Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Sådan leder du en perfektionist

KKNmandmenernoget
Når du er leder, kan du risikere at du skal være i sidsen for mennesker, der er perfektionister. Det kan være kompliceret, men karriererådgiver i IDA Kim Knudsen kommer her med en række brugbare tips.

Som leder må du lære at forstå, hvordan perfektionister ser verden. Og så skal du som leder lære dem, at alt arbejde ikke skal være kunst – det skal være færdigt, påpeger karriererådgiver i IDA Kim Knudsen.

Der findes ingen gråzoner for perfektionister. For dem er der kun on og off. Det hele skal være perfekt – alt eller intet. Godt nok eksisterer ikke. De er typisk drevet af et lavt selvværd. De vil derfor overbevise sig selv og andre om, at de er gode nok som mennesker – og det gør de ved at vise, at de er dygtige.

Det kræver sin leder at lede en perfektionist – og først og fremmest handler det om at forstå en perfektionists psykologi, siger karriererådgiver i IDA Kim Knudsen.

413936641

Her er det vigtigt, du selv som leder får styr på driftsmonstret og skaber tid til din ledelse.

”De søger anerkendelse som menneske via dem selv som fagpersoner. De vil have 12-taller – ellers kan det være lige meget. Og når de får det, så har de det godt – i kort tid – for præsentationen skal jo gentages, igen og igen,” siger han om den svære opgave som leder.

Det er ikke kunst

Essensen er, at du som leder skal fortælle perfektionisten, at deres arbejde ikke skal være kunst – det skal være færdigt!

”Du får jo som leder et problem, for alle opgaver skal ikke løses til 12-taller. Medarbejderne risikerer at blive alt for dyre, hvis de ikke bliver færdige med opgaverne. Derfor skal lederen vise, hvad standarderne er for opgaven i virksomheden. Det skal være virksomhedens standarder, der gælder og ikke perfektionistens,” siger Kim Knudsen.

zainab

Der er mange af IDAs medlemmer, der godt vil give kunderne mere, end de forventer. Men perfektionister skal vide, at det er dyrt altid at give kunderne mere, end de forventer.

”En risiko er også, at perfektionisten ved konstant at levere toppræstationer brænder ud. Derfor skal de lære at håndtere konflikten mellem deres egne og omverdenens krav,” forklarer Kim Knudsen.

Til gengæld skal du som leder huske, at hvis der en opgave, der skal leveres i ekstra høj kvalitet, så er det en god idé at give det til en perfektionist.

Restitution giver pote

Du skal som leder også forklare perfektionisten, at man har brug for at restituere for at levere toppræstationer. En af verdens førende marathonløbere kom til skade og løb ikke i nogle måneder. Derefter vandt han sit næste marathonløb og slog sin personlige rekord, som ikke blevet slået i 12 år.

Onsdag - CEO for en dag

”Det er lidt ligesom Pernille Blume, der inden OL havde mistet lysten til at svømme – hun havde holdt en pause – og endte med at vinde OL-guld. Derfor skal lederen, der leder perfektionister sørge for, at de får restitueret. Når de ikke selv kan sige stop, skal du kunne gøre det som leder – og husk så at sige, at de jo præsterer endnu bedre efter en pause,” siger Kim Knudsen.

Flyt til optimalist

Som leder skal du altså lære langsomt at flytte medarbejderens bevidsthed til optimalist. Altså at nå det bedste resultat under de givne mulighedsbetingelser.

”Vi skal have perfektionisten til at arbejde indenfor nogle rammer – det må koste det og det, tidsrammen er sådan og sådan – som de kender. På den måde kan følelsen af nederlag blive til det muliges kunst,” siger Kim Knudsen.

Marie Rydal

Optimalisten er det, Kim Knudsen kalder, sin egen bedste ven. Når de ikke lykkes, siger de: ”Det er okay godt gået, og havde jeg haft mere tid, var det blevet bedre.” De har en positiv indstilling.

”En perfektionist afviser nederlag – en optimalist accepterer dem som en naturlig del af livet. Det er det du som leder skal forsøge at få dem til at forstå,” siger Kim Knudsen.

Derudover kan du med fordel give medarbejderen gode værktøjer til at arbejde effektivt og få mere tid, overblik og overskud i hverdagen.

Husk du er ikke psykolog

Du er som chef ikke psykolog, så der er naturligvis grænser for, hvad du kan gøre for at omvende en perfektionist til optimalist. Men på den anden side, er det en rigtig god medarbejder, så er det jo også værd at arbejde lidt med vedkommende. Hvis perfektionisten selv vil.

”Men en god chef kender sig selv, sine styrker og svagheder. Når du så møder perfektionisten, ved du, hvad der rumsterer i hovedet på den person, så du meget skarpt kan opsætte standarderne for opgaveløsningen,” siger Kim Knudsen.

d

Det kan godt være, at perfektionisten synes, at de mål er for lave – fordi perfektionisten hele tiden jagter det perfekte. Derfor kan det tage år at flytte perfektionisten tankegang. For på trods af objektive succes’er er perfektionisten aldrig tilfreds.

Opbyg mod hos perfektionisten

Det handler om at få opbygget mod hos perfektionisten. Du skal dybest set oplære medarbejderen i at se, at der noget, der ikke lykkes. Mod til at mislykkes.

”Perfektionisten skal lære at føle selvværd – også selvom det ikke lykkes – fordi de i det mindste prøvede. De har brug for en stærk leder, som de kan føle sig tryg ved. Lederen skal vise, at fejl anerkendes, så perfektionisten ikke skal piske sig selv med dem,” siger Kim Knudsen.

Din evne til at rose medarbejderne betyder meget for deres tilfredshed og arbejdsglæde, så lær kunsten at rose dine medarbejdere.

11BUSNilab-Rona-150817.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen