Berlingske Business

Se din ansøgning som et kærestebrev

Se din ansøgning som et kærestebrev - 1
Foto:

Hvis du drømmer om at score drømmejobbet, så skal du droppe tanken om at millioner ansøgere konkurrere om at få det samme job. Tænk i stedet på, at én person ender med at få jobbet, og det kan være dig.

Tag de seje stiletter på - eller lækre sko, ret ryggen og frem med brystet. Reglerne gælder begge køn, for selv om mottoet med at skønhed kommer indefra, så skader det ikke at pynte lidt på sig selv til en jobsamtale.

Ifølge forfatter til bogen »Skønhed kommer indefra, men lidt læbestift skader ikke,«, Charlotte Torpegaard, der også arbejder som trendspotter og skønhedsekspert i Go' Morgen Danmark gælder det om at sælge sig selv, når du træder ind i en ny virksomhed.

Men inden du når så langt skal du skrive en fængende ansøgning. En, der skal være knivskarp og præcis og som fortæller, hvorfor du netop søger job i virksomheden.

Fokuser på dine forcer
»Når du skriver til ham eller hende, som du er forelsket i, fortæller du jo heller ikke om samtlige tidligere forhold, som du har haft, og hvorfor de gik i stykker. Du fortæller, hvad du vil give den person, du skriver til, og du gør det klart, at du har de kompetencer, som vedkommende søger hos sin nye kæreste,« siger Lars Ekman, der er karrierekonsulent i fagforeningen C3.

Han fraråder at sende 200 jobansøgninger afsted om ugen. I stedet er det bedre at fokusere på de job, du virkelig gerne vil have. Allervigtigst er det at gøre det stykke arbejde, der ligger, inden du skriver ansøgningen.

»Du skal finde ud af, hvad det er du vil og kan. Du bør sparre med studiekammerater og familie, der kender dig godt, og som kan hjælpe dig med at vurdere, hvad det er for stillinger, du passer til,« siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen