Del : SMS
Berlingske Business

Sådan får du verdens bedste ideer

Sådan får du verdens bedste ideer - 1
Marianne Thellersen Foto:

Se, lyt, læs og lær hvordan ledere og medarbejdere får det maksimale ud af deres ideer og skaber verdens bedste brand.

Artiklen fortsætter under annoncen
Ideer opstår på gaden, på netsider som Facebook, Flickr, Twitter og andre steder, hvor der bliver delt erfaringer.

De kommer også ved cafe-bordet, i butikkerne og på gaden. Udfordringen er så: Hvordan undgår man, at de kun bliver ved tanken?

Ifølge Michael Keissner, direktør i idé- og designvirksomheden gælder det for virksomheder, der eksempelvis laver produkter til børn, om at lægge ekstra mærke til, hvilke problemer og udfordringer forældre har med børn.

»Lyt til hvad forældre snakker om – og hvilke løsninger de kommer med. De kan måske inspirere til at udvikle dit produkt. Der er enormt megen viden, som man kan hente ved at være til stede – også selv om man ikke nødvendigvis er uddannet i antropologisk analyse,« siger han.

Jens Moberg, adm. direktør i Better Place Danmark, der vil levere infrastruktur til el-biler, er en af fem foredragsholdere til arrangementet »Den Store Innovationsdag«, som Berlingske Tidende står bag. Hans mål med dagen er løse kendte problemer på nye måder.

»Det gælder om at se på de udfordringer vi har – og få dem løst,« siger han.

Hensyn til miljøet
Ufordringen i hans virksomhed er at få folk til at skifte den almindelige bil ud med en elbil. Derfor fokuserer Jens Moberg på, at vores afhængighed af olie og CO2-udledningen er et stort problem. Naturen tager skade – og det har store konsekvenser for kloden. Biler forurener, men kundens behov er, at man er nødt til at komme fra A til B. Ofte på kort tid – og møderne er ofte spredt på flere destinationer. Derfor har mange bil – og anser det offentlige for at være besværligt.

Men tænk hvis det var muligt at nå tids nok frem til møderne på en ny måde?

Hvad nu, hvis hans virksomhed samarbejder med DSB, så kunden kører bilen til Høje Taastrup. Hopper på et tog til Århus, hvor der så står en elbil, der kan køre ham videre ud til mødestedet?

»Hvorfor skulle en privat virksomhed samarbejde med DSB?,« spørger han.

Få de ansatte med
Der er nemlig brug for at tænke kreativt, når markeder forsvinder, og nye kommer til. Hvis virksomheden fortsat skal vokse, gælder det om at tænke innovativt. Udfordringen er at få medarbejderne i virksomheden med på ideerne.

»Det gælder om at give medarbejderne lyst og rum til at tænke i helheder frem for i kasser. Hvis en medarbejder har tænkt tanken med DSB, skal chefen undgå at sige ’Hvad har du gang i?’ Lederens vigtigste opgave er at skabe et ikke-dømmende arbejdsklima – og træne medarbejderne til at komme op med ideerne,« siger Jens Moberg.

Stefan Lindegaard, der rådgiver virksomheder om at tænke innovativt mener, at det vigtigste er at finde og udvikle personer i virksomheden, som vil gøre en ekstra indsats.

Ifølge ham handler det om, at virksomheden får en innovationsstrategi på baggrund af virksomhedens overordnede strategi.

Overordnet strategi
»Dybest set handler det om at begrænse ideerne – og få et system, der passer til den overordnede strategi – samt et klart mål om at få dem omsat,«

Den største udfordring for at tænke innovativt er ifølge ham mellemlederne.

»De bliver belønnet for at passe et snævert ansvarsområde, og hvis du har en medarbejder, der med fordel kan hives ud af den normale produktion i fire måneder for at arbejde på et innovativt projekt – så vil mellemlederne ofte ikke give slip, fordi de har deres egne mål og bonusser, de skal tænke på.«

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere