Berlingske Business
LIVE
12:21 Advokatfirma vil rejse søgsmål mod DR og Skat 

Sådan kan du sikre din virksomhed mod hacking

Tor Valstrøm
Små virksomheder bør fokusere på de helt fundamentale dele af it-sikkerheden – og vigtigst af alt dele det med alle medarbejdere, der benytter sig af it i virksomheden, siger Data Protection Officer i IDA og Mediehuset Ingeniøren Tor Valstrøm.

Små og mellemstore virksomheder kan gøre en del for at beskytte sig mod hacking. De rammes ofte af de mest udbredte trusler, da it-kriminelle benytter automatiske systemer til at ramme så mange som muligt, siger Data Protection Officer i IDA Tor Valstrøm.

Det er næsten umuligt for mindre virksomheder at være 100 procent sikret mod it-angreb. Det er for besværligt og for dyrt. Små og mellemstore virksomheder rammes af de mest udbredte trusler, da it-kriminelle benytter automatiske systemer til at ramme så mange som muligt. Derfor har fx NNIT valgt at ansætte en certificeret etisk hacker, der skal tænke og agere som en hacker i sit arbejde.

Det er Tor Valstrøm, der er Data Protection Officer i IDA, der giver råd til, hvordan små og mellemstore virksomheder kan sikre sig mod hacking. Det handler altid om at lave en kortlægning over, hvad der skal beskyttes: Hvilke data er vigtige for virksomheden? Hvad kan de data udsættes for? Og hvilke trusler er relevante for virksomheden? Dem kan man så sammenholde med de største cybertrusler.

”For at reducere risikoen for at blive angrebet mest muligt, kan de små virksomheder med fordel fokusere på de helt fundamentale dele af it-sikkerhed – og husk at dele dem med alt personale, der benytter it i virksomheden,” siger Tor Valstrøm og fortsætter:

”Det handler jo som virksomhed om at finde ud af, hvad man så kan gøre indenfor den økonomiske formåen og de tekniske kompetencer i virksomheden. Kan it-afdelingen klare opgaven – eller skal du købe dig til ydelsen ude i byen?”

11BUSNilab-Rona-150817.jpg

Tag backup og opdater programmerne

Som mindre virksomhed kan du tænke over, hvad der ville være kritisk for dig at miste. Hvad vil du gå i panik over at miste? Kundekartoteket, så du ikke kan sende faktura? Info på medarbejderne, så du ikke kan udbetale løn? Eller ligger du inde med personfølsomme data? Så kan det være en god ide at tænke it-sikkerhed ind allerede i designfasen.

Tor Valstrøm har ti gode råd til små og mellemstore virksomheder. Det første er at tage backup af de data, du ikke vil miste – og gemme backuppen et andet sted end på dit lokale netværk, cloud baserede backup løsninger kan i den sammenhæng anbefales – og ofte kan man gennem sit forsikringsselskab faktisk få gratis cloud backup, hvis man har tegnet en datatabsforsikring.

Det andet råd er, at opdatere dine programmer – Installer Windows Updates, og hold især Java og Adobe Flash Player opdateret – husk at opdatere alle de enheder, du gemmer dine data på, også din netværksharddisk og din smartphone.

Onsdag - CEO for en dag

Pas på ransomware

Vær på vagt når du åbner emails med vedhæftede filer, også dokumenter der beder dig aktivere Aktivt Indhold (makroer) – det kan nemt være ransomware.

”Vær på vagt, når du klikker på links i emails – hold eventuelt musen over linket og se om adressen i popup-vinduet ser mistænkelig ud – inden du klikker. Et link kan se mistænkeligt ud, hvis det er anderledes end forventet – eksempelvis et link der burde være e-boks.dk kunne i stedet være e-boks.redsite.ru,” siger Tor Valstrøm som det tredje og fjerde råd.

Det femte råd er, at du skal sørge for, at din antivirus er opdateret. Ligesom du – som det sjette råd – skal sørge for, at din firewall er aktiveret – både på PC’en og på din internetforbindelse.

”Husk at du skal have kode på det trådløse netværk – og husk, når nogen låner din kode, så overvej hvad de får adgang til,” lyder Tor Valstrøms syvende råd. Rundt om i Danmark står 114.000 trådløse netværk i private hjem åbne for enhver, der kommer forbi med en smartphone, en tablet eller en pc. Det svarer til, at 1 ud af 25 trådløse netværk ikke er beskyttet af en sikkerhedsnøgle og krypteret.

zainab

Del ikke dine personlige oplysninger

Det ottende råd handler om, at du skal være skeptisk, inden du deler dine personlige oplysninger. Der er desværre stadig mange, der falder i og oplyser adgangskoder, kreditkort oplysninger eller nemID numre.

”De it-kriminelle bliver bedre til at undgå stavefejl og lave designs, der ligner de originale sider. Så kig på adresselinjen i browseren, inden du fylder formularerne ud!,” påpeger Tor Valstrøm.

Råd ni: Brug et program til at holde styr på dine kodeord, så du ikke behøver bruge ét kodeord du kan huske på tværs af forskellige sider – kig for eksempel på LastPass eller 1password.

”Krypter de ting, du ikke vil have offentliggjort – selv en ZIP-fil med et godt langt kodeord er svære at åbne for en hacker – husk at kryptere din smartphone også,” lyder det tiende og sidste råd fra Tor Valstrøm.

Artiklen er oprindeligt offentliggjort på universe.ida.dk.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen