Del : SMS
Berlingske Business

Sociale medier - nu også i virksomhederne

pix-Sociale medier-biz

Sociale medier kan bruges til at få alle kroge af virksomheden med i salgsarbejdet

Artiklen fortsætter under annoncen

Linkedin, Facebook, Twitter holder relationerne kørende og sørger for, at der er en fælles platform. Men virksomhederne er mere end bare virksomheder. Det er også et netværk af mennesker, som har hver deres sæt af værdier og synspunkter. Den største udfordring er at sikre, de har en nogenlunde synkroniseret tankegang, således at virksomheden og medarbejder ikke arbejder mod hinanden.

En ny tendens skyller over virksomhederne lige nu ifølge The Economist. Der bliver etableret interne sociale medier, som medarbejderne kan bruge i deres daglige arbejde med ideudveksling og samarbejde på tværs. Og en af de stærkeste ting er, at medlemmerne af det sociale net ikke nødvendigvis skal være ansat i virksomheden. Dermed bliver samarbejde mellem kunder, leverandører og andre trukket over i en helt ny dimension. Åbenhed bliver nøgleordet i samspillet mellem alle partnerne.

»Det er vigtigt at sørge for, at også folk uden for virksomheden får mulighed for at deltage i innovationen. Men for virkelig at unbosse R&D (forskning & udvikling, red.) må lederne linke deres organisationer til globale innovationsnetværk med folk, institutioner, universiteter, statslige organisationer, kunder og leverandører. I en globaliseret verden er en åben innovationsstrategi ikke bare en mulighed. Den er nøglen til succes og ikke mindst overlevelse«, skriver Lars Kolind og Jacob Bøtter i ’Unboss’.

Yammer er Kongen

Det kan være svært at tage skridtet helt ud og sælge ud af det, som er virksomhedens mest hemmelige succesformel. Det er ikke noget nyt. Bryggeren J. C. Jacobsen, der grundlagde Carlsberg i midten af 1800-tallet, var foran sin tid på mange måder. Ikke mindst i form af, at han delte ud af forskningen, som blev foretaget på Carlsberg Laboratoriet, og hvis konkurrenternes gær til ølbrygningen blev sygt, var han altid villig til at hjælpe en nødstedt kollega. I dag er Carlsberg verdens fjerdestørste bryggeri.

Yammer er Kongen inden for sociale medier til virksomheder, men det er en ung virksomhed. Den er mindre end fire år gammel og er netop blevet solgt til Microsoft for 1,2 milliarder dollars. Der er mere end fem millioner brugere i virksomheder, og med softwaregigantens pengetank, teknologi og markedsadgang i ryggen vil det sandsynligvis betyde, at de ”interne” sociale medier i virksomhederne får nedbrudt pyramiderne endnu mere.

Kort fortalt er Yammer en kombination af Facebook og Twitter. Dog ikke med de begrænsninger, der ligger i 140 tegn, som er en af Twitters karakteristika og dermed begrænser den praktiske anvendelse til tovejskommunikation.

Kontakt på tværs

I Danmark er Nordisk Film, Rambøll, designfirmaerne ’1508’ og ’Designit’ blandt frontløberne. Og deres erfaringer er positive.

»Man får øget kommunikationen. I vores firma drejer det sig om dem, der er involveret i forretningsudvikling. Vi er en international virksomhed med kontorer i fire forskellige lande, hvor det er enormt vigtigt, at kontakten er høj på tværs af landene. Og så er det helt generelt svært at dele de små succeser i en travl hverdag«, har direktør og partner i Designit, David Fellah, sagt til nyhedsmediet Version2.

Når medarbejderne fra Designit har været på kundebesøg, spredes oplevelserne på Yammer, og dermed har den medarbejder, som sidder langt væk fra den daglige kontakt med dem chancen for at være med i den forreste række og komme med synspunkter på, hvad der blev drøftet på mødet med kunden.

Også det britiske designikon Burburry har taget de nye redskaber i brug for at styrke samarbejdet mellem kunderne og medarbejderne. Topchefen Angela Ahrendts ved, at 70 procent af de knap 10.000 medarbejdere er under 30 år, og dermed er den digitale verden naturlig for dem. Og mere end 60 procent af alle medarbejderne hos Burburry bruger Chatter, som er en konkurrent til Yammer.

Der er også en bagside. Sociale medier, også de interne, kan betyde, at fortrolig information kommer de forkerte mennesker i hænde. Derfor er det nødvendigt med færdselsregler. Deloitte’s mere end 57.000 medarbejdere har en regel om, at klienters navne ikke må nævnes. Det bliver endnu mere problematisk, når det interne sociale net begynder at omfatte mennesker, som ikke er ansat.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere