Del : SMS
Berlingske Business

Sådan kommer medarbejderne på rette kurs efter finanskrisen

leder

Danske chefer fokuserer stadig for meget på bundlinjen, og det går ud over medarbejderne og muligheden for at skabe vækst, mener to ledelseseksperter.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danske virksomheder minder mere og mere om samlebåndsfabrikker, hvor direktørerne overser medarbejderne og i stedet har blikket stift rettet på den samlede indtjening.

Sådan lyder kritikken fra ledelsesekspert Lars Hansen fra kompetencevirksomheden Mannaz, der netop har fremsat de fem vigtigste punkter, som han mener, alle ledere bør have på dagsordenen for at kunne realisere vækst i 2015. Punkterne bygger på verdens største studie om ledelse, der er gennemført af Gallup i over 25 år blandt mere end en million medarbejdere og 80.000 ledere.

Siden finanskrisen begyndte at rase i 2008, har udviklingen i virksomhederne ifølge Lars Hansen taget en uheldig drejning. Fra at der tidligere var stort fokus på innovation og nye ideer, er der kommet mere kontrol og økonomisk styring.

bøger

»Direktørerne har taget meget kontrol under krisen, fordi de selv har været utrygge og følt, at de manglede overblik. I dag ser vi derfor ofte, at de to, der bestemmer mest i en virksomhed, har en økonomisk baggrund. Det har nogle steder påvirket trivslen og motivationen negativt, og vi taler for eksempel om stress som aldrig før,« siger Lars Hansen.

Han understreger, at det er naturligt at have fokus på bundlinjen i en krisetid, men at direktørerne stadig har for meget fokus på at optimere frem for at investere i en tid, hvor der ellers så småt er e lypunkter at spore i samfundsøkonomien.

»Nu har man i mange år fokuseret på udbytte og overlevelse, så hvordan gør lederne de øvrige medarbejdere klar til vækst? De ledere, der formår at fokusere på medarbejdernes trivsel og motivation, har langt bedre chancer for at skabe en positiv kultur med højere trivsel og dermed større effektivitet til følge. Det er vigtigt at huske på, at der ikke er ret mange af os, der isoleret set er motiveret af penge. De fleste af os er motiveret af at se, at vi gør gavn, og at vi gør noget, som vi synes er sjovt, samtidig med at vi udvikler os. At resultatet så bliver et udbytte af det, er kun en bonus,« siger Lars Hansen.

lønforskel

Meningen med galskaben

Professor i ledelse ved Aalborg Universitet Anders Drejer er enig i, at landets erhvervsledere i dag fokuserer for meget på konkrete resultater. Han mener, at de danske ledere skal være bedre til at skabe mening på arbejdspladsen.

»Det hele drejer sig stadigvæk om, hvordan man skaber det bedste resultat på bundlinjen. Der er er opstået en meningsløshed i mange virksomheder, og det skaber selvfølgelig demotivation og dårlig trivsel, når medarbejderne ikke kan se, hvad der foregår. Samtidig kan det være svært for medarbejderne at forstå den præcise timing. Det samme ser vi i det offentlige, hvor der også er kommet fart på folkeskolereformen, men man glemmer hurtigt at forklare, hvorfor det skal være lige nu. Vi skal bare have resultater,« siger han.

Det er derfor bedre at acceptere, at resultaterne kommer langsommere, da medarbejdere der trives er mere effektive, lyder budskabet.

»Det er ikke, fordi vi skal have mindre fokus på bundlinjen i fremtiden, men vi må sørge for at blive bedre for at få vores medarbejdere til at se en mening med galskaben. Måske tager det lidt tid, men sandsynligheden for at forbedringen er blivende er markant højere, når man har medarbejderne med. Når man skynder sig langsomt, får man i virkeligheden bedre resultater,« siger Anders Drejer.

07BUSeva.jpg

Læs eksperternes bud på vigtige lederegenskaber i 2015

07BUSeva.jpg

lars rasmussen

Michael Almer, personalechef i Novozymes:

michaelalmer

Miriam Igelsø Hvidt, HR-direktør i TDC:

14busPix-Miriam igelsø.jpg

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere