Del : SMS
Berlingske Business

Projektledere lærer samarbejdets kunst

Projektlederuddannelse_business
Højteknologifonden har afholdt projektlederuddannelse i samarbejde med Harvard Business School. Foto:

Teambuilding. Hvordan styrker man samarbejdet på tværs af private og offentlige organisationer, som har forskellige interesser? Det spørgsmål har været motoren for et ni måneder langt uddannelsesforløb, som 55 projektledere netop har gennemført i samarbejde med Harvard Business School.

Artiklen fortsætter under annoncen

De skal til toppen af Mount Everest. Helst hurtigt og helst i samlet flok.

Men hvordan kommer de det, når de ikke kender hinandens svagheder og styrker? Når de er en gruppe bestående af seks personer, som laver vidt forskellige ting i deres hverdag? Én er miljøaktivist, en anden er daglig leder, og en tredje er en veltrænet maratonløber, som aldrig har besteget et bjerg.

Det spørgsmål skulle 55 projektledere besvare onsdag i sidste uge, da de var samlet i København for at afslutte en ni måneder lang projektlederuddannelse, som har haft til formål at styrke samarbejdet mellem offentlige og private forskningsinstitutioner. Deltagerne er alle projektledere i enten det offentlige eller det private, og de kender alle til de udfordringer, der er forbundet med samarbejdet på tværs af de to sektorer.

»Offentligt-private samarbejder er en meget vanskelig disciplin, men hvis man får det til at lykkes, kan man skabe vækst og beskæftigelse,« siger Carsten Orth Gaarn-Larsen, direktør i Højteknologifonden, som står bag uddannelsen i samarbejde med Harvard Business School i Boston, USA.

Højteknologifonden og Harvard Business School har fokuseret på specifikke problemstillinger, som ofte opstår, når offentlige og private forskningsinstitutioner skal samarbejde, og hvordan man sikrer, at begge parter bliver glade for det færdige resultat.

Ifølge Carsten Orth Gaarn-Larsen er det afgørende, at parterne har øje for hinandens mål og derudfra finder frem til en fælles målsætning, som gør begge parter tilfredse. Samtidig lægger Carsten Orth Gaarn-Larsen vægt på, at parterne skal dele deres information med hinanden.

Hvis en privat virksomhed og eksempelvis et universitet skal samarbejde om et højteknologisk projekt, er det afgørende, at de hjælper hinanden og ikke modarbejder hinanden, siger han.

Mount Everest-opgaven er et eksempel på, hvor svært det kan være at nå i mål med et projekt, hvis ikke man samarbejder, og hvis ikke hver enkelt deltager deler sin viden med de øvrige på holdet.

»Hvis deltagerne holder informationerne for sig selv, risikerer de at miste et gruppemedlem på vej til toppen. Det samme gør sig gældende med offentligt-private samarbejder, hvor parterne er nødt til at arbejde sammen,« siger Carsten Orth Gaarn-Larsen.

Uddannelse i USA

I løbet af projektlederuddannelsen har deltagerne blandt andet fået undervisning på Harvard Business School.

»Universitetet har et globalt udsyn, som kan styrke det arbejde, som de danske projektledere sidder med til daglig,« fortæller Carsten Orth Gaarn-Larsen, som mener, at det er afgørende, at uddannelsen tager udgangspunkt i virkelige problemstillinger:

»Man får sat en ramme op og diskuterer, hvad det er, der foregår. Det er hele pointen i den måde, hvorpå man arbejder på Harvard Business School og på andre business schools for den sags skyld.«

De deltagere, som Berlingske Business har talt med, er glade for deres besøg i USA og mener, at besøget har givet dem en masse viden.

»Det var superprofessionelt,« siger Rikke Larsen, souschef hos Polyteknik, som er én af de 55 deltagere i uddannelsen.

Ud over en tur til Harvard Business School har uddannelsen budt på fire undervisningstimer om ugen via internettet og telefonisk kontakt til underviserne i Boston. Samtidig har der været enkelte seminarer fordelt over de ni måneder.

Projektet sluttede onsdag i sidste uge, og deltagerne er ikke i tvivl om, at de har fået noget for pengene. »Jeg vil meget gerne deltage igen, hvis de laver en tilsvarende uddannelse igen,« siger Kristian Almstrup, seniorforsker på Rigs­hospitalet. B

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere