Del : SMS
Berlingske Business

Sådan er topchefernes DNA i 2016

30BUS80895466-182119.jpg
People Test Systems stiller seks klare punkter op, hvor toplederne skiller sig ud fra resten af danskerne. Det drejer sig blandt andet om, at de er styrende og dominerende, risikovillige og meget kompetente til at tage beslutninger. Foto: Iris

Landets topchefer adskiller sig fra almindelige danskere på seks punkter, viser ny undersøgelse fra People Test Systems. Toplederne er karismatiske og ambitiøse, men de har også nogle klare svagheder.

Artiklen fortsætter under annoncen

De strutter af selvtillid, har blikket fast rettet mod karrieren og kan tage nye hurtige beslutninger som skud fra hoften. Til gengæld kniber det lidt mere med det menneskelige ansigt, og nogle gange kan appetitten på risiko blive for stor. Sådan ser toplederne i dansk erhvervsliv ud her ved indgangen til 2016.

Det viser en undersøgelse, som virksomheden People Test Systems har lavet. Virksomheden har set på besvarelser af personligheds- og adfærdsanalyser fra 248 topledere i perioden fra 2013 og til juni 2015. Besvarelserne er blevet sammenlignet med tilsvarende analyser for en testgruppe på omkring 12.000 personer.

30BUSDavid-Hellemann-141229.jpg

Og People Test Systems kommer frem til seks klare punkter, hvor toplederne skiller sig ud fra resten af danskerne. Det drejer sig blandt andet om, at de er styrende og dominerende, risikovillige og meget kompetente til at tage beslutninger.

Adm. direktør hos People Test Systems, Torben Tolstøj, fremhæver, at resultaterne af undersøgelsen i sig selv ikke er overraskende. Han understreger, at det kun er de stærkeste, som kommer helt til tops, men toplederne har også nogle klare svagheder.

»Toplederne er ambitiøse og karismatiske. De er mere generalister end specialister og ser sig selv som kompetente mennesker, som skaber resultater. Det handler om, at hvis man ikke tager pladsen som topchef, får man den ikke. De her topchefer tager pladsen,« siger Torben Tolstøj, der fremhæver, at de, som ryger til tops, er dem, som er de mest driftige og beslutningsstærke udadtil.

bb

»Men de har svært ved at se egne fejl, og tolerancen over for dem, som ikke er som dem, er ikke særlig stor. Og med det tempo topcheferne ofte har på, hvordan sikrer de sig så, at de får de andre med. Der kan sagtens være nogle medarbejdere med potentiale, som måske ikke har de evner til at profilere sig, men som er fagligt kompetente,« siger Torben Tolstøj, der påpeger, at et andet minus på kontoen er, at deres realistiske vurdering af egne evner er meget lav.

»Vi har gennem årene set nogle topfolk, der har haft en stor gennemslagskraft, men som samtidig har været for risikovillige. Det så man blandt andet ved OW Bunker. Det er her, bestyrelserne i virksomhederne skal være meget opmærksomme. De skal passe på ikke at lade sig forføre af karismatiske topchefer med stor selvtillid og høj intelligens,« siger Torben Tolstøj.

Det afgørende er virksomheden

Punkterne i undersøgelsen fra People Test Systems kan ikke rangordnes og varierer fra chef til chef.

Mikael Frederiksen er partner hos det internationale headhunterfirma Odgers Berndtson i København. Odgers Berndtson arbejder med blandt andet at headhunte topledere og bestyrelsesmedlemmer.

Her er det perfekte pitch 3: Peter Mühlmann thumb

Mikael Frederiksen kan genkende flere af punkterne i undersøgelsen fra People Test Systems, men der er nuancer.

»Det væsentligste hovedpunkt for os er, hvad det er for en virksomhed, og hvilken situation den står i. En topleder i en virksomhed kan være en succes. Hvis man flytter over i en anden virksomhed, er det ikke sikkert, at det bliver succesfuldt,« siger Mikael Frederiksen.

»Eksempelvis da Marika Fredriksson blev hentet ind til Vestas som CFO, var det et spørgsmål om overlevelse. Der skulle skæres til og rationaliseres. Modsat da Klaus Holse kom til Simcorp som topchef, var det med fokus på nye markeder og opbygning af en organisation,« siger Mikael Frederiksen, der ikke helt køber præmissen om, at en topchef bare skal være styrende og dominerende.

People working at busy modern office

Den gammeldags leder er forældet

»Den gammeldags leder med »jeg alene vide« er efter vores bedste overbevisning død,« siger Mikael Frederiksen, der heller ikke køber udsagnet om, at de øverste ledere mangler medmenneskelighed.

»En topleder skal kunne skære igennem og udstikke en retning. Det forveksler man ofte med mangel på empati. Men det er netop udtryk for empati, at man giver en klar retning for organisationen og derved vejen til succes,« siger Mikael Frederiksen.

smiling female boss talking to business team

I lighed med People Test Systems fremhæver Mikael Frederiksen, at det er en del af jobbet for en topchef at være risikovillig, men at det samtidig skal sikres, at det ikke kammer over.

»Det er en grænse, topchefen skal have i sig selv. Og via bestyrelsen skal man sikre, at vedkommende er ambitiøs, men ikke mere end bukserne kan holde,« siger Mikael Frederiksen.

Test: Tænker du som de fleste danske topledere?

Deler du et slægtfællesskab med (andre) topledere, eller tænker du grundlæggende anderledes? Få et bud på svaret ved at svare på ni spørgsmål.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere