Del : SMS
Berlingske Business

Per Egebæk Have - De kalder ham: Mr. Positive Cashflow

Per Have_business
Finansdirektør Per Have - Danfoss - Nordborg Foto:

Stram styring og fokus på talrækkerne har hanket op i Danfoss og høvlet 60 procent af koncernens gæld på tre år. Det har Danfoss-medarbejderne i den grad taget til sig.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det var som at torpedere et klippeskær med fuld kraft, da finanskrisen ramte og slog hul i Danfoss’ forretning. Omsætningen styrtdykkede, og kombineret med en omfattende gæld, så det sort ud for termostatvirksomheden fra Als. “Der var ikke tid til så meget diskussion. Det handlede om at få skovlet vandet ud af skibet og få sat retning mod land. Alle værktøjskasserne skulle frem med det samme. På det tidspunkt gjorde krisen, at vi måtte handle hurtigt, og heldigvis fik vi situationen under kontrol,” siger finansdirektør Per Have i dag om den hektiske tid i koncernen.

Men med en gæld på 10,8 milliarder kroner og alt andet end rosenrøde fremtidsudsigter, var der ikke tid til at puste ud. I stedet tog Per Have fat og krævede en benhård budgetdisciplin i alle dele af koncernen. Der var så meget fokus på pengestrømmene i forretningen, at medarbejderne til julefrokosten lavede en sang med omkvæd om Mr. Positive Cashflow. “Lad os bare sige, at jeg betragter det således, at budskabet er forstået,” lyder det med et smil fra finansdirektøren i dag. Siden 2009 har Danfoss været igennem en af de stærkeste turnarounds og forventer at have høvlet mere end otte milliarder kroner af gælden ved udgangen af 2012. Det betyder, at koncernen i dag har langt større handlefrihed, og at der er fuld tillid fra bankernes side.

“Det er klart, at det er noget, jeg er stolt af. Selv om de støttede os, så bankerne os hele tiden over skulderen i 2009. Nu er kommunikationen i højere grad baseret på tillid. Og med rette, for vores resultater viser, at der er grund til at have tillid,” siger Per Have. Brandslukkeren hos Danfoss kommer med en solid karriere i bagagen. Først et uddannelsesforløb hos KPMG, derefter i regnskabsafdelingen hos ITT Standard Electric, før turen gik til Kuwait Petroleum som regnskabschef. Her var han fem år, inden han blev hentet til Xerox som finansdirektør. Indgangen til Danfoss kom i 1998, da fusionen mellem Sauer og Danfoss Hydraulics blev til Sauer-Danfos. Per Have fik ansvar for IT og logistik med base i Neumünster ved Hamborg i Tyskland, før han i 2003 blev finansdirektør i Danfoss på Als.

“Jeg skal ikke pege fingre, for det er let at være bagklog, men finanskrisen tog os på sengen. Man var i gang med at opbygge nye markeder og globalisere, og det kræver store investeringer. I dag tænker vi anderledes. Alt hvad vi gør, skal give positivt cashflow. Vi ser kun efter profitabel vækst. Vi er mere robuste nu, men vi tænker også risikostyring på en anden måde i dag,” siger han. Selv om mange giver Per Have en stor del af æren for Danfoss’ udvikling i de senere år, er han ikke typen, der rejser sig for at blive hyldet.

“Jeg er ikke typen, der sidder med rynker i panden, hvis det er dårligt vejr. Men jeg laver heller ikke jubelscener, når solen skinner. Uanset om der er medvind eller modvind, skal der være fokus på bolden,” siger han.

Etikken: Lidt rynker i panden var der dog, da Danfoss blev involveret i en sag om et datterselskab, der lavede ulovlige prisaftaler i USA. Sagen endte med at koste Danfoss en bøde på 16,5 millioner kroner. Siden da er mere end 40 blevet fyret på grund af brud på etiske regler. Et af Per Haves fremtidsmål er da også at sikre, at regler og standarder bliver overholdt i alle dele af koncernen, fortæller han. Derudover bliver det at sikre profitabel vækst gennem virksomhedsopkøb. På det mere personlige plan er fokus på innovation og løbende at forbedre personlig effektivitet. “Man kan altid søge forbedringer og effektivitet. Det giver ikke mening at bruge mange timer på arbejdet, hvis man kunne have gjort det samme på færre timer ved at være mere effektiv,” siger han. Ifølge CFOen opstår mange af karrierens op- og nedture tilfældigt ud fra ydre omstændigheder. Han er derfor heller ikke typen, der har planlagt sine karrierevalg. “Man kan ikke vide, hvilke muligheder der vil vise sig i fremtiden. Derfor skal man have fokus på det, man står med mellem hænderne nu. Man bliver altid målt på sine resultater, og gør man det godt, skal der nok dukke noget interessant op,” lyder hans karriereråd til andre.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere