Del : SMS
Berlingske Business

Sådan får du det nye job før det er slået op

pix-jobsøgning
Foto:

Jeg bliver fra tid til anden spurgt om min holdning til uopfordrede ansøgninger, så her ved årets begyndelse, hvor nogle måske har besluttet sig for, at nu skal det være, at de aktivt vil gå i gang med at finde en nyt job, vil jeg behandle emnet lidt.

Artiklen fortsætter under annoncen
Som jeg tidligere har beskrevet, så ændrer måden, hvorpå virksomhederne kommer i kontakt med kandidater sig i disse år.

Der har altid været benyttet flere forskellige metoder til at komme i kontakt med relevante kommende medarbejdere såsom avisannoncering, netværk, direkte search og søgning i databaser, men i disse år, hvor der pludselig er ganske mange ledige og få udbudte jobs ovenpå en kraftig vækstperiode, hvor der i flere situationer var mangel på arbejdskraft, så er virksomhederne i mange tilfælde blevet lidt overvældet over de mange henvendelser, de får ved at sætte en annonce på internettet eller i avisen.

Konsekvensen har i visse tilfælde været, at virksomhederne har valgt at begynde med at søge i sine umiddelbare netværk, inden der træffes beslutning om, om eventuel search eller annoncering skal benyttes. Det vil sige, at der er grund til at antage, at lidt flere job end tidligere i denne periode besættes, uden at de annonceres åbent og offentligt.

pix-jobsamtale-biz


Konsekvensen for de, der ønsker et nyt job, er, at de bliver nødt til at sikre sig, at de ligger i de forskellige jobdatabaser, og at de er til stede i de relevante netværk – især de digitale, som benyttes mere og mere.

Uopfordret ansøgning

En mulighed, man også bliver nødt til at kigge på, er uopfordrede ansøgninger. Altså at man som ansøger henvender sig direkte til en given virksomhed for at gøre opmærksom på sig selv og proaktivt undersøge, om virksomheden har et behov, som man kan tilfredsstille.

Jeg påstår ikke, at uopfordrede ansøgninger er den sikre vej frem til et nyt job, men jeg mener, at det kan være et forsøg værd. Hvis en virksomhed står i overvejelser om at få et job besat, og en relevant kandidat henvender sig, så kan det være, at de vælger at invitere kandidaten til samtale.



Nogle virksomheder opbevarer også de uopfordrede henvendelser, de modtager, og som de skønner er relevante, så de har dem til brug, når det evt. bliver nødvendigt. Der er selvfølgelig også virksomheder, som ikke arbejder med uopfordrede ansøgninger, og som altid vil slå ledige stillinger op og give sig selv mulighed for at få så mange kvalificerede ansøgere at vælge imellem som muligt.

Større krav Uopfordrede ansøgninger kræver mere arbejde og stiller større krav til afsenderen, end ansøgninger, hvor man ved, at det er et specifikt job, man søger på. Spørger man modtagerne af de uopfordrede henvendelser – HR-cheferne og direktørerne – om, hvad der er vigtigt for dem, så svarer de næsten entydigt, at det alt afgørende er, at ansøgeren viser, at han/hun kender virksomheden, at ansøgeren klart og konkret beskriver, hvad han/hun kan, samt konkret beskriver, hvad han/hun kunne forestille sig at arbejde med.

Det vil sige, at det ikke er en vej frem blot at sende en standardansøgning, der kunne have været sendt til enhver virksomhed. De helt grelle eksempler, som jeg har set, har været uopfordrede ansøgninger, hvor man i første linje i henvendelsen har skrevet virksomhedens navn og i sidste linje skrevet, at man glæder sig til at høre fra virksomheden, men nu har skrevet et andet navn end det i første linje og et andet navn end virksomheden, man skrev til ... det sælger ikke mange billetter!

Skal man sende en uopfordret ansøgning, er det altså vigtigt, at man sætter sig ind i virksomheden, læser dens hjemmeside, Googler den, spørger om den i sit netværk og gør, hvad man kan, for at se, hvor virksomheden eventuelt har et behov, som man mener, at man kan leve op til. Og dernæst, at man kobler det behov til ens egne kompetencer og klart og tydeligt beskriver, hvad man kan, og hvor det kan bidrage til den pågældende virksomheds resultater/udfordringer.

Det kan selvfølgelig være fristende at skrive, at man er interesseret i alle muligheder, men det gør det sværere for virksomhederne at forholde sig til og – tror jeg – mere besværligt for dem at se, hvor man passer ind.

Hårdt arbejde

Uopfordrede ansøgninger er hårdt arbejde og medfører sandsynligvis en del skuffelser, men jeg mener ikke, at man kategorisk skal afvise metoden og som det siges: »Du er 100 pct. sikker på at misse de skud, du ikke tager.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere