Del : SMS
Berlingske Business

Stort rekrutteringsfirma snød med falske job

Stort rekrutteringsfirma snød med falske job - 1
Det er ikke nemt at være arbejdsløs. Ifølge Borsen.dk har rekrutteringsbureauet JKS fuppet med falske opslag. Foto:

Det landsdækkende rekrutteringsbureau JKS A/S lagde systematisk så mange falske jobannoncer på jobnet.dk, at mellem 80 og 90 pct. var falske.

Artiklen fortsætter under annoncen
Formålet var ene og alene at profilere virksomheden over for kunder og konkurrenter. Det bekræfter flere tidligere medarbejdere over for borsen.dk.

25 opslag. Så mange skulle hver enkelt af JKS' godt 30 afdelinger konstant have liggende i den offentlige jobbank Jobnet.dk, uanset om stillingerne eksisterede eller ej.

Det var fast firmapolitik, som medarbejderne blev målt på. Det fortæller en tidligere medarbejder til borsen.dk, og bliver bakket op af flere øvrige tidligere medarbejdere.

JKS A/S, der sidste år omsatte for knap en halv milliard kroner, startede ifølge borsen.dk's kilder lige før sommerferien 2007 med at have mål for, hvor mange jobansøgninger hver enkelt afdeling konstant skulle have liggende på jobnet.dk.

Det startede med 10, men udviklede sig hurtigt til 25. Ud af de job vurderer Børsens kilder, at mellem 80 og 90 pct. var ikke-eksisterende.

"Når folk henvendte sig fik de bare at vide, at jobbet allerede var optaget. I virkeligheden havde det aldrig eksisteret," fortæller en tidligere medarbejder til borsen.dk.

Fast politik

Hos JKS A/S bekræfter driftsleder Peter Graugaard over for borsen.dk, at JKS arbejdede med faste mål for antallet af jobannoncer.

"Det er rigtigt, at vi på et tidspunkt havde de her mål. Der var nogen, der opfattede det som tal, man absolut skulle nå. Da vi konstaterede det, præciserede vi, at vi ikke skulle slå annoncer op, som der ikke var job bag," siger Peter Graugaard til borsen.dk

Men ifølge borsen.dk's kilde var det en fast politik i JKS, at der konstant skulle være 25 job fra hver afdeling på nettet.

"Alle medarbejdere vidste, hvad der foregik, for det var en defineret firmapolitik, der udgik fra førerbunkeren i Ringkøbing. En politik virksomheden kørte med, fordi man ganske enkelt ønskede at være større end konkurrenten," siger en tidligere medarbejder til borsen.dk, og fortsætter:

"Det kunne have konsekvenser for den enkelte afdelingsleder eller regionschef. Hvis ikke man nåede målene på den ene eller anden måde, så var det ikke sikkert, at man havde et job mere."

Ifølge borsen.dk's kilde var det ikke unormalt, at job på jobnet.dk blev hurtigt besat, og derfor var der ikke noget mistænksomt i, at jobbene allerede "var taget" når interesserede jobsøgende ringede til rekrutteringsvirksomheden.

Hos JKS afviser Peter Graugaard, at det var tilfældet.

"Det er vores politik, at vi ikke slår job op, som ikke eksisterer. Så da vi fik tilbagemeldinger om, at afdelingerne ikke kunne nå de opstillede mål, så gjorde vi det klart, at der skulle være reelle job bag alle annoncer," siger Peter Graugaard.

Og i dag er der ifølge Peter Graugaard ryddet op i hjørnerne.

"Jeg vil ikke lægge hovedet på blokken for, at det ikke kan forekomme i dag, men det er i hvert fald vores politik," siger Peter Graugaard.

Ifølge lektor ved CBS Jan Trzaskowski, der er ekspert i markedsføringsret, kan det komme til at koste JKS dyrt, hvis det viser sig, at der stadig ikke er job bag annoncerne.

"Det er i strid med markedsføringslovens bestemmelse om god markedsføringsskik at indrykke jobannoncer for job, som ikke eksisterer," siger lektor i markedsføringsret på CBS Juridisk Institut Jan Trzaskowski.




Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere