Del : SMS
Berlingske Business

Sådan skaber man vinderkultur i virksomheden

ulrikwilbek_business

Gejst. Ulrik Wilbek fortæller i ny bog om sine erfaringer med ledelse igennem et succesfuldt liv i sportens verden. Han giver gode råd med på vejen til virksomheder, der gerne vil skabe en vinderkultur.

Artiklen fortsætter under annoncen

Han har vundet alt, der er at vinde. Han er olympisk mester, verdensmester, europamester, dansk mester og ofte sågar flere gange. Ulrik Wilbek er blevet et ikon som træner i håndboldens verden; først på kvindesiden og derefter som landstræner for herrelandsholdet. Indtil OL i Beijing i 2008 havde han aldrig oplevet at være til en OL-, EM- eller VM-slutrunde uden at få medaljer, hvilket var og er en historisk præstation.

Det må således anses som grænsende til en selvfølgelighed, at Wilbek altid formår at sætte det rigtige hold; at skabe den rigtige kultur; at træffe de rigtige ledelsesdispositioner som fører til, at holdet opnår succes. Derfor er han også blevet en efterspurgt herre i erhvervslivet som foredragsholder, hvor han taler om, hvordan kan overføre sportens logik og visdom til erhvervslivet. Nu har han også skrevet en bog om det, hvor han blandt andet fokuserer på, hvordan man skaber en vinderkultur. Et begreb, som bruges i flæng, og ganske givet må stå på mange ophængte plakater på alskens opslagstavler rundt omkring i landets virksomheder. Men hvad betyder det? Hvad er vinderkultur?

»Vinderkultur i erhvervslivet er ikke nødvendigvis at blive nummer et, som det er i sport. Heldigvis er det jo sådan, at man ikke kan måle alting i en virksomhed på parametre. Så det kan i den ene virksomhed være, at bundlinjen er god, i en anden at trivslen er det og i en tredje at produktiviteten gennemgår en god udvikling. Det er individuelt, men man ser vinderkultur ved, at alle bidrager og gør sig umage. Vinderkultur hænger uløseligt sammen med bidragskultur,« siger han.

Lederen skal vise vejen

Når man som virksomhed så har fundet ud af, hvad det er for områder, man gerne vil »vinde« på, så starter det egentlige ledelsesarbejde. For en god vinderkultur kan ifølge Ulrik Wilbek ikke implementeres uden at have en leder, som går forrest og viser vejen. Ikke ved at blande sig i alting, men ved at være en eksponent for de ting, man ønsker skal kendetegne hele organisationen. Og her er en af de vigtigste opgaver at få bundet virksomheden sammen til en samlet enhed, mener han. »Først og fremmest skal man få medarbejderne til at kigge op, så de ikke bare har deres egne reservater og kun koncentrerer sig om det, de er ansat til, og den afdeling de arbejder i. Det har været udfordringen i mange virksomheder, hvor tingene er kommet lidt nemt til dem. Efter finanskrisens komme har mange fået øjnene op for, at der skal mere til.

Der skal være en kultur mellem medarbejderne, hvis man også skal igennem nedgangsperioderne sammen,« siger Ulrik Wilbek. Og netop i nedgangstider som nu kan en god vinderkultur vise sig at være udslagsgivende for, hvordan fremtiden arter sig. Mange virksomheder står ved en korsvej, hvor de skal nytænke og finde nye forretningsmodeller, der passer bedre til den nye virkelighed og økonomi, som er vokset frem efter den økonomiske nedsmeltning. I denne situation vil det være et udtryk for manglende ansvar, hvis alle medarbejderne sætter sig ned og venter på, at chefen kommer op med en genial løsning. Positivt er det til gengæld, hvis alle byder ind og tager et medansvar.

Det er vinderkultur. Ser man på, hvordan Wilbeks herrelandshold har klaret sig over de senere år, så tjener det som et eksempel på, hvordan det fungerer i praksis. Hans hold har været notorisk kendte for to ting: For det første, at de altid spiller utroligt tætte kampe, som afgøres i sidste sekund. For det andet at det i ni ud af ti tilfælde er Danmark, der trækker det længste strå.

Alle skal tage ansvar

Og bemærkelsesværdigt er det i denne sammenhæng, at det ikke er den samme spiller, der afgør det hver gang. Der er et hav af forskellige spillere, som har taget bolden i sidste sekund og afgjort det hele – af og til også marginalspillere, som ikke just tælles blandt de største stjerner, og som måske lige er blevet skiftet på banen. Med andre ord kigger de ikke per automatik på verdensstjernen Mikkel Hansen, men tør også selv tage ansvaret. »Og det er hele essensen – også for virksomheder, hvis man vil have vinderkultur. Hver enkelt medarbejder skal have indtrykket af, at man kan gøre en forskel i kraft af den funktion, man har. Ikke at man skal være med til at træffe alle beslutninger, for det kan ikke lade sig gøre, men man skal have en oprigtig følelse af, at man er med til at gøre en forskel for den her virksomhed.

For så har medarbejderen også lyst til at gøre forskellen, fordi vedkommende godt vil have, at det går godt. Der er ikke nogen, der har lyst til at strække sig særlig langt for noget, man ikke føler medejerskab af,« siger han. Og hvis det lykkes at skabe den vinderkultur, hvor alle føler sig som en del af holdet, så kan det også have andre positive effekter. Det kan nemlig skabe en positiv spiral, hvor man så også tiltrækker de store stjerner fra andre virksomheder, fremhæver Wilbek.

Det gode eksempel

»I sport taler man om, at man skal skabe en tro på, at man kan vinde over de andre. Det er selvfølgelig svært at overføre direkte til virksomheder, fordi man ikke spiller mod hinanden, men alligevel er der eksempelvis mange virksomheder, der har fået bygget et billede op omkring, at dem kan ingen slå. Og det er jo et utroligt godt sted at starte; for så sidder de dygtige medarbejdere i andre virksomheder jo også og tænker, at der vil de godt hen, for de er gode,« siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere