Del : SMS
Berlingske Business

Portræt: Lars Larsen - Købmanden i den kongeblå Bentley

Lars Larsen , stifter og ejer af Jysk, er en mand med en mission. Før han går på pension og overlader sengetøjskæden til sønnen, skal Jysk for alvor ud på verdensmarkedet.

Artiklen fortsætter under annoncen
Man skulle tro, Lars Larsen havde for travlt til det. Han er en af Danmarks rigeste mænd og har det øverste ansvar for en af de største butikskæder i landet.

Når man spørger ham, hvad der står i hans kalender de næste dage, lyder svaret, at han skal se på brandalarmer til et varelager.

»Det kan godt være, at det er en latterlig lille ting. Men jeg tænker, at det jo stadigvæk er flere millioner kr., vi taler om, og det er bare til et enkelt lager,« siger han med den karakteristiske nasale stemme.

Men nu er der ingen grund til at blive bekymret for Lars Larsen og det arbejdspres, han lider under. Han håndplukker nemlig selv de opgaver, der interesserer ham. Og ægte kræmmervirksomhed ligger øverst på ønskelisten.

Lars Larsen tilbyder en kop lunken, sort kaffe fra en hvid termokande og forklarer:

»Jeg er en flyder i organisationen. Jeg går ind der, hvor jeg synes, det er sjovt, og hvor jeg føler, jeg kan gøre nytte; og de to ting hænger heldigvis sammen. Jeg er købmand, og en købmand, han køber og sælger. Det er sjovt for mig at have de rette varer til rette tid og rette pris.«

Allerede fra begyndelsen af interviewet trommer fingrene mod skrivebordet. Kontoret er stort og rummeligt. Vindueskarmene og reolerne er fyldt op med souvenirer og trofæer fra et langt kar­riere­forløb. Blandt favoritterne er to modelskibe af »Cornelius Mærsk« i skalaforholdene 1:1000 og 1:500 (Lars Larsen venter spændt på et modelskib af Mærsks nye containerskib »Emma«) og fire Entrepreneur of the Year-pokaler fra Ernst & Young.

»Smile - happy boss« står der på et skilt på skrivebordet. Vender man det, står der enten »Silent - thinking boss« eller »Danger - explosive boss«, men skiltet bliver aldrig vendt til faresignalet, bedyrer han. Men der er en ting, der mangler på kontoret. Der er ingen computer, ingen skærm, ingen bærbar.

»Jeg sagde allerede for tyve år siden, at jeg ikke ville være stresset, selv om jeg havde en stor butik. Derfor har jeg ingen computer, og min sekretær har ikke min kalender. Sådan undgår man at have et pres på sig. Jeg bestemmer selv over min tid og tager fri, når jeg har lyst,« siger han.

Mission størst i Europa
Han siger det ikke direkte, men Lars Larsen , der i dag er 59 år, er godt i gang med at gøre Jysk klar til den dag, han slipper roret og lader sønnen, Jakob Brunsborg, tage over. Omridset af generationsskiftet er allerede tegnet, og Lars Larsen har så godt som sluppet den daglige ledelse af Jysk, der tidligere hed Jysk Sengetøjslager.

Hans titel er koncernchef og bestyrelsesformand, men den egentlige drift varetager de administrerende direktører for selskaberne Jysk Holding, Jysk Nordic og Dänisches Bettenlager. Men før han lader sønnen, der til daglig er indkøbsdirektør i Jysk, overtage styringen, skal Jysk sikres pladsen som den absolut største sengetøjskæde i Europa.

»Da jeg startede, ville jeg være den største i Danmark. Jeg havde den filosofi, at hvis man vil sælge billigt, skal man købe rigtigt ind, og det kan man kun, hvis man er størst. Den filosofi har jeg fulgt siden hen. Det er ikke noget, jeg har læst i nogen management-bog. Det er min egen filosofi, og den har fungeret. Det næste var så at være størst i Skandinavien. Derefter er turen kommet til Europa,« siger Lars Larsen .

Kæden skal vokse fra 1.200 butikker til omkring 2.500 butikker inden for ti år. Omsætningen skal skrues op til 25 mia. kr. om ti år fra de nuværende 12 mia. kr. Disse tal kan Lars Larsen i hovedet, for kæden har netop denne dag åbnet butik nummer 1.200.

»Så lad os skåle på det!« siger han og hæver en hvid kaffekop. »Skål!«

Fingrene trommer videre på bordet, men fryser et øjeblik, da han bliver spurgt, hvor meget Jysk-koncernen tjente sidste år.

Han går ud gennem en glasdør bag skrivebordet til sekretæren Lis, der håndterer al hans kommunikation. E-mail bliver printet og sorteret, og hun svarer dem på hans vegne. Han beder om regnskabet for Jysk Holding.

Jysk Holding er paraplyorganisationen for Jysk Nordic, der har butikker i Skandinavien, Østeuropa og Holland og et offentligt regnskab, samt det tyske Dänisches Bettenlager, der ikke offentliggør regnskab.

Sekretæren kommer ind få minutter efter med Hans Henrik Kjølby, adm. direktør for Jysk Holding. Klædt i et mørkt jakkesæt med regnskabet i hånden spørger han, hvilke tal der er brug for.

Lars Larsen , der selv har sorte lærredsbukser og en brun fløjlsjakke på, verfer manden ud. Han sætter sig bag skrivebordet og bladrer rundt i regnskabet.

Bag ham hænger et maleri, der forestiller den første butik, Lars Larsen åbnede i 1979 på Silkeborgvej i Århus Der ligger butikken stadig i dag, og besøgende i hovedkontoret i Brabrand kan næsten ikke undgå at køre forbi den. Lars Larsen , der bor i Silkeborg med hustruen Kristine Brunsborg, kører selv ofte forbi butikken i sin kongeblå Bentley Continental.

Lars Larsen har nu fundet den rette side i regnskabet og fastslår, at resultat før skat landede på en halv milliard kroner.

Ingen dyner i USA
Med en omsætning på 12 mia. kr. har Jysk aldrig været større, og det ser kun ud til at gå den rigtige vej. Men der har været en del udflugter og blinde gyder undervejs.

I 1990 startede Lars Larsen med stor entusiasme rejsebureauet Larsen Rejser. Han var dengang klar til at følge i rejsekongen Simon Spies' fodspor og tjene på danskernes lyst til charterferie.

Med stor optimisme forkyndte han ved lanceringen, at han regnede med at tjene fem mio. kr. allerede det første år. Men efter et tab på omkring 70 mio. kr. måtte han i 1998 erkende, at rejsebranchen ikke var det rette sted for ham. Otte år efter lanceringen blev Larsen rejser solgt til Kuoni Rejser.

Han begik et sideløbende forretningsflop i USA. I 1992 søgte Lars Larsen lykken ved at overføre sin dyner og sengetøjskæde til USA, men det viste sig at være en grov fejlvurdering, som han den dag i dag griner af.

»For 15 år siden troede jeg, at USA skulle være det næste mål, men det var kun, indtil jeg fandt ud af, at de ikke sover med dyner i USA. Men det gør de til gengæld i Kina,« siger han og taler om de store muligheder i Kina.

Jysk har ingen aktuelle planer om at åbne butikker i Kina, da slaget i første omgang skal udkæmpes i Europa. I mellemtiden er butikkerne i USA konverteret til møbelbutikker. Lars Larsen har i dag syv af inspirationsbutikker i USA og håber på at udvide kæden med seks-otte butikker om året. Møbelbranchen er netop et af Larsens store forretnings­eventyr lige nu. Det begyndte med, at han kunne se store fordele ved at sælge dyner om vinteren, og havemøbler om sommeren. Lars Larsens engagement i møblerne er siden hen vokset.

I 2001 købte han aktiemajoriteten i e-møbelkæden Bolia, som han i dag ejer 100 procent, og sidste år købte han 49 pct. af havemøbelproducenten Scancom. Det har han gjort i overbevisning om, at detailleddet og producenten i fremtiden vil smelte sammen.

»Fremover vil man se meget mere, at de store de­taillister og producenter finder sammen i et snævert samarbejde. Det er ikke bare pris, det drejer sig om - men at kunne styre leveringssikkerheden,« siger han.

Som Lars Larsen ser fremtidens bolighandel, vil kunderne bruge butikkerne til at vurdere en vare for derefter at gå hjem, måle op, tænke over det og bestille møblet over nettet. Derfor har Jysk købt sig ind i Bolia, der producerer møbler efter special bestilling. Kunden ser først en prototype på f.eks. en sofa i butikken for senere at sammensætte præcis den størrelse, farve og stoftype, som de ønsker, over nettet.

»Det er ligesom »build a bear«-konceptet fra USA. Her er det bare »build a chair«. Det gør det muligt at drive en møbelbutik uden varelager. Kunderne får friske møbler direkte ud af produktionen,« siger Lars Larsen , der trommer hurtigere og hurtigere med fingrene.

En af de andre stiklinger i Lars Larsens forretninger er i golfbranchen. Lars Larsen ejer en aktiemajoritet i Himmerland Golf og Country Club, men det er nu mest af alt, fordi det er sjovt.

»Jeg elsker at spille golf og spiller det ofte med min kone og søn. Og så driver jeg mit eget golfcenter, som jeg også bruger meget tid på. Det kan være svært at skelne mellem fritid og arbejde nogle gange,« siger han.

Hjælp til selvhjælp
Lars Larsen har endnu en mission, før han går på pension. Kunderne skal fremover have ren samvittighed, når de køber Jysk tekstiler og varer.

Sidste år fik Lars Larsen sig et rap over nallerne, da en DR-dokumentarfilm anklagede flere af Jysks underleverandører for at forurene, bruge børnearbejdere og i det hele taget forbryde sig mod arbejdernes rettigheder.

Jysk har nu erkendt, at mangel på social ansvarlighed kan koste på bundlinjen. Ud over at være langt mere omhyggelig med at sætte krav og kontrol hos leverandørerne forsøger Jysk sig nu med at sælge Max Havelaar håndklæder i kæderne. Mærket er en garanti for, at de fattige bønder får en fair pris for bomulden og at de har ordentlige arbejdsforhold.

Lars Larsen vurderer, at Max Havelaar mærket på sigt kan udgøre omkring 30 pct. af salget af tekstiler. Men i sidste ende er det naturligvis forbrugerne, der bestemmer, hvad de vil lægge i kurven.

»Efter den fadæse i sommer er det klart et område, vi har opprioriteret. Men vi tror også, det er hjælp til selvhjælp, for der kommer mere fokus på det, og forbrugerne vil have det,« siger han.

De krav, Lars Larsen sætter til leverandørerne, er blevet skruet i vejret, og det koster. I år betaler Jysk fem pct. mere for tekstilprodukterne på grund af de øgede krav til leverandørerne.

»De får slet ikke lov til at levere, hvis de ikke opfylder en række krav til medarbejdernes ve og vel. Men det er en investering. Det vil kun være dyrere, indtil leverandørerne også forstår, at det er fremtiden og får rettet det ind,« siger han.

Til jeg dør
Efter planen skal Jysk omdannes til et europæisk selskab,, og sønnen skal overtage 50,1 pct. af virksomheden, mens datteren, der ikke er aktiv i virksomheden, skal have de resterende.

»Alle spørger, hvornår der sker et generationsskifte, og det skal jo ske en dag. Jeg har jo allerede valgt, at min søn Jakob, der er aktiv i virksomheden, skal have lidt over halvdelen, mens min datter, der ikke gider være aktiv, skal have resten. Men så længe jeg stadig er »going strong«, så mener både jeg og min søn, at det kan vente. Det kan i og for sig vente, til jeg dør,« siger Lars Larsen .

En af grundene til, at Lars Larsen vil udskyde generationsskiftet er arveafgiften. Han mener, at statens arveafgift på 15 pct. vil dræne virksomheden for kapital, som kan bruges bedre på af få kæden til at vokse i Europa.

Hvad der skal ske med Jysk efter et generationsskifte, hvis det kommer til at foregå, står åbent. Øverst på Lars Larsens ønskeliste står ekspansion, ekspansion og ekspansion.

»Om vi bliver de største i verden, det må tiden vise. Men man skal aldrig sige aldrig,« siger Lars Larsen .

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere