for, hvordan vi ser ud, noget vi har på, eller noget vi har gjort.Men pas på kønsfælden. En del mænd vil synes det er underligt, at blive komplimenteret for en flot skjorte af en anden mand.

Du skal også kun komplimentere, hvis du mener det. Der er intet værre end et hult kompliment.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere