Del : SMS
Berlingske Business

Selvpromoverende personer bliver ofte chef

Selvpromoverende personer bliver ofte chef - 1
Foto:

Det er bedre at være selvpromoverende, frem for at udføre et stykke kompetent stykke arbejde, hvis du ønsker at stige på ledelsesstigen.

Artiklen fortsætter under annoncen
Det gælder om at være dominerende og selvkørende, hvis ambitionerne er at blive leder. Det skriver Management-Issues.

Ifølge undersøgelser fra University of California ved Berkeley Academic har professor Cameron Anderson fundet frem til, at nogle mennesker bliver ledere, fordi de er mere højrøstede end andre.

Undersøgelsen er bragt i “Journal of Personality and Social Psychology”.

'Målet med undersøgelsen var at finde ud af, hvor let det er for nogle at overtage lederskabet i en lille gruppe.

For at bevise dette blev 168 studerende delt ind i firemands grupper og bedt om at organisere en fiktiv græsrodsorganisation.

Testen var designet til at afsløre, hvem der talte mest – og om de, der talte mest, også var dem, der havde mest at tilbyde.

Møderne blev optaget på video, så deltagerne senere kunne se båndene igennem og bedømme deres eget og de andres niveau af viden. Et panel af uafhængige dommere blev bedt om at gøre det samme.

»Det ekstra«

Begge test viste, at de, der talte mest og højest, ofte blev bedømt til at have de bedste lederevner. Og at det også blev dem, der endte med at få deres meninger igennem i gruppen.

»Pointen er, at ledere skal kunne gøre »det ekstra« for at skille sig ud af mængden. Det kræver bluf og selv-promovering, og man skal være ekstra ambitiøs på arbejdspladsen, hvis man skal være sikker på at ens talent bliver opdaget,« siger Anderson.

»Det, der overraskede os mest, var, at dominerende mennesker stolede så meget på sig selv, at de selv mente, at de kunne mere end andre,« siger Cameron Andersen, der havde indsamlet karakterbeviser på de studerende inden undersøgelsen.

Ifølge Anderson kan undersøgelsen ses som et tegn på, at chefer, der skal ud dog finde talenter, skal tænke sig om en ekstra gang inden de ansætter. For det gælder om at undgå de typer, der ”bluffer”. Den sande leder kan - ifølge Andersen - sagtens være gemt I flokken.


Fik du læst:

Sådan beholder du jobbet

Ansatte flygter fra sexchikane

Ansæt de grimme, chef


Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere