Del : SMS
Berlingske Business

Studerende sløjfer sommerferien for serviceinnovation

pix-sommerskole
For casevirksomhederne er de studerendes ideer værdifulde, fordi de unge har den nyeste viden, og fordi deres ideer fødes i et tværfagligt miljø, hvilket gør dem særligt innovative, fortæller Carsten Damgaard, projektleder, Forskning og Udvikling hos DBI. Foto:

Ideer. Danmarks højtuddannede ungdom skal være mere entreprenant og innovativ for at skabe vækst. Nogle af dem er på sommerskole som konsulenter for organisationer, der vil have de unges bud på innovativ service.

Artiklen fortsætter under annoncen

Cyanblå, skrigpink og neongule post-it-lapper ligner et efterårslandskab af kulørte blade, som de dækker vægge, plancher, opslagstavler og borde i den ellers sorte multisal på Købehavns Universitet på Amager. Udtykket brain-storm får forstærket betydning her. Tusinder af sedler er her. Hver bærer en idé, et indfald, som en af de 40 unge, der er samlet i salen, har fæstnet på papiret.

I næsten tre uger har de droppet sommerferien fra deres studier for at være konsulenter for fire virksomheder, der optræder som cases i en sommerskole i serviceinnovation. Bag projektet står Next Generation, et samarbejde blandt flere partnere, hvis formål er at puste liv i iværksætterånden blandt unge på videregående uddannelser og at styrke deres evne til at tænke innovativt.

»Missionen med sommerskolen er at vise de studerende, at entrepreneurship ikke er et nyt fag, men en måde de kan bruge deres faglige viden på i samarbejde med rigtige virksomheder,« siger projektleder Jane Søgaard Hansen, Next Generation.

Radikale, tværfaglige løsninger

Mere overordnet er formålsparagraffen at skabe vækst, forklarer direktør Christian Vintergaard, Fonden for Entreprenørskab – en af partnerne bag Next Generation.

»En særlig udfordring i Danmark er, at her bliver etableret masser af virksomheder, men ikke nok er vækstvirksomheder, der skaber arbejdspladser. Sandsynligheden for at skabe vækstvirksomheder er større, når de etableres af folk med en universitetsbaggrund, og sandsynligheden for, at de starter egen virksomhed er større, hvis de modtager undervisning i entreprenørskab,« siger han.

Det er andet år, sommerskolen kører. Deltagerne er studerende fra de tre deltagende uddannelsessteder i Next Generation – CBS, Købehavns Universitet og DTU. Nogle er altså økonomi-studerende, andre læser filosofi, humaniora eller til ingeniør. Den tværfaglighed er med til at fremme de nyskabende tanker, mener Christian Vintergaard.

»Når folk med en humanistisk baggrund møder nogle med en teknisk og økonomisk baggrund, bliver det, de finder på, ofte mere radikalt, end hvis de er sammen med nogle, der ligner dem selv,« forklarer han.

Praksis ind i faget

I alt otte grupper arbejder for de fire casevirksomheder, Magasin, Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut (DBI), Rysensteen Gymnasium og Center for Sundhedsinnovation. Alle har de betalt 25.000 kroner for at få de studerendes bud på, hvordan de kan forbedre deres service over for kunderne. F.eks. vil Magasin have designet et servicekoncept til sælgerne, »der integrerer kundernes erkendte og ikke-erkendte behov.« Og DBI, hvis medarbejdere gennemfører brandinspektioner hos andre virksomheder, vil have et nyt servicedesign, sådan at »medarbejderens processer effektiviseres, samtidig med at værdien for kunderne øges.«

Den case arbejder humaniorastuderende Karen Lillelund Knudsens gruppe med.

»Som humanist savner man ofte at få praksis ind i faget. Det at gøre sin akademiske viden til et produkt i den virkelige verden, det er en virkelig god tanke. Så da jeg læste om projektet her, vidste jeg bare, at jeg gerne ville være med,« siger hun.

Prototype på service

Rummet sitrer af kreativitet, som de studerende deler ved gruppebordene, omkring hvilke nogle sidder på store gymnastikbolde og træstubbe frem for stole. Dagens tema er prototyper. På en scene foran et stort projektorlærred fortæller to oplægsholdere fra Copenhagen Institute of Interaction Design om udvikling af prototyper.

»Når man arbejder med service, handler det ikke om at udvikle en prototype af et fysisk produkt, men om de situationer, hvor brugeren kommer i kontakt med serviceproduktet. Det handler om brugerens oplevelse af produktets anvendelighed, brugervenlighed og pris,« siger den ene, Ishac Bertran på spanskklingende engelsk.

»Det er en god idé at få dem, der skal lave produktet i sidste ende, til at være med i udviklingen af prototypen i stedet for først at klæbe dem på allersidst i processen,« supplerer David Gauthier med en slet skjult fransk accent.

Flammende bolcher til kunden

De studerende har i de første dage på sommerskolen interviewet de aktører, der skal levere serviceydelserne til kunderne i de fire case-virksomheder. F.eks. har Karen L. Knudsens gruppe gennemgået arbejdsprocessen for DBIs inspektører.

»Vi har samlet en masse empiri, også omkring hvilke brugere der skal bruge denne service. Vi har kun tre uger, men vi har masser af gode ideer, så spørgsmålet er, hvor vores hjertebarn ligger i forhold til den opgave, de har givet os. Når vi har identificeret det, går resten af tiden med at gøre det lækkert,« siger hun.

På gruppens bord er et storyboard, der i tegnesteriestil – billede for billede – illustrerer forløbet fra DBI kontakter kunden til en brandinspektion er gennemført. Sms-løsninger, sikkerhedssmileyer til kunderne, stærke bolcher til ditto, samt serviceydelser beslægtet med kerneproduktet, er i spil som ideer på storyboardet.

»Vores trumfkort lige nu er bolcher, som brænder i munden på kunden. Det er måske ikke den bedste, men den sjoveste idé, og den kan måske bryde med det lidt støvede imagage, sådan en ingeniørvirksomhed har,« forklarer Karen L. Knudsen, der dog peger på en inddeling af kunder i særlige kategorier, som en for virksomheden mere konkret anvendelig løsning, som de studerende har udtænkt.

Ganske særlige kompetencer

For casevirksomhederne er der ingen garanti for, at de studerende finder løsninger, som kan implementeres i virksomhedens drift. Alligevel er Carsten Damgaard, projektleder, Forskning og Udvikling hos DBI, ikke i tvivl om, at de studerende kan bidrage med noget værdifuldt. Bl.a. peger de studerende efter samtaler med medarbejdere og kunder på udfordringer, som virksomheden selv vil kunne arbejde videre med. Og så har de unge en anden flair for teknologiske løsninger samt adgang til den nyeste forskning inden for forskellige fag, hvilket giver dem unikke kompetencer.

»Jeg ville ikke kunne sammensætte et team med så forskellige kompetencer, så risikoen for, at de kan finde på noget nyt eller skævt er større end andre konsulenter,« siger Carsten Damgaard.

Om sommerskolen gør Karen L. Knudsen mere entreprenant og mere innovativ, lyder svaret fra hende selv:

»Jeg tror, jeg tør noget mere, for som humanist er man nok mere tilbagholdende med at tro på, at man kan være entreprenør. Men dette her kan få mig til at føle, at jeg også kan, fordi jeg får værktøj til at realisere noget af den viden, jeg har fra mit studie, og som jeg ellers ikke har tænkt ind i servicedesign, før jeg var med her.«

Sidste dag for dette års sommerskole er på fredag.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere