Berlingske Business
LIVE:  God weekend

Podcast: Rådgav prinsesser og fodboldstjerner - nu hjælper hun iværksættere til succes

aaa
Foto:

Det kræver mod til at sige det faste job op og vilje til at finde kapital på utraditionelle måder, hvis man vil opnå succes som iværksætter. Det erfarede Tine Thygesen, medstifter af Founders House, da hun besluttede sig for at forlade den sikre karriere til fordel for at starte sit eget.

Artiklen fortsætter under annoncen

Da Tine Thygesen voksede op i Aalborg, var der ikke nogen, der fortalte hende, at hun kunne starte sin egen virksomhed. Hun skulle have en uddannelse og et godt, solidt arbejde. En karriere som iværksætter lå slet ikke i kortene. Først da hun i en alder af 23 år arbejdede som investment banker i London, fik hun øjnene op for, hvad det vil sige at være sin egen chef. Her bestod den ene halvdel af hendes kundekreds blandt andet af prinsesser og det franske fodboldlandshold, og den anden halvdel af folk, som havde skabt deres egne formuer ved at starte fra bunden som iværksættere.

»Den sidste halvdel blev jeg helt vildt fascineret af. Jeg blev inspireret af den kontrol, de havde på deres eget liv og de mennesker, som de indirekte forsørgede. Jeg tænkte, at det måtte jeg kunne lære mig selv,« fortæller hun i første afsnit af sæson 2 af »Succes Kriteriet«.

Tine Thygesen forlod sin lovende karriere i investment banking for at gøre netop det. Hun skaffede blandt andet startkapital til sin første virksomhed ved at købe nedslidte huse, sætte dem i stand og sælge dem videre. De penge, hun tjente på husene, var også nok til, at hun kunne gå et halvt år uden løn.

»Du bliver aldrig helt klar til at sige dit job op og leve uden løn, inden du får stablet din egen virksomhed på benene og opnår succes. Hvorvidt du springer ud i eventyret som iværksætter, afhænger i sidste ende mere af mod end om erfaring, « fortæller Tine Thygesen.

Strunge_poscast

Hun har siden stiftet hotelværelsessitet Everplaces og er medstifter af iværksætterfællesskabet Founders House, der siden sin start i 2011 haft venteliste med virksomheder, som gerne vil ind i varmen. Successen skyldes ifølge Tine Thygesen, at iværksætterne gerne vil arbejde i nærheden af andre succesfulde og dygtige iværksættere – så de kan lære af hinandens erfaringer.

»Som nystartet iværksætter har man ikke en omgangskreds, der har erfaringer med at starte en virksomhed op fra bunden. Ved at sparre med andre inden for samme område, får man viden om eksempelvis marketing, rekruttering og det globale marked, og man undgår at planlægge sin virksomhedsstrategi i blinde,« forklarer hun.

Men én strategi kan ikke planlægges til at holde langt ud i fremtiden. Ifølge Tine Thygesen, er der gået inflation i ordet strategi, og det er derfor er ved at miste sin betydning. Iværksættere skal i stedet se strategi som et kompas, der lægger en retning for virksomheden, som de skal være villige til at lægge om, hvis udviklingen ikke går den rigtige vej. Har de en interesseret investor, som ikke forstår, at virksomhedens mål kan ændre sig, så skal de løbe skrigende bort, lyder det fra Tine Thygesen.

For at finde den helt rigtige retning for virksomheden, skal man ifølge Tine Thygesen også turde begå fejl.

»Hvis jeg skal teste noget, så går jeg ud fra, at jeg laver det 20 gange, og at de første 19 gange er fejl. Hvis du ikke laver fejl, satser du heller ikke på noget, der kan gå hen og blive helt genialt,« forklarer hun.

Hab_frost_succes

Andre gode råd fra Tine Thygesen er:

  • Vær indstillet på, at det skal gå hurtigt i starten. Du bruger ikke fire dage på at nedskrive en plan – i starten må du skyde hurtigt fra hoften.
  • Udgangspunktet for dit produkt er, at det ikke er lavet før. Forvent ikke, at alle ændringer og beslutninger kan være datadrevet.
  • Hav en kultur i virksomheden der gør, at ændringer ikke er fejl, og at fejl er lærdom.
  • Sørg for, at dine medarbejdere kender virksomhedens vigtigste mål, så de kan træffe hurtige beslutninger i stedet for at gennemgå langsomme processer.

Efter interviewet med Tine Thygesen kan du høre business angel Lars Fløe Nielsen fortælle om, hvilken iværksætter, han vil investere tid og penge i. Han leder efter teknologivirksomheder og den gode entreprenør, der lytter og lægger sin fulde tid i sit produkt.

Lars Fløe Nielsen har stiftet Sitecore og investerer både som privat person og gennem Nordic Makers, som han er medstifter af.

MateBike_podcast

I slutningen af hvert afsnit kommer det »Det lukkede rum«, hvor eksperter fra Nordea giver gode råd til iværksættere. I dette afsnit af »Succes Kriteriet« er det regionsdirektør Frank Vestergaard Olsen, der fortæller om, hvordan man får planlagt og udført en strategi i virksomheden.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Frem mod sidste runde i det franske præsidentvalg er Sampension særlig opmærksom på faktorer, der kan ryste eurozonen.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen