Del : SMS
Berlingske Business

Personlig ledelse mangler på MBA-uddannelserne

19BUSRikke_B_Ørum.jpg
Det personlige lederskab kommer i langt højere grad i fokus i fremtiden, forudser underdirektør i Dansk Erhverv Rikke B. ørum. Foto: Dansk Erhverv

Landets MBA-skoler skal se mindre på regneark og tunge statistikker og mere på det personlige lederskab. Sådan lyder det fra blandt andet Danske Erhverv.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hvordan bliver den enkelte medarbejder en supergod leder, som er god til at uddelegere ansvar? Fra Dansk Erhverv kommer nu en meget direkte opfordring til landets MBA-skoler: Der skal mere fokus på det personlige lederskab – på hvor og hvordan den enkelte kan udvikle sig og blive bedre som leder.

De hårde faglige fag som statistik, jura og økonomi fylder for meget på uddannelserne i dag. Det er skævt, fordi de derved ikke for alvor får givet fremtidens erhvervsledere de rigtige værktøjer.

Meldingen kommer fra Rikke B. Ørum, underdirektør i Dansk Erhverv. Hun fremhæver, at dagsordenen for de danske ledere er under hastig forandring.

skytte

Der bliver større og større krav til selvledelse, og lederne skal gøre medarbejderne i stand til at træffe flere beslutninger. Det er ikke nogen nem øvelse.

Rikke B. Ørum, underdirektør i Dansk Erhverv
DEL CITAT

Verden bliver mere kompliceret, og fremover vil der blive langt mere selvledelse i virksomhederne. Beslutningerne vil blive taget længere nede i hierarkiet, og en af de helt afgørende discipliner for toplederne bliver at kunne give ansvar fra sig og uddelegere det til medarbejderne. De skal til gengæld støttes i at løse dem.

»Executive MBA handler meget om strategisk lederskab og økonomi. Det globale perspektiv. Men når man ser på dem, som deltager på uddannelserne, så er det nogle af de discipliner, som de kan meget af i forvejen. Omvendt mangler der noget om personligt lederskab,« siger Rikke B. Ørum.

»Den del bliver vigtigere og vigtigere, og den dimension kan der godt være noget mere af på MBA-uddannelserne. Der bliver større og større krav til selvledelse, og lederne skal gøre medarbejderne i stand til at træffe flere beslutninger. Det er ikke nogen nem øvelse. Lederne skal få medarbejderne til at arbejde mere effektivt – ikke flere timer, men arbejde på en smartere måde,« siger underdirektøren.

19BUSJesper-Christiansen-BR.jpg

Skal samarbejde med chefen

Det er Henrik Waitz, administrerende direktør på AVT Business School, enig i. AVT lagde sidste år nogle elementer om personlig ledelse ind i uddannelsen, og det vil der komme mere af fremover, forudser direk­tøren.

Han erkender, at executive MBA-uddannelserne har handlet for meget om de tunge faglige emner, der måske er knap så relevante i dag:

»Skal man være lidt grov, så har MBA ikke ændret sig meget gennem senere år, og det er en kæmpe fejl. Vi har ikke lavet uddannelserne om i forhold til de udfordringer, som fremtidens ledere står over for,« siger han.

01busPix-heidihave (1).jpg

»Der er næsten ingen uddannelser, der har fokus på det individuelle lederskab. Det ville gøre uddannelserne dyrere, fordi man skal ind og løfte den enkelte deltager og se, hvor vedkommende er henne i sit lederskab. Men det er vigtigt, og det vil være en af de måder, MBA-skolerne skal differentiere sig på,« siger Henrik Waitz.

»Næste niveau kan være en situation, hvor den enkelte studerende under uddannelsen arbejder sammen med vedkommendes chef. Der er vi ikke endnu, men det er oplagt at tage det med. Cheferne er aldrig på skolerne, og det kan være en af årsagerne til, at nogle studerende kommer til at opleve et tomrum, når de er færdige med uddannelsen,« siger Henrik Waitz.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere