Del : SMS
Berlingske Business

Sådan skriver du den perfekte ansøgning

Sådan skriver du den perfekte ansøgning - 1
Foto:

Ledigheden fortsætter med at stige, evnen til at skrive en ansøgning er måske lidt rusten, så her er den professionelles gode råd.

Artiklen fortsætter under annoncen
Arbejdsløsheden fortsætter desværre nok med at stige noget endnu. Udbuddet af jobs er ikke særligt stort, så der er rigtigt mange om buddet på de ledige jobs. En del af de nu ledige ansøgere har ikke været på jobmarkedet i en del år og er lidt rustne med hensyn til at skrive ansøgninger. Vi får en del henvendelser om råd til, hvordan CV og ansøgning kan udformes, så jeg har valgt at tage dette emne op endnu en gang. Måske har du set rådene før, i så tilfælde beder jeg dig bære over med mig. Måske er rådene nye, og så ønsker jeg dig held og lykke med jobsøgningen.

En traditionel ansøgning
Det gode råd om den personlige, målrettede ansøgning på højst halvanden A4-side holder stadig. Man går sjældent fejl med sådan en ansøgning, hvis den er velskrevet og korrekt.

Som rekrutteringskonsulent i et stort firma med godt 120 medarbejdere er det min erfaring, at der for hver rekrutteringsmedarbejder i dette land findes et tilsvarende antal holdninger til, hvad der er den gode ansøgning.

Derfor er mit råd altid: hold dig på dydens smalle sti. Pas på med eksperimenter med indscannede farvebilleder (teksten bliver svær at læse), plastikomslag (umulige at notere på), groteske indpakninger (kan ikke lægges i bunken), film- og lydklip, henvisninger til links m.m. (for tidkrævende).

Med mindre du søger et kreativt job – hvor dette kan være på sin plads – så risikerer du med en særlig ansøgning lige netop at ramme den smag, modtageren ikke har. Hvorimod du med den traditionelle ansøgning kan føle dig nogenlunde sikker på i hvert fald ikke at blive frasorteret på ansøgningens førstehåndsindtryk.

Faglighed/ personlighed
Formålet med ansøgningen og CVet er, at de skal få modtageren til at invitere dig til samtale. Derfor skal de først og fremmest være sobre og give indtryk af dine faglige kvalifikationer, da det altid vil være disse, der er afgørende for, om du kommer videre i processen.

Først ved møderne kan konsulenten eller HR-medarbejderen begynde at danne sig et indtryk af din personlighed, som herefter vil være afgørende for, om du får jobbet.

Altså, faglighed først – personlighed senere. Og hvordan så med ansøgningen? Skal man skrive noget om sin personlighed i den? Det kan man godt, men modtageren vil jo aldrig stole på, at alle de tillægsord, du med gavmild hånd strør om dig selv, passer. Det vil han/hun selv vurdere.

Korrekthed
I mit arbejde har jeg modtaget flere tusinde ansøgninger og bilagte CVer. Faktisk slår jeg direkte op på CVet, og er jeg tilfreds med uddannelse, erfaring m.m., nærlæser jeg ansøgningen. Er den fyldt med stavefejl og ubehjælpsomme formuleringer – så er det måske ok for IT-specialisten, men aldrig for stillingskategorier, hvor det har større betydning.

En dårligt skrevet ansøgning kan sortere dig fra. Så sørg for, at den er så korrekt som muligt. En velskrevet ansøgning er dog ikke nødvendigvis garanti for det modsatte. Men det er som med rengøring, man noterer sig, når den ikke er tilstrækkelig.

Det vigtige CV
Vi plejer at sige til vores ansøgere, at de skal fremsende et CV med et følgebrev, hvori de redegør for deres motivation for den givne stilling.

For os er CVet altså det primære, følgebrevet eller ansøgningen det sekundære. Hvorfor? Fordi vi naturligvis indkalder folk på deres formelle kvalifikationer til at starte med. Og dem ser man nu engang bedst i et CV.

Gode råd
• Dit CV skal være overskueligt, opdateret og give et præcist indtryk af dine uddannelses- og erhvervsmæssige erfaringer og kvalifikationer. Husk at fortælle, hvor stor den virksomhed, du er i, er, og hvad du beskæftiger dig med. Du kan ikke nødvendigvis regne med, at modtager kender den.

• Hvis du skriver en egentlig ansøgning, så skal den være formel, kort, korrekt og uden overflødige tillægsord om dig selv.

• Hvis du nøjes med et følgebrev i stedet for ansøgning, så sørg for at din motivation for jobbet står lysende klart.

• Send en traditionel ansøgning/CV og drop parfume, farver, sjove indpakninger og andre kreative indslag.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere