Del : SMS
Berlingske Business

Social kapital er nøglen til vækst

pix-GLADEansatte-biz

At arbejde målrettet med social kapital er en mulighed for at øge vores produktivitet, effektivitet, arbejdsglæde og dermed virksomhedernes bundlinje.

Artiklen fortsætter under annoncen
I begyndelsen af oktober holdt Personalechefer i Danmark to dages fokus på HR i Øksnehallen, hvor der var mulighed for at dyrke relationer og opleve de nyeste tendenser inden for HR. Træfpunkt HR er en messe, hvor cirka 150 udstillere inden for forskellige HR-produkter og services – f.eks. rekruttering, HR-systemer, hotel- og konferencer, konsulent- og kursusvirksomheder, testudbydere, sundhed og uddannelsesinstitutioner – præsenterer deres aktiviteter.

Messens 2.436 gæster havde derudover mulighed for at høre en masse oplægsholdere og diskutere inden for to temaer: Den første dag var temaet ”Performance i fremtiden”, og den anden dag var ”social kapital” i fokus i samtlige indlæg på messen. Jeg havde selv fornøjelsen af at være ordstyrer på to af aktiviteterne gennem de to dage nemlig Keynotes corner og Power corner.

Social kapital styrker værdikæden

På messens anden dag var fokus på social kapital, og i Keynotes corner kom de to indlæg fra henholdsvis direktør Johan Peter Paludan og fremtidsforsker Julie Kronstrøn Carton, Instituttet for Fremtidsforskning, og Group Senior Vice President Lisbet Thyge Frandsen, Grundfos.

Grundfos arbejder bl.a. med social kapital for at accelerere værdiskabelsen i Grundfos og at ændre kulturen fra en konservativ, jantelov og ”one size fitt all”-orienteret kultur til en kultur med fokus på relationer og passion. Fællesnævner for begge indlæg var, at når flere og flere virksomheder i disse tider har fået øjnene op for social kapital, handler det om, at social kapital er nøglen til vækst.

Hvad er social kapital?

Social kapital er en form for sammenhængskraft eller det kit, der får det hele til at hænge sammen f.eks. i lande, samfund og kulturer, organisationer, grupper og familier. Vores sociale relationer bygger på tillid, retfærdighed, samarbejde, netværk og menneskelige relationer og giver os mulighed for at blive stærkere via vores kendskab til andre end bare ”være os selv”.

At arbejde målrettet med social kapital er en mulighed for virksomheder til at få adgang til yderligere ressourcer, da det er via vores sociale netværk, at vi har adgang til andre ressourcer, som kan være med til at øge vores produktivitet, effektivitet, arbejdsglæde og dermed virksomhedernes bundlinje. Virksomhederne skal ikke kun arbejde med social kapital i egen virksomhed, men også i relation til alle de samarbejdspartnere og interessenter, virksomheden har eksternt f.eks. kunder og leverandører.

Social kapital – sæt turbo på værdiskabelsen

Grundfos har som tidligere nævnt sat turbo på sit arbejde med at styrke værdiskabelsen i virksomheden med fokus på social kapital. Grundfos’ tilgang er bl.a., at mangfoldighed af relationer er vejen til værdiskabelse, og at den digitale udvikling spiller en afgørende rolle for en global virksomhed som Grundfos. Derfor har alle virksomhedens ansatte kunnet skrive på intranettet om, hvad Grundfos værdier betyder for dem i dagligdagen.

Det har i alt 8.000 medarbejdere benyttet sig af, og det er nu muligt for alle at se, hvad værdierne har af betydning for forskellige medarbejdere i koncernen. Lisbet Thyge Frandsen fortalte også om de fem anbefalinger, som arbejdet med social kapital bygger på i forhold til virksomheden: 1. Bygger på passion. 2. At der er etableret et fælles formål. 3. Slip kontrollen. 4. Tro på resultaterne. 5. Implementerer en samarbejdende ledelsesstil.

Dette arbejde er Grundfos i fuld gang med og dermed også transformationen fra den ”gamle kultur” til en kultur, der bygger på relationer og passion. Det bliver spændende at følge Grundfos arbejde og se, om de kan måle resultaterne på bundlinjen.

Den gemte latente kraft

Træfpunkt HR var besøgt af mange nysgerrige HR-folk, som fik mulighed for at udforske de nye tendenser, og for mig er der ingen tvivl om, at arbejdet med social kapital kan give HR den strategiske rolle, som HR så ofte efterspørger. Der er ingen tvivl er om, at flere og flere virksomheder bør overveje at arbejde målrettet med social kapital – her er nemlig gemt en produktiv kraft, som giver mange specifikke fordele for virksomheden både internt og eksternt.

Mange virksomheder har i krisens lys fokuseret på f.eks. lean og glemt den latente kraft, der er i medarbejdernes sociale netværk og relationer – nemlig tillid, gensidighed, information og samarbejde m.m.

Og husk, at når en medarbejder forlader virksomheden, tager hun sin sociale kapital med sig.


0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere