Del : SMS
Berlingske Business

Rift om prestige-grupper

monrad
Anja Monrad satte sig grundigt ind i VL-gruppernes personsammensætning og valgte VL 64. Foto:

Plummer og Schur skiftede til finere grupper på deres vej opad i dansk erhvervsliv

Artiklen fortsætter under annoncen

Alle VL-grupper arbejder på at få tunge og interessante medlemmer ind. Potentielle medlemmer shopper rundt for at finde det rette netværk. Gruppeformændene vurderer ansøgere kritisk, og endelig er der dem, der skifter VL-gruppe i takt med, at de avancerer i erhvervslivet. En brug-og-smid-væk kultur, som ikke altid er populær.

»Et interessant medlem er en person, der har betydning i sin branche og kan tiltrække en interessant foredragsholder,« siger Kurt Brusgaard, headhunter fra Odgers Berndtson, og udpeger eksempler fra sin egen gruppe, VL 12, herunder Jørgen Horwitz, direktør for Finansrådet og Jonas Kristoffersen, som er direktør for Institut for Menneskerettigheder.

Som headhunter har Kurt Brusgaard sammen med formanden for VL 12 en naturlig plads i gruppens proponeringsudvalg, hvor han er med til at rekruttere nye medlemmer. I kraft af sit job har han en god fornemmelse for, hvem VL 12 ønsker at lukke ind, og hvem ikke. Der er hvert år ansøgere, som får nej. I øvrigt har gruppens medlemmer vetoret ved optagelse af nye medlemmer.

Omvendt kan VL-grupperne ikke bare vælge og vrage, for interesserede medlemmer undersøger også gruppernes sammensætning og shopper rundt for at finde den rette. Et eksempel er Anja Monrad, global director i Dell, som så sig vældig godt for, inden hun besluttede sig for sin VL-gruppe, som heldigvis også besluttede sig for hende.

»Som ansat i Dell i et globalt job var mit netværk internationalt, og jeg ville gerne gøre noget for at udvide mine danske forbindelser. Derfor studerede jeg personsammensætningen i forskellige VL-grupper, hvor jeg kiggede på fordeling på alder, brancher og større og mindre virksomheder. Mit valg faldt på VL 64, som har en meget ambitiøs agenda og ikke mindst forholdsvis mange kvinder, det tiltalte mig, fordi jeg tror meget på mangfoldighed i ledelse,« siger Anja Monrad.

Ifølge Kurt Brusgaard går mange potentielle medlemmer efter de fineste gruppe, som tidligere var VL 1. Men det prestige-niveauet ændrer sig over tid, og VL 1 er måske på vej ned ad skalaen.

»Før i tiden var det sådan, at hvis nogen fik et topjob i en stor virksomhed eller blev departementchef i et centralt ministerium, så skiftede de til VL 1. Man accepterede, at de skulle i klub med ligesindede. Men det er ved at ændre sig, og i dag er andre grupper er på vej op,« siger han.

Fritz Schur, formand for SAS, DONG og Posten skiftede fra VL 48 til »mahogny-gruppen«, VL 13, ligesom Kenneth Plummer skiftede fra 68 til VL 46, da han blev topchef i DR. Her kom han i selskab med bla. ISS’s Jeff Gravenhorst og DSVs Jens Bjørn Andersen.

»Der er nogle, som skal stige opad hele tiden til en af de fine grupper, som man absolut skulle være medlem af. Men måske er tendensen på retur. Vi har i hvert fald ikke oplevet den i vores gruppe, som har en alsidighed, som gør den sjov,« siger Kurt Brusgaard, som også godt genkender en vis snob-effekt i at tilhøre bestemte VL-gruppe:

»Der er da nogle, der godt kan lide name dropping og at lade bemærkninger falde om, hvilke kendte erhvervsledere, de sidder i VL-gruppe med,« siger han. »Enkelte shopper således rundt og suger den honning til sig, der er i en gruppe – og så prøver de at komme videre til den næste.«

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere