Del : SMS
Berlingske Business

Radiometer-boss: Kvindekvoter er en katastrofe

Pix-direktionen på virksomheden, Radiometer-biz
»Man skal gå efter hovedet. Hvis man går efter kroppen, det sidder på, er man på det gale spor, og vi har beviset på, at det kan lade sig gøre at få balancen uden kvoter,« siger Radiometers Peter Kürstein (i midten med briller). Foto:

Han har selv fire kvindelige direktører i sin direktion. Alligevel lyder der et rungende, nej tak, til kvindekvoter fra topchefen for Radiometer.

Artiklen fortsætter under annoncen

Topchefen for Radiometer, Peter Kürstein, har i sommer ansat franske Valerie Soulier som global marketingdirektør. Hun er den fjerde kvinde, han har ansat i sin direktion i Radiometer, hvor kvinderne nu udgør mere end 40 procent. De mange kvinder til trods, vil Peter Kürstein gerne på det stærkeste frabede sig at blive påduttet en kvote.

»Kvindekvoter er en katastrofe,« siger Peter Kürstein kort og godt.

Radiometer-direktøren er på ingen måde selv gået efter at rekruttere eller forfremme kvinder til direktionen. Tværtimod. De kvinder, der sidder i direktionen, var bare de bedst egnede, da stillingerne skulle besættes.



»Man skal gå efter hovedet. Hvis man går efter kroppen, det sidder på, er man på det gale spor, og vi har beviset på, at det kan lade sig gøre at få balancen uden kvoter. Knap 50 procent. af dem, der referer til mig er kvinder, uden at jeg selv bevidst har gjort noget for det, og det er måske pointen,« siger Peter Kürstein.

Internt i Radiometer er der heller ikke noget fokus på at få kvinder i ledende stillinger. Istedet har man fokus på talent, og hvordan virksomheden og den enkelte bedst udfolder det.


Den bedste til posten

Ifølge Peter Kürstein er det en misforstået håndsrækning til både virksomheder og kvinder, hvis der indføres kvindekvoter.

»Hvis vi skal have et erhvervsliv i vækst, så er det ikke en god idé at lægge restriktioner på de beslutninger, der skal træffes. Hvis man fastlægger for virksomhederne, at de skal sammensætte ledelsen efter køn, nationalitet eller alt andet end, at det skal være de dygtigste, så er det en restriktion mere end en hjælp for erhvervslivet,« siger Peter Kürstein.

Den første kvinde kom i Radiometers direktion for 5-6 år siden, og hun har efterfølgende fået selskab af tre mere, som enten er kommet udefra eller forfremmet internt. Franske Valerie Soulier blev ansat, fordi Peter Kürstein med hende havde chancen for at få en exceptionel global marketingkapacitet ind i direktionen. Ifølge Peter Kürstein har det kvindelige islæt ikke ændret et hak på direktionens møder i forhold til tidligere.




»Jeg har ikke gjort nogen observationer, og jeg har heller ikke tænkt over det. Når hele set-uppet er, at kvinder ikke er noget, jeg bevidst har ledt efter, men at de var de bedst kvalificerede, så ville det også være underligt, hvis jeg behandlede dem anderledes,« siger Peter Kürstein. 

Har du et godt råd til virksomheder, som gerne vil have flere kvinder i ledelsen?

»Man kan overveje, om der er objektiv grund til, at ledelsen er underrepræsenteret på kvindesiden. Hvis ikke der er det, kan man spørge sig selv, om der er en personlig bias, som gør, at man vælger mænd. Og hvis man så slipper fri af sin egen bias, kan man måske ad den vej få adgang til bedre kandidater,« siger Peter Kürstein.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere