Del : SMS
Berlingske Business

Smarte titler forvirrer medarbejdere

Der er gået inflation i danskernes job-titler. Høj som lav på det danske arbejdsmarked får i disse år skiftet deres gamle stillingsbetegnelser ud med nye smarte som Front Line Officer, Key Account Manager og Supply Chain Manager.

Artiklen fortsætter under annoncen
Professor i ledelse Flemming Poulfelt fra Copenhagen Business School (tidligere Handelshøjskolen red.) mener, at virksomhederne generelt giver mindre attraktive job en engelsk og mere smart titel for simpelthen at gøre jobbet mere interessant.

»Lige nu er beskæftigelsen høj, og virksomhederne mangler arbejdskraft. Og så er det oplagt at peppe stillingerne lidt op med en smart titel. Vi så det samme i starten af halvfjerdserne, hvor folk ikke gad være rengøringskoner. ISS manglede ansatte, og derfor skiftede personalet navn til rengøringsassistenter. Det er samme udvikling, som vi ser i dag,« siger han.

»Virksomhederne vil gerne signalere, at de er dybt professionelle, og job-titlerne skal være engelske for at signalere, at virksomheden er en del af den globale handel. Og så er det knap så vigtigt, at det er en lille virksomhed, hvor eneste kunder er de lokale i kvarteret,« forklarer lektor Søren Kaj Andersen fra Forskningscenter for Arbejdsmarkeds- og Organisationsstudier på Københavns Universitet.

De nye titler kan imidlertid skabe forvirring hos medarbejdere. Fagforbund er begyndt at få sager, hvor folk føler, de er blevet snydt af smarte jobannoncer.»Vi får i stigende grad henvendelser fra medlemmer, der har sagt deres job op for at tage et med en smartere titel, men som så finder ud af, at deres »manager«-titel ikke lever op til deres forventninger,« siger Helene Rafn fra fagforeningen DJØF (Danmarks Jurist- og Økonomforbund).

Hun oplever også, at en ny titel bliver brugt som en lidt for smart måde at undgå at give en lønforhøjelse på.

Kilde: 24timer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere