Del : SMS
Berlingske Business

Sådan får du fat i dit drømmejob

08BUSBrian-Sax-inde#2.jpg
Ved at tage uddannelsen på normeret tid, viser man, at man er determineret. Jeg sætter mig noget for, og får det gjort, siger Brian Sax, der er commercial director i Maersk Tankers. Foto: Jens Nørgaard larsen

Nyudklækkede akademikere flokkes lige nu om jobbene. Men hvad lægger arbejdsgiverne vægt på, når de ansætter nye medarbejdere.

Artiklen fortsætter under annoncen

Slid nogle ekstra timer med bøgerne og kom hurtigere gennem studierne. Sådan lyder beskeden fra Folketinget til landets mange tusinde studerende, der i disse år kæmper med at blive færdige med deres uddannelser. Men arbejdsgiverne ser det ikke på helt samme måde. De har ikke noget imod, at studerende har brugt et ekstra år på studiet, hvis tiden er gået med studierelevant arbejde.

Det viser en undersøgelse, som DJØF har foretaget. Hele 454 chefer i det offentlige og private er blevet spurgt om, hvad de lægger vægt på, når de skal ansætte nye medarbejdere. Og for de mange unge, der lige nu bliver udklækket fra landets universiteter og andre højere læreanstalter, kan det være god læsning.

Der er både en række punkter på plussiden, men også nogle mere overraskende karrieredræbere. Blandt andet skal de unge være forsigtige med at ringe til en arbejdsgiver, når de lige har søgt et job.

08BUSjanne-sort.jpg

Det, arbejdsgiverne ser absolut mest på, er det personlige, samt at ansøgerne har haft studierelevant arbejde. Derimod svarer hele 66 pct. af de adspurgte, at de slet ikke eller kun i mindre grad lægger vægt på, om de nyuddannede er røget gennem studierne på normeret tid. DJØF mener, at undersøgelsen sender en klar besked til de unge, der slider med deres uddannelser.

»Du kan roligt tage et ekstra år om studiet. Den hurtige vej til et job er studierelevant arbejde. Det er vigtigt at have den historie med dig, når du går ud og søger arbejde – også selv om du er presset af studiereformen og kravet om, at man skal hurtigere igennem. Kravet står i skærende kontrast til den erfaring, som arbejdsgiverne gerne vil have,« siger chefkonsulent i DJØF Frederik Iuel, der mener, at det er naturligt, at arbejdsgiveren hellere vil se på praktisk erfaring fra studiejob end på høje karakterer og normeret tid.

»Det giver meget mere information for arbejdsgiveren. De kan se, at du har ageret i en virksomhed i forhold til kunder og kolleger. Hvis man ikke har haft studierelevant arbejde, gælder det om at være knivskarp, når man skal forklare hvorfor,« siger Frederik Iuel.

Jobopslag

I undersøgelsen kan man se, at lidt over halvdelen af arbejdsgiverne ser negativt på, at ansøgerne ringer til dem om et job. Det har ellers tidligere været en af vigtigste ting i jobsøgningens ABC. En anden væsentlig pointe fra rundspørgen er, at man i begyndelsen af karrieren ikke skal have alt for travlt med at hoppe fra job til job.

Formanden for Ansattes Råd i Ingeniørforeningen i Danmark, IDA, Morten Thiessen kan godt nikke genkendende til resultaterne i analysen. Han er ikke overrasket over, at man skal være varsom med at kime virksomhederne ned i ansøgningsprocessen. I opmærksomhedens tidsalder skal man ikke spilde folks tid med at ringe, når man har sendt en ansøgning. Det kan også opfattets som fedteri, påpeger Morten Thiessen.

»Jeg hæfter mig også ved, at for mange korte ansættelser ikke er sagen. Det er noget, der går igen, og det er særligt for akademiske medarbejdere, hvor det tager lidt tid at få en ny kørt ind på holdet. Hvis indkøringen varer ti måneder, men ansættelsen kun varer seks måneder, er det for dyrt,« siger Morten Thiessen, der mener, at man helst skal være et sted i tre år.

Brian Sax er commercial director i Maersk Tankers. En af de mindre afdelinger af Maersk, der har 3.500 medarbejdere over hele verden. Heraf er de 350 administrative, hvoraf en stor del er i København. Brian Sax understreger, at Maersk i nogle tilfælde ansætter helt nyuddannede.

»Personlige ambitioner og appetit på at prøve nye ting er det vigtigste hos ansøgerne. Hvis der eksempelvis kommer en finanskrise om mandagen, så kommer den hos os om tirsdagen. Vi er meget påvirkede af de globale markeder, og derfor fokuserer vi på kandidater med stor omstillingsparathed. Mange stillinger vil forandre sig inden for de første 12 til 24 måneder. Der skal man være med til at udvikle jobbet i forhold til de kompetencer, man har, og de behov, der er,« siger Brian Sax, der helst ser, at de unge bliver færdige med studierne på normeret tid.

08BUSRikke-Langholz.jpg

»Hvis ikke kommer det an på, hvad de unge har brugt deres tid til. Hvis de har taget et ekstra år, og det har øget deres kompetencer, er det ok. Men ved at tage uddannelsen på normeret tid,viser man, at man er determineret. Jeg sætter mig noget for og får det gjort. Når jeg tager en uddannelse, så tager jeg en uddannelse og siksakker ikke rundt,« siger Brian Sax.

Han er til gengæld helt på linje med undersøgelsens resultater, når det handler om at ringe på et job.

»Ansøgerne gør sig ingen stor tjeneste ved at ringe og sige, at de har søgt. Hvis der er nogle grundlæggende ting, som ikke står i jobopslaget, kan en opringning være relevant. Men vi håber, at vi skriver gode nok jobopslag til, at folk kan søge på dem og nøjes med at gøre det,« siger Brian Sax.

indvandrere

Artiklen fortsætter under billedet
Aaa

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere