Del : SMS
Berlingske Business

Sådan laver du en "Richard Branson"

AUSTRALIA-AVIATION-VIRGIN-BRANSON
Britiske Sir Richard Branson foran et Virgin fly. Foto:

Superentreprenøren og manden bag multi-brandet Virgin, sir Richard Branson, afslører nogle af sine tips til, hvordan man går den direkte, men hårde vej til toppen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Han er manden bag brandet Virgin, der blandt andet tæller musik, mobiltelefoni, luftfart, rumfart og senest bankforretning.

Britiske sir Richard Branson er om nogen en ægte eventyrer og entreprenør, der ikke er bleg for nye kæmpeprojekter, og oveni hatten må han siges at have succes med sine foretagener. I hvert fald ligger han placeret som nummer 236 på Forbes liste over verdens rigeste personer.

Se også: Velkommen til Bransons bizarre verden

Men handler det bare om vovemod - eller hvor ligger hemmeligheden? På sin blog deler Branson selv ud af sine erfaringer.

Topchef eller entreprenør?

Mange er dygtige og ambitiøse nok til at kaste sig ud i entreprenørfasen med at starte et nyt projekt eller en ny virksomhed op. Men langt fra alle har evner eller overskud til at drive forretningen efterfølgende, skriver Branson på sin blog på Chef.se.

For at holde medarbejderne motiverede, når opstartsfasen er overstået og det hele ikke syder på sammen måde, er det derfor afgørende at finde sin rolle og beslutte, om man skal fortsætte i rollen som entreprenør eller tager lederhatten som topchef på.

Praktik og papirnusseri

Hvis valget falder på chefstillingen, er det vigtigt at lære sin virksomhed at kende fra alle vinkler - og der findes ingen genveje, skriver Branson.

For at kende alle afkroge, handler det om at få så meget praktisk viden om sit foretagende som muligt - så derfor er det på med alle kasketter og få afprøvet de forskellige typer arbejde, der er i virksomheden. Så kan man give medarbejderne konkrete råd og delegere rigtigt, når virksomheden vokser. Selv lastede Branson bagage blandt meget andet praktisk arbejde hos Virgin Blue, skriver han på bloggen.

Men ikke kun praktisk og fysisk erfaring tæller. Grundighed ned i den mindste detalje er også vigtig, og derfor skal alle udgående checks og fakturaer granskes og underskrives af dig personligt, så du har en idé om, hvor pengene ryger hen. På den måde bliver du også med tiden i stand til at vide, hvor der kan spares og skæres ned.

Psykologisk fingerspitzengefühl

Ifølge Richard Branson handler et én af de allervigtigste egenskaber som chef dog hverken om økonomisk erfaring eller rigtige slipseknuder, men ren og skær menneskekenderi.

For at kunne organisere en stor gruppe mennesker rigtigt og håndtere hverdagsproblemer, kræves en psykologisk indsigt. For at få den handler det om selv at lade sig vurdere og blive bedømt som leder af sine nærmeste rådgivere og samtidig arbejde med, hvordan man kan inspirere andre mennesker.

At skulle bedømme sine medarbejderes indsats, kræver både generøsitet, ydmyghed og optimisme. Og dygtige chefer kritiserer aldrig sine medarbejdere, men skal i stedet fungere som den gødning og vand, der får planten til at vokse og vise sig fra sin bedste side, skriver Branson. Han understreger, at man som chef aldrig skal være for fin til at erkende fejl overfor sine medarbejdere og give dem oprejsning, hvis det er berettiget.

At være klar i mælet

Endnu en vigtig egenskab, som Richard Branson ser det, handler om at komme med klare udmeldinger. Man skal kunne kommunikere, hvorfor man har taget en given beslutning med en vis autoritet, uden det dog bliver for bombastisk.

Visioner skal præsenteres for medarbejdere på en opmuntrende måde, og det er vigtigt altid at have en vis gennemsigtighed i virksomheden.

Når alt kommer til alt, er det de færreste forundt at have medfødte lederegenskaber, men mange evner kan tilegnes gennem hård træning, rådgivning og viljestyrke - den som man har med fra sin indre entreprenør, skriver Richard Branson på Chef.se.



INFOshop: Her er løbemusikken, der passer netop ti ldig

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere