Del : SMS
Berlingske Business

Seks tegn på at du skal til at skifte job

pix-spg
Modelfoto: Iris

Der findes nogle klassiske tegn, som indikerer, at det er på tide at sige farvel til ens job.

Artiklen fortsætter under annoncen
Den amerikanske headhunter og blogger Jorg Stegemann mener, at arbejdstagere skal passe på, at de ikke bliver lullet i søvn af krisesnakken om arbejdsløshed og økonomiske konjunkturer.

På trods af at det for de fleste vil være sværere at finde et nyt job i dag end før krisen, så er det ikke altid, at det karrieremæssigt er en fordel at klynge sig til ens nuværende job. Og det uanset om man ikke lige har udsigt til at skifte ens nuværende job ud med ønskejobbet, skriver han i en blog på magasinet Forbes hjemmeside.

Jorg Stegemann peger på seks tegn på, at en arbejdstager skal til at søge nye udfordringer.

1. Jobcyklussen er fuldført

I Jorg Stegemanns optik gennemgår man typisk en række faser på ens arbejde. Det fra den umiddelbare eufori over at have fået jobbet over den fuldstændige beherskelse af funktionen til den udbrændthed, man kan føle, når man har haft et job i en længere årrække. Føler man sig udbrændt og træt af jobbet, er det nok ved at være på tide at skifte job.

2. Det er ikke attraktivt at gro fast

Et job bør vare tre til fem år, mener Stegemann - i hvert fald når man har arbejdsgivernes briller på. Har man et job længere, kan man ende med at blive anset for at have et lavt ambitionsniveau eller potentiale. Det er selvfølgelig meget firkantet sagt, og headhunteren peger da også på, at det lige så meget handler om, at man løbende skal sørge for, at der bliver ændret på ens ansvarsområder, så man ikke laver præcis det samme i årevis.

Smertegrænsen for at arbejde i ét firma er ifølge Jorg Stegemann 15 år. Føler man, at man bare laver det samme dag ind og dag ud, er det på tide at komme videre.

3. Når chefen ændrer adfærd

Begynder ens overordnede at opføre sig mærkbart anderledes end tidligere, kan det meget vel være tegn på, at der er ugler i mosen. Der kan naturligvis være mange årsager til ændret adfærd, men hvis man er en af de eneste, der mærker forskellen, kan det være tegn på, at man er i farezonen for at få en fyreseddel. Begynder man at få fornemmelsen for det, så er det på høje tid at søge nyt arbejde.

Det vil altid være nemmere at få et nyt job, mens man er ansat i det gamle, end at skulle søge som arbejdsløs, påpeger Jorg Stegemann.

4. Når din branche er i opbrud

Husk at holde øje med, hvad der er diskussionspunkterne i den sektor, du arbejder inden for. Nyheder om, at konkurrerende virksomheder skærer ned eller fusionerer, kan være et tegn på, at din virksomhed står foran en lignende udvikling. Forlader nogle af de skarpeste hoveder din virksomhed, er det måske på tide for dig at gøre det samme - de har måske bedre blik end dig for, hvilken vej det hele går.

5. Når virksomheden ikke kan levere overskud

Det er også vigtigt at holde øje med ens virksomheds resultater. Virksomheder, der ikke leverer overskud, overlever ikke. Selv om at virksomheden måske blot er et datterselskab til en overskudsgivende moderkoncern, er det aldrig godt nyt, at indtjeningen skuffer. I sidste ende vil det nemlig få konsekvenser, skriver Jorg Stegemann. I så tilfælde er det også på tide at søge væk.

6. Brug mavefornemmelsen

Er der noget i dit nuværende job for dig? Lever det op til dine ambitioner? Jorg Stegemann mener, at man skal huske at stille sig selv de helt grundlæggende spørgsmål af og til - krise eller ej.

Sidder man med fornemmelsen af, at man har et job, der bare skal overstås, så man kan komme hjem, har man sat sig på den forkerte pind. Og så er det bare at komme videre, skriver headhunteren i sin blog.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere