Del : SMS
Berlingske Business

Sådan booster du din karriere på LinkedIn og Twitter

Pics-Socialemedier
Du bør bruge de sociale medier til at kommunikere din faglighed ud til arbejdsmarkedet, vurderer ekspert. Foto:

Er du god nok til at bruge de sociale medier aktivt? Det kan være afgørende for din karriere, at du husker at fortælle omverden, hvad du kan fagligt.

Artiklen fortsætter under annoncen
Væn dig til at være din egen chefredaktør for din faglighed.

Chefkonsulent i Djøfs karriere- og kompetencecenter, Thomas Kantsø, mener, at man er nødt til at lære at bruge de sociale medier til at fortælle verden, hvad man kan. Det kan nemlig være en præmis for at sætte fart på ens karriere.

boss soc med


»Er man i en ansættelsessituation, hvor virksomhederne researcher fakta om sine kandidater, tror jeg, det at være aktiv på de sociale medier har betydning for, om man bliver kaldt til samtale eller ej. Ved at man er synlig og kendt for det rigtige, har man også adgang til en masse ny viden, for så er man for eksempel medlem af faglige grupper på LinkedIn. Den viden, man får fra disse faglige grupper, kan man tage med til virksomheden, men er man ikke medlem af grupperne, tror jeg, man bliver hægtet af, fordi udviklingen går så stærkt,« siger Thomas Kantsø.

I Djøf oplever man, at medlemmerne er tilbageholdne med at bruge de sociale medier til at brande sig selv og sine kompetencer. Men det skal man lære, mener Thomas Kantsø, for det er vigtigt selv at have kontrol over, hvad der dukker op på nettet, når ens navn bliver googlet.

pix-Socialmedia


»I dag er det meget almindeligt, at medarbejdere på alle niveauer har en social medieprofil. Det er ens eget valg, hvad man gerne vil være kendt for. Hvis man har en LinkedIn-profil, kommer der faglige ting op med det samme, der er nogen, der googler en. Jeg oplever, der er mange af vores medlemmer, der ikke er klar over, hvad der kommer frem, når folk søger på deres navn,« siger han.

I Djøf opfordres medlemmerne til at skrive på et socialt medie som LinkedIn, hvad de gerne vil lave mere af, og hvad der motiverer dem. For på papiret ligner alle hinanden, påpeges det,og her har man mulighed for at skille sig ud. Desuden ser man i Djøf en tendens til, at ledelsen på flere arbejdspladser opfordrer deres medarbejdere til at være til stede på de sociale medier, for det bruges som et kompetencekatalog, hvor man kan slå op, hvad medarbejderne har lavet tidligere.

FACEBOOK


Men det kan være svært at tale godt om sig selv. Der hersker stadig en jantelov, når man skal fortælle, hvad man kan, og det er en af forklaringerne på, at vi danskere ikke er gode nok til at bruge de sociale medier til at fremme vores karriere, mener Thomas Kantsø.

»Man er nødt til at bruge vendinger som »jeg er god til« eller »jeg har haft succes med« i stedet for at skrive »jeg ved lidt om,« for det virker ikke stærkt nok på skrift. Vi bliver nødt til at lægge janteloven væk, for hvis man ikke sælger sig selv på det, man kan, begynder læseren, der besøger ens profil, at kede sig,« siger Thomas Kantsø.

Vibeke Skytte, Lederne



»Det er svært for danskerne. Jeg tror, det er fordi, vi har fået at vide, at vi ikke skal skille os ud og tro, vi er bedre end andre. Det ved vi jo heller ikke, om vi er, men det, man kan gøre på de sociale medier, er at give eksempler i stedet for bare at skrive, at der er noget, man er god til,« siger han. 

Ifølge Thomas Kantsø er man som person nødt til at have sig en social medie-strategi.

»Ved at udfylde oplysningerne til en LinkedIn-profil bliver man helt naturligt også meget kompetenceafklaret, fordi man er tvunget til at tage stilling til, hvilke ord, der skal beskrive en. At være kompetenceafklaret, tror jeg, er en præmis i dag på arbejdsmarkedet. I forbindelse med jobskifte eller udviklingssamtaler bliver man spurgt om, hvad det egentlig er, man kan bidrage med. Det er man nødt til at tænke over,« vurderer han.

Ask Hybel, seniorrådgiver hos Advice Digital, er en erfaren oplægsholder og bidragsyder til den danske debat om brugen af sociale medier. For ham handler personlig branding på de sociale medier om, hvordan man bedst muligt får sin faglighed i spil på nettet.

Her er fem råd til, hvordan man kan gøre det:

  1. Afklar hvilken del af din faglighed du vil bringe i spil - Ens faglighed er oftest et samspil mellem mange forskellige kompetencer, men gør dig selv den tjeneste at finde et fokus.
  2. Find ud af hvem du vil have i tale - Er det fagfællerne, topledelsen eller måske mulige kunder, du ønsker at tiltrække? Find ud af det og målret dialogen. Og husk at når det handler om at skabe dialog er din primære målgruppe i virkeligheden ofte din sekundære.
  3. Find ud af hvor du værdifuldt kan deltage i dialogen - Der findes allerede mange forskellige etablerede dialogplatforme. De vigtigste i Danmark er på nuværende tidspunkt Twitter, LinkedIn og Facebook, men det er forskelligt, hvad du kan bruge de tre platforme til, så brug tiden til at finde ud af forskellene.
  4. find ud af om du vil prioritere kontrol eller rækkevidde - Gør dig allerede tidligt overvejelser om, hvorvidt rækkevidde eller ejerskab af data er vigtigst for din online tilstedeværelse. For mange er det centralt at sørge for, at ens dialog foregår et sted, hvor man selv har mulighed for at styre fortællingen over tid. Det kunne eksempelvis være på ens egen blog.
  5. Afklar platformens præmis - Når du har fundet ud af, hvilken platform du vil fokusere på, så sæt dig ind i, hvordan den enkelte platform er opbygget. Hvordan du skaber synlighed over for din målgruppe og ikke nødvendigvis over for alle mulige andre.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere